كفپوشهای اپوكسی

واكنش بین رزین اپوكسی و هاردنر اپوكسی كه یك سیكلو آلیفاتیك آمین می تواند باشد یك واكنش افزایشی گرمازا و بدون تولید محصول جانبی است.

اپوکسی که نام دیگر آن پولی پوکساید است یک بسپار ترموست می باشد این ماده از واکنش رزین اپوکساید با سخت کننده پولی آمین یا پلی آمید بدست می آید پولی پوکساید گستره کاربرد فراوانی دارد.

کفپوش اپوکسی در حقیقت از رنگ اپوکسی تشکیل شده است و رنگ اپوکسی از رزین اپوکسی به همراه هاردنر اپوکسی ساخته می شود. واکنش بین رزین اپوکسی و هاردنر اپوکسی که یک سیکلو آلیفاتیک آمین می تواند باشد یک واکنش افزایشی گرمازا و بدون تولید محصول جانبی است.

عموماً نحوه اجرای کفپوش اپوکسی یکسان است ولی بر حسب اینکه ضخامت کفپوش اپوکسی اجرا شده چقدر باشد مقدار مصرف رنگ اپوکسی تعیین می گردد. به جهت اجرای کفپوش اپوکسی مراحل زیر می بایست انجام گردد:

  • آماده سازی سطح بتن جهت اجرای کفپوش اپوکسی
  • تمیزکاری و چربی زدایی سطح بتن، سنگ یا موزاییک
  • در صورتی که سطح زیرین بتن باشد باید شیرابه آن زدوده شود
  • باز کردن ترک ها و درز های احتمالی و پرکردن آن با گروت اپوکسی
  • مضرس و زبر نمودن سطح جهت افزایش چسبندگی، جهت این کار از ساب استفاده می شود.

 خانواده مواد اپوکسی به دو دسته پلی‌آمین و پلی‌آمید تقسیم می‌شوند در استفاده از این مواد باید توجه داشت که پلی‌امید را نمی‌شود قطر داد و در بیشترین حالت تا ۱۰۰۰ میکرون می‌توانیم به آن قطر دهیم و معمولاً به صورت یک لایه نازک از آن استفاده می‌شود و به دلیل خواص آنتی باکتریال و ضد خورندگی بیشتر در بیمارستان‌ها و در آزمایشگاه‌ها و لوله‌های صنعتی از آن استفاده می‌شود. 

 

ولی مواد پلی‌آمین را هر چقدر که بخواهیم می‌توانیم قطر بدیم و از آن در ساخت اشیاء زینتی و کفپوش‌ها و … استفاده می‌کنند.

اپوکسی آمین بعلت نداشتن حلال و در نتیجه کاهش حجم بیشتر کاربرد چسب و کفپوش اپوکسی را داراست و اپوکسی پلی آمید که بیشتر به عنوان رنگ اپوکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد استفاده از اپوکسی

مهمترین کاربردهای پولی پوکساید در صنعت ساخت و ساز عبارت است از:

الف: مرمت ستون ها،راهروها و سقف

ب: جایگزینی مناسب برای سرامیک ها

ج: استفاده از پولی پوکساید در راه پله ها

د: برای کف کارخانه ها،پارکینگ ها و فرودگاه ها

ه: بهره گیری از پولی پوکساید جهت ساخت گروت های اپوکسی

و: قیرهای اصلاح شده توسط پولی پوکساید

 کفپوش های اماکن صنعتی و کارخانه ها عموماً با مواد سمی و یا خورنده همچون اسیدها ، مواد قلیایی ، روغن و … در تماس می باشند از همین جهت یکی از بهترین گزینه ها برای این اماکن استفاده از کفپوش های ساخته شده با پولی پوکساید است.

کفپوش های اپوکسی می توانند ضد اسید،آنتی استاتیک(کانداکتیو)،انتی باکتریال و… باشند.

کفپوش های پلی یورتان

پلی‌یورتان را اولین بار اوتو بایر در سال ۱۹۳۷ در آلمان کشف کرد و بعد از آن این مواد با داشتن خواص ویژه پیشرفت بسیار زیادی را در انواع صنایع جهان داشتند. اولین پلی ‌یورتان ، از واکنش دی‌ایزوسیانات تولید شدند. آلیتان‌ها ترکیباتی هستند که در ساختار آن‌ها پیوند یورتانی وجود دارد. پلی‌یورتان (PU) نام عمومی پلیمرهایی است که دارای پیوند یورتانی می‌باشند

 

پلی یورتان (پلی اورتان) به عنوان یک عایق بسیار مناسب شناخته شده‌است، که کاربردهای آن با تغییر دانسیته و سلول بندی متفاوت می‌باشد. این مواد می‌تواند به عنوان عایق صوت (مواد سلول باز) یا عایق حرارت (مواد سلول بسته) ، کفپوش پلی یورتان استفاده شود. عایقکاری به کمک پلی یورتان عموماً یا به صورت پاشش یا تزریق یا پنل پیش‌ساخته می‌باشد.

از نکات مهم بهداشتی که باید مراکز بیمارستانی رعایت شوداستفاده از کفپوش بیمارستان یکپارچه ، بدون درز و آنتی باکتریال است. سیستم کفپوش بیمارستانی به دو صورت کفپوش بیمارستانی مخصوص اتاق عمل و ریکاوری و کفپوش بیمارستانی مربوط سایر بخش ها ست .

 در نوع اول باید به‌صورت هم‌زمان ویژگی آنتی استاتیک و انتی باکتریال بودن آن رعایت شده باشد و در نوع دوم فقط داشتن ویژگی آنتی باکتریال کافی است و این کفپوش بیمارستانی  باید به نحوی طراحی، فرمولاسیون و اجرا گردد که با شرایط سخت و ترددهای  بسیار زیاد و سنگین که گاها به‌صورت تمام‌وقت (شبانه‌روز) در حال استفاده است منطبق باشد.

شرکت مهندسی آترون سیستم کفپوش بیمارستانی را اختصاصاً جهت مراکز بهداشتی ، درمانی و بیمارستانی، مراکز توان‌بخشی و دیگر مکان‌هایی که بهداشت در اولویت قرار دارد را پیشنهاد می‌دهد

کفپوش اپوکسی صنعتی

کلیه محیط های صنعتی نیازمند کفپوش صنعتی با کیفیت و طول عمر بالا می باشند. امروزه پلیمرها با ورود به حوزه کفپوش های صنعتی، حجم بالایی از جذابیت را در حوزه صنعت به خود اختصاص داده اند.

کفپوش اپوکسی ، کفپوش های پلی یورتان، کامپوزیت و کفپوش های پلی اوره جذابیت بسیار بالایی در این حوزه دارند. کفپوش های اپوکسی و پلی یورتان میتو انند در رنگها و ضخامت های مختلف بر روی سطح بتن آماده سازی شده اعمال گردند.

ویژگی های سیستم کفپوش بیمارستانی

– کفپوش بیمارستانی دارای سطوحی بی‌درز و به‌صورت یکپارچه است

– کفپوش بیمارستانی مطلقاً جذب مایعات ازجمله آب ندارد و از نفوذ آب، روغن و سایر مایعات به خود جلوگیری می‌کنند.

– کفپوش بیمارستانی سبک و کم‌حجم بوده و از ایجاد هرگونه گردوغبار نیز جلوگیری می‌نماید.

– کفپوش بیمارستانی به سهولت شستشو ، تمیز و ضدعفونی می‌گردد

 کفپوش بیمارستانی در صورت بهر برداری مناسب حداقل ۲۰ سال عمر مفید دارد.

– کفپوش بیمارستانی امکان تولید در طیف وسیعی از رنگ‌ها را دارا است

– کفپوش بیمارستانی دارای مقاومت سایشی بسیار بالایی بوده و کاملاً مقاوم به خش است.

– کفپوش بیمارستانی کاملاً امن و ضد لغزندگی است

– کفپوش بیمارستانی در برابر پارگی و پکیدگی مقاوم هست

– کفپوش بیمارستانی در صورت آسیب‌دیدگی و نیاز به ترمیم داشتن به راحتمی و با هزینه پایین‌ترمیم و بازسازی می‌گردد.

– کفپوش بیمارستانی دارای خاصیت آنتی باکتریال ثبت‌شده در آژانس حفاظت محیطی است.

کفپوش بیمارستانی در برابر حلال‌ها موجود در محیط‌های  بیمارستانی، ضدعفونی‌کننده‌ها نظیر بتادین و دیگر مواد شوینده شیمیایی مقاوم است.