بلد چهاربرابر بیشتر از گوگل مپ نقطه پرمراجعه دارد

به گزارش زیپو كالا مدیرعامل هلدینگ هزاردستان در نشست خبری نقشه و مسیریاب فارسی اظهار داشت:  بلد بدون ساختن اتوبان جدید هم می توان كیفیت زندگی شهری را ارتقا داد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، بنابر اعلام هلدینگ هزاردستان، مدیرعامل هلدینگ هزاردستان در نشست خبری نقشه و مسیریاب فارسی بلد با اشاره به اینكه نقاط پرمراجعه در این برنامه چهار برابر گوگل مپ در ایران است اظهار داشت: « با كنترل هوشمند دوربین های راهنمایی رانندگی و مسیریابی تركیبی حمل و نقل عمومی می توان بدون راه اندازی اتوبان یا خیابان جدید، كیفیت زندگی شهری را ارتقا داد.»
رویداد خبری بلد، پرنصب ترین نقشه و مسیریاب فارسی، روز سه شنبه ۲۶ شهریور با حضور خبرنگاران حوزه فناوری و شهری در حالی برگزار شد، كه تا چند روز دیگر و با شروع رسمی مدارس و دانشگاه ها و آغاز پاییز به طور قطع با موج جدیدی از عبور و مرور خودرو ها در سطح شهر روبرو خواهیم بود.
حسام میرآرمندهی در این مراسم اظهار داشت: «بلد نخستین اپلیكیشن نقشه و مسیریابی است كه با تاكید بر توان تكنولوژیك و دانش تیم فنی، توانسته اطلاعات شهری را به شكل هوشمندانه ای جمع آوری كند و در اختیار كاربران قرار دهد.»
به گفته وی «بلد، با بیش از۶۵۰ هزار نقطه پرمراجعه بزرگترین منبع poi كشور است.»
میرآرمندهی اظهار داشت: «روش كار بلد اینگونه است كه به ازای هر دو نقطه ای كه كاربر تعیین می كند چند مسیر پیشنهاد می دهد. برای این كار طرح های كاهش آلودگی و طرح ترافیك درنظر گرفته شده كه با تمایز رنگ ها این مناطق نشان می شود. همین طور ترافیك لحظه ای شهر هم با كمك افرادی كه از مسیریاب آنلاین استفاده می نمایند جمع آوری می شود. از طرف دیگر همكاریهای مشتركی هم با نیروی انتظامی و شهرداری خواهیم داشت كه منابع ما برای تخمین وضعیت رسیدن افراد به مقصد خواهند بود.»

تهران یكی از پنج شهر نامناسب دنیا از نظر جابه جایی
طبق گفته مدیرعامل هلدینگ هزاردستان هم اكنون مجموع ترافیك روزانه مصرفی توسط كاربران بلد دو ترابایت است.
به گفته وی تهران از نظر شاخص جابه جایی جزء پنج شهر ضعیف و بغداد بدترین است و هنك كنگ، آمستردام و استكهلم از بهترین وضعیت برخوردار می باشند. با كمك هوش مصنوعی و همكاری پلیس و شهرداری می توان زمینه ای برای افزایش این شاخص فراهم نمود. «در حالی كه امروزه دوربین های شهری مثل نیایش یا ولیعصر حتی هم زمان به همدیگر متصل نشده اند، با هوش مصنوعی در شهرهای چین این شاخص ها را بهبود داده اند.»
نرم افزار«بلد» علاوه بر خودرو های مجهز به دوربین بر مشاركت كاربران بیشتر حساب می كند تا poi ها و همین طور دقت مسیریابی و ترافیك را افزایش دهد. بگفته آرمندهی این اطلاعات شامل «تصادف ها، دوربین های كنترل سرعت و كنترل ترافیك هم می شود چونكه بعضی از آنها بسیار سریع جابه جا می شوند، تغییر می كنند و بنا بر این مشاركت كاربران می تواند اطلاعات به روزتری ارائه كند.»
مسیریابی تركیبی، خاصیت متمایز بلد
مدیرعامل هولدینگ هزاردستان یكی از خاصیت متمایز این برنامه را حمل و نقل عمومی تركیبی دانست. او اظهار داشت: «اگرچه شهرداری سایت های جدا از یكدیگری برای تاكسی، اتوبوس و مترو دارد كه ساعت ها و مسیرها را مشخص كرده اما در بلد مسیرهای پیشنهادی شامل تركیب پیاده روی، خطوط مترو، تاكسی و اتوبوس می شود.»
او در توضیح poi یا نقاط پرمراجعه در بلد اظهار نمود: «وقتی در در یك محله هستیم می توانیم شهرها یا محلات دیگر را هم جست وجو نماییم كه فقط با تغییر دادن نقشه و گشتن در آن نقطه قابل دسترس می شود. ما تصاویری از نقاط پرمراجعه با ماشین های تصویربرداری به دست آوردیم كه از مراكز استان ها شروع شده و به همه كشور تسری می یابد. افراد و كاربران می توانند اطلاعات را اصلاح یا موارد خلاف واقع را گزارش و همین طور مكان هایی را كه اخیرا تاسیس شده اند با مشاركت كاربرها اضافه كنند.»

امكانات بومی بلد
یكی از امكانات بومی كه در سایت بلد اضافه شده شناسایی نقاط پرخطر تهران بوده است.
به گفته میرآرمندهی در جریان سیلی كه فروردین سال ۱۳۹۸ رخ داد مناطق پر خطر تهران در نقشه اضافه و اطلاع رسانی شد كه در شرایط پرخطر می تواند منجر به نجات جان افراد شود.
دستیار صوتی امكان دیگری است كه از مدتی قبل با كمك فن آوری و هوش مصنوعی برای آن سعی شده است. میرآرمندهی اظهار نمود: « ما بزودی تبدیل صوت به متن و برعكس را جایگزین می نماییم. همین طور در صداهای استودیویی زبان های تركی، و بزودی عربی و كردی را هم استفاده می نماییم تا كاربران دستیار صوتی هم زبان خودشان را داشته باشند.»
تا به حال ۱۵۰ میلیون مسیر پیشنهاد داده ایم
در ادامه این برنامه محمد رازقی مدیر محصول سرویس حمل و نقل عمومی در نقشه و مسیریاب بلد، به مسیریابی تركیبی و پشتیبانی همزمان از تمامی خطوط مترو، اتوبوس و تاكسی در این سرویس اشاره نمود. او درباره نسخه آزمایشی حمل و نقل عمومی بلد اظهار داشت: «در حال حاضر برای انتخاب بهترین مسیر ۱۵۰ میلیون مسیر راه به كاربران پیشنهاد داده شده اما امروزه دیگر فقط به مسیریابی فكر نمی نماییم و دنبال گسترش آن هستیم. چونكه با تمركز بر مسیریابی نیمی از افراد را كه در حال استفاده از حمل و نقل عمومی هستند از دست می دهیم.»
وی با اشاره به اینكه ۴۰ درصد مردم در تهران از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند اظهار داشت: «این عدد در سند توسعه شهری باید به ۷۵ درصد برسد. در سال های اخیر این عدد تغییر چندانی نداشته كه دلیلهای مختلفی داشته است. اتوبوس ها در تهران پنج هزار كیلومتر و تاكسی ها مجموعا ۱۲ هزار كیلومتر در روز طی می كنند. این مساله به ما می گوید كه فقط با استفاده از این دو می توانیم مسیریابی مناسبی برای افرادی كه از حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند انجام دهیم.»
چرا از سیستم حمل و نقل كمتر استفاده می شود؟
رازقی با اشاره به اینكه به ازای هر عضو خانواده كه از وسیله شخصی رو به عمومی می آورد ۳۰ درصد تولید كربن كاسته می شود، اظهار داشت: « یكی از دلیلهای استفاده كمتر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی پیچیدگی این مسیریابی است چونكه هیچ كسی نمی تواند همه ایستگاه ها و خطی ها را به یاد داشته باشد. دلیل دیگر آن به نقایص پوشش مترو در شهر برمی گردد. همین طور برنامه زمانی مترو یا اتوبوس معمولا كمتر رعایت می شود و نمی توان روی آن حسابی باز كرد. سیستم حمل و نقل عمومی بلد امكان دارد این مشكلات را تا حدودی رفع كند..»
مسئولان بلد معتقدند این نرم افزار از كامل ترین پشتیبانی برای وسایل حمل و نقل عمومی در تهران برخوردار می باشد كه شامل هزار و ۲۸۸ خط تاكسی، ۵۴۷ خط اتوبوس و هفت خط مترو می شود. بخش بزرگی از این اطلاعات به كمك جمع سپاری به تكمیل خواهد شد و مقرر است وسایل حمل و نقل جدیدی مانند تاكسی های گردشی یا دوچرخه های اشتراكی هم به این نرم افزار اضافه شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: