چرا كاهش قیمت خانه محسوس نیست؟

به گزارش زیپو كالا در شرایطی كه طبق آمار رسمی قیمت مسكن نسبت به دو ماه قبل ۶۹۰ هزار تومان كاهش یافته و اندك معاملات در گروه فایل های به قیمت انجام می شود، عده ای از فروشندگان كه نیاز چندانی به نقدینگی ندارند و حدود نیمی از بازار مسكن را در بر می گیرند علاقه ای به كاهش قیمت نشان نمی دهند. این در شرایطی است كه اغلب متقاضیان مصرفی در انتظار ریزش قیمت ها هستند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، بازار مسكن بعد از جهش های ماهیانه كه ۲۰ ماه طول كشید از تیرماه سال جاری وارد فاز فروش واحدهای زیر قیمت شده و معاملات عموما در این گروه از آپارتمان ها صورت می گیرد. به همین لحاظ آن چه در بازار مسكن شهر تهران دیده می شود با آماری كه از معاملات بیرون می آید متفاوت می باشد. گروهی از فروشندگان كه حضور قابل ملاحظه ای در آگهی های مجازی فروش ملك دارند هنوز در مقابل پذیرش ركود بازار مقاومت نشان می دهند و قیمت های پیشنهادی را پایین نمی آورند. این مورد به اختلاف معنادار قیمت ها در آمار رسمی و كف بازار منجر گردیده است.
در سوی مقابل حدود یك چهارم مالكان كه چشم انداز ركودی در بازار می بینند با ارائه تخفیفات ۵ تا ۱۵ درصد از قیمت های نامتعارفی كه در اردیبهشت ماه به ثبت رسید كوتاه آمده اند. بررسی ها نشان داده است كه معاملات صرفا بین خریداران واقعی و فروشندگان پول لازم انجام می شود و بنابراین حجم معاملات در شهریورماه امسال نسبت به سال قبل ۷۳ درصد و نسبت به دو سال قبل ۸۲ درصد كاهش یافته است. قیمت قطعی هم نسبت به دو ماه قبل به صورت میانگین ۶۹۰ هزار تومان پایین آمده است.
تعلل برای انعقاد قرارداد تا تیرماه سال جاری از جانب عرضه انجام می شد اما الان معاملات از سوی تقاضا به حالت تعلیق درآمده است.
دوگانه كاهش قدرت خرید و انتظار برای كاهش قیمت سبب افت تاریخی قیمت مسكن دست كم در شش سال گذشته شده است. بجز تعداد اندكی از متقاضیان مصرفی كه در بازار حضور دارند، بخش عمده خریداران واقعی در انتظار كاهش بیشتر قیمت ها هستند. این در شرایطی است كه فایل های نامتعارف حدود نیمی از بازار را در بر گرفته اند و انتظار می رود با ناامید شدن فروشندگان این نوع واحدها از افزایش قیمت، به تدریج سهم این فایل ها در آگهی ها كاهش پیدا كند.
بازار مسكن به تاریك ترین نقطه رسید
شهریورماه ۱۳۹۸ به لحاظ حجم معاملات مسكن در تهران افت تاریخی رقم خورد؛ به صورتی كه حتی در شهریورماه ۱۳۹۴ هم كه بازار در مقایسه با سال های قبل و پس از آن در ركود عمیقی قرار گرفته بود حجم معاملات ۴.۶ برابر امسال بود. كسادی بازار مسكن در شهریورماه امسال از زمان آغاز ارائه گزارش های ماهیانه این بخش توسط بانك مركزی در سال ۱۳۹۲ تابحال بی سابقه بوده است.
از جانب دیگر مردادماه كلنگ راه اندازی ۵۵۶۲ واحد مسكونی در تهران زده شد؛ در حالیكه معاملات تنها ۲۷۸۷ فقره بود. هرچند سبقت ساخت و ساز از معاملات می تواند به تعادل عرضه و تقاضا منجر شود اما طبیعتا در زمان ركود خرید و فروش، سازندگان انگیزه خویش را برای ساخت و ساز از دست می دهند و انتظار می رود در ماه های آینده حجم ساخت و ساز باز هم كاهش پیدا كند.
افت حدود ۵ میلیون تومانی قیمت مسكن در شمال تهران
شهریورماه بازار مسكن شهر تهران دومین تخلیه حباب قیمتی را تجربه نمود. مطابق اعلام بانك مركزی میانگین قیمت مسكن شهر تهران از متری ۱۳ میلیون و ۲۵ هزار تومان در مردادماه ۱۳۹۸ به متری ۱۲ میلیون و ۶۶۷ هزار تومان در شهریورماه رسیده كه كاهش ۲.۸ درصدی را نسبت به مردادماه امسال و افزایش ۵۶.۵ درصدی را نسبت به شهریورماه سال گذشته نشان داده است. معاملات هم به ۲۷۸۷ فقره رسید كه ۱۵ درصد نسبت به ماه قبل و ۷۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل كاهش پیدا كرد. این دومین افت پی در پی قیمت ماهیانه است و به نظر می آید بازار خرید و فروش قفل شده است.
با وجودی كه به علت حجم اندك معاملات نمی توان ارزیابی مناسبی از تحولات قیمتی در مناطق مختلف تهران داشت، آمار گویای آن می باشد كه در منطقه ۱ قیمت ها نسبت به مردادماه ۳.۲ میلیون و نسبت به تیرماه ۴.۸ میلیون كاهش پیدا كرد كه بیشترین میزان كاهش در میان مناطق مختلف شهر تهران به حساب می آید. افت تا ۴.۸ میلیونی قیمت از خروج سفته بازان حكایت دارد كه تا تیرماه نبض خرید و فروش در شمال پایتخت را در اختیار داشتند.