همتی مطرح كرد ثبات و كنترل بازار ارز بدون از دست دادن ذخایر ارزی

به گزارش زیپو كالا رئیس كل بانك مركزی اظهار داشت: جلوگیری از خروج سرمایه و توجه به عوامل بنیادی شكل دهنده نرخ ارز دو راهبرد اصلی بانك مركزی در مقابله با تحریم ها بوده است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی در كنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریم ها كه بامداد امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد، با اشاره به اینكه درك دشواری و در عین حال توفیق در مواجهه با تحریم ها در زمینه سیاست پولی و ارزی، هنگامی امكان پذیر است كه تحلیل قابل قبولی از اهداف تحریم كننده یعنی آمریكا داشته باشیم اضافه كرد: آشكار و مبرهن است كه در حالت كلی اعمال هر نوع تحریم چه از طرف نهادهای بین المللی باشد و چه از طرف دولتی خاص با هدف تحت فشار قرار دادن كشور مورد تحریم و وادار كردن آن به تغییر رویه صورت می گیرد و هدف آن تفنن نیست.
همتی از كاهش سرمایه گذاری و تضعیف رشد اقتصادی كشور، ساماندهی ناآرامی ها، جنگ رسانه ای گسترده، كاهش فروش نفت ایران و پرهزینه تر كردن مبادلات تجاری كشور با جهان خارج بعنوان راهبردهای اصلی دشمن در جنگ اقتصادی مقابل كشور یاد كرد و اضافه كرد: هدف اصلی تمام این اقدامات دشمن تحریك شدید انتظارات تورمی از یك طرف و تحمیل یك شوك منفی عرضه شدید به اقتصاد ایران از جانب دیگر بود تا اولا با شكل دادن حملات سفته بازانه در بازار دارایی ها و به ویژه ارز و سپس قیمت كالاها و خدمات به ایجاد بی ثباتی شدید و پس ایجاد نارضایتی عمومی دامن بزند و ثانیا با كاهش تولید حقیقی و ایجاد ركود و بیكاری سبب تحلیل توان حقیقی اقتصاد و بازهم گسترش نارضایتی عمومی شود و حتی زمینه قحطی و آشوب های اجتماعی را فراهم آورد.
رئیس كل بانك مركزی اضافه كرد: با شروع سال ۱۳۹۷ و تشدید فشار بر نرخ ارز و شكل گیری حمله سفته بازانه گسترده به بازارها و به ویژه بازار ارز، مسئولین اقتصادی و سیاستگذاران با شرایطی روبرو بودند كه هرگونه خطای سیاستگذاری(كه در شرایط عادی فقط مقداری هزینه دارد) سبب نتایج زیانبار برای اقتصاد كشور شود.
همتی یاداور شد: افزایش نرخ سود بانكی، محدود كردن شدید دستوری تجارت خارجی و جیره بندی ارزی و كنترل نرخ ارز در سطوح بسیار پایین تر از آنچه امروز وجود دارد و جراحی بزرگی در نظام بانكی شامل مواردی مانند تغییر ساختار بانك ها، اعمال محدودیت بر سپرده ها و به ویژه سپرده های بزرگ، كنترل وام دهی بانك ها و نوعی تخصیص تكلیفی تسهیلات بانكی سه دسته چاره پیشنهادی از طرف صاحبنظران برای برون رفت از مشكلات بود كه هر كدام از آنها برمبنای بررسی های بانك مركزی سبب ایجاد مشكلات جدیدی در وضعیت اقتصادی كشور می شدند.
وی اشاره كرد: تقویت كنترل بر ریال وتراكنش های آن كه به طرز غیر اصولی و بدون نظارت در جریان بود و پس جلوگیری از خروج سرمایه، توجه به عوامل بنیادی شكل دهنده نرخ ارز در بازار و پرهیز از بی توجهی به نیروهای بازار، بهره مند ساختن صادركنندگان از منافع حاصل از درآمد ارزی آنها و پرهیز از دادن رانت حاصل از صادرات به عاملان اقتصادی غیر از صادركننده، حضور دائمی و هدفمند بانك مركزی در بازار ارز بعنوان بازار ساز و اطمینان از تامین ارز برای تامین نیاز واردكنندگان مواد اولیه و واسط راهبرد اصلی بانك مركزی برای مقابله با تحریم ها بوده است.
وی افزود: قضاوت منصفانه خواهد اظهار داشت كه چاره ای بهتر از آنچه در پیش گرفته شده است و البته با لحاظ محدودیت های سیاستگذار پولی و ارزی وجود نداشته است. مهم تر از همه آنكه بانك مركزی بدون از دست دادن ذخایر ارزی به كنترل نرخ ارز و ثبات بازار ارز دست یافته است.
رئیس كل بانك مركزی اشاره كرد: تقویت ارزش پول ملی، ثبات و تولید ملی سه هدف اصلی بانك مركزی در امتداد دستورات مقام معظم رهبری و منافع عموم مردم است.
همتی با اشاره به كاهش تورم ماهانه و رشد مثبت اقتصادی در بخش غیرنفتی كشور طی ماههای اخیر اظهار داشت: بحمداله مجموعه تدابیر ستاندن شده تابحال موفق بوده و ان شاالله با تداوم این مسیر و با حمایت مردم و كلیه نهادها از این شرایط نیز عبور خواهیم كرد.
او در آخر اشاره نمود باید بپذیریم حل معضل ركود تورمی در كشورهای توسعه یافته هم با موانعی روبرو است اما این معضل در كشورمان درشرایط كاهش شدید درامدهای نفتی و كسری بودجه ناشی از ان به اضافه ناترازی بانكی و تنگنای اعتباری اعمال سیاستهای پولی و مالی برای خروج از شرایط ركود تورمی دركشورمان پیچیدگی های مربوط به خودرا دارد ولی روند فاكتورهای كلان اقتصادی و ثبات به وجود آمده در اقتصاد كشور غلبه بر مشكلات را نوید می دهد.

منبع: