چین برای تحریم ۳ و نیم میلیارد دلاری ضد آمریكا چراغ سبز گرفت

به گزارش زیپو كالا یك پنل سازمان جهانی تجارت (WTO) اعلام نمود به علت امتناع آمریكا از حذف تعرفه های ضد دامپینگ، چین می تواند تعرفه های تلافی جویانه ضد واردات سالانه آمریكا به ارزش ۳.۵۷۹ میلیارد دلار وضع كند.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، این تصمیم همزمان با تلاش دو ابرقدرت اقتصادی برای نهایی كردن فاز اول یك توافق تجاری اعلام شده است. لری كودلاو، مشاور كاخ سفید اظهار نمود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا و مذاكره كنندگان آمریكایی درباره به نتیجه رسیدن این توافق بسیار خوش بین هستند.

طبق حكم پنل WTO كه از جانب سه داور اعلام شده است، صادركنندگان چینی در تجارتی به ارزش سالانه ۳.۵۷۹ میلیارد دلار ضرر كرده اند. چین امكان دارد حالا از نهاد حل اختلاف WTO بخواهد با وضع تعرفه های تلافی جویانه ضد كالاهای آمریكایی به ارزش مشابه، چراغ سبز نشان دهد.

چین در سپتامبر سال ۲۰۱۸ به WTO اعلام نمود كه به علت تعرفه های ضد دامپینگ آمریكا كه در سال ۲۰۱۶ از جانب یك پنل WTO غیرقانونی شناخته شد، ۷.۰۴۳ میلیارد دلار ضرر سالانه متحمل شده است و اجازه خواست تعرفه های واردات روی كالاهای آمریكایی را به میزان مشابه بالا ببرد.

در حالی كه دولت ترامپ به ارزش تعیین شده اعتراض كرده اما این مورد به داوری ارسال شده است.

این پرونده مربوط به تعرفه های ضد دامپینگ آمریكا ضد صنایعی همچون ماشین آلات و محصولات الكترونیكی، صنعت فلزات و مواد معدنی و شیوه محاسبه میزان دامپینگ – صادرات چینی كه به قیمت پایینتر از قیمت كالاهای ساخت آمریكا ارزش گذاری شده – از جانب وزارت بازرگانی آمریكا است. شیوه محاسبه دامپینگ آمریكا سطح تعرفه های ضد دامپینگ روی تولیدكنندگان خارجی را افزایش داده و مكررا در احكام صادره از جانب WTO غیرقانونی شناخته شده است.

یك مقام دولت آمریكا در واكنش به این تصمیم اعلام نمود آمریكا از تصمیم WTO كه چین را برای وضع تعرفه روی واردات كالاهای آمریكایی به ارزش ۳.۵۷۹ میلیارد دلار مجاز می شمارد، مأیوس شده و تصمیم مذكور تأثیر تعرفه های آمریكا روی چین را بیش از اندازه برآورد كرده است.

در این بین، پیتر ناوارو، مشاور بازرگانی كاخ سفید اظهار نمود آمریكا و چین در راه خوبی برای تكمیل فاز اول توافق تجاری هستند اما به دو فاز دیگر نیاز است تا تمام مشكلات ساختاری چین را پوشش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، ناوارو به شبكه فاكس نیوز نت ورك اظهار داشت: نكته محوری این توافق، مكانیزمی است كه به آمریكا اجازه می دهد بدون ترس از تلافی جویی چین، در صورت نقض توافق ضد پكن تعرفه وضع كند.