تا آخر سال توزیع ۱۱ قلم كالای اساسی، رصد و ساماندهی می شود

به گزارش زیپو كالا معاون خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام نمود: تكلیف ما تا آخر سال این است كه حدود ۱۰، ۱۱ قلم كالای اساسی را كه طبق تبصره ۴ ماده ۱۸ مكلف به ساماندهی آن هستیم، از لحاظ توزیع در شبكه رصد نماییم.
به گزارش زیپو كالا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمید محله ای با اشاره به برگزاری كارگاه آموزشی رصد كالا در زنجیره تجاری كشور، خاطرنشان كرد: كارگروه آموزشی كه امروز با حضور ۱۵ استان و یكشنبه بعد با حضور ۱۵ استان دیگر برگزار می شود، ادامه رصد زنجیره تجاری كالاست كه برای كالاهای شكر، روغن، برنج، لاستیك و روغن خام و بقیه كالاها طبق تبصره ۴ ماده ۱۸ مكلف به رصد جریان تجاری آن هستیم.
وی افزود: (رصد) این كالاهای اساسی نیمایی و غیر نیمایی را طبق ۲۵ قلم كالایی كه ریاست جمهوری بر رصد و تامین و توزیع آنها تاكید كرده را از ماه های گذشته آغاز كرده بودیم.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان كرد: انتظار داریم پس از این كارگاه ها خلاءهای توزیع به خصوص در خرده فروشی، شناسایی و رفع شوند و همه شركتهای پخش و تعاونی ها هم اطلاعات خرید و فروش كالاها را ثبت كنند.

محله ای اضافه كرد: هدف دوم ایجاد یك پنل مدیریتی برای سازمانهای صمت استانی است كه در سطح شبكه توریع و خرده فروشی نظارت كنند.

به قول وی، در بخش تجارت داخلی و سامانه جامع تجارت پیشرفتهای خوبی حاصل شده و شركت بازرگانی دولتی و شركتهای پخش به صورت سیستمی به شبكه وصل شدند و اطلاعات توزیع را ارائه می دهند.

بحران لاستیك به علت عدم مشخص بودن اطلاعات توزیع بود
معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینكه ورودی اطلاعات خوب شده ولی بخش مویرگی اطلاعات پخش هنوز به خوبی اطلاعات نمی دهند، افزود: كالاهایی كه با ارز نیمایی وارد می شود، مراقبت می خواهد تا به آسانی از شبكه خارج نشود و بدین منظور هم تولید كننده و هم وارد كننده ارز نیمایی مكلف است، اطلاعات فروش را ارائه كند. بحران سال قبل لاستیك هم بنابراین بود كه اطلاعات توزیع آن مشخص نبود.

محله ای افزود: خوشبختانه الان بخش عمده فروشی و شركتهای پخش و فروشگاه های زنجیره ای به صورت كامل كار ثبت اطلاعات موجودی كالا را انجام می دهند اما بخش غیر سیستمی زمان بر است.

وی خاطرنشان كرد: این دوره كارگاهی به خاطر محدودیتهای مكانی، شامل دو دوره است و مشمول معاونین بازرگانی داخلی سازمانهای صمت استانی و كارشناسان رصد زنجیره تجاری است كه در این كارگاه ها شركت كرده اند.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مقرر است در استانها كارگروه رصد زنجیره تجاری شكل بگیرد و باید جلسات منظم داشته باشند و و مشكلات را بازگو كنند و اگر استانها احتیاج به آموزش داشته و در ثبت اطلاعات مشكل دارند، مطرح كنند تا اطلاع دهی به صورت كامل صورت گیرد.

وی در زمینه نتایج این كار گروه اضافه كرد: همین الان نتایج این كارگروه را مشاهده می نماییم و در حوزه برنج یا چای شمای كلی نحوه توزیع را داریم و اگر به ۸۰ درصد نتیجه هم برسیم، موفق بوده ایم. علاوه بر این اهداف هم افزوده می شود و شاید به جایی برسیم كه خره فروشی ها هم اطلاعات فروش را ارائه دهند. در بعضی از كالاها از اول خرداد و در بعضی از اول شهریور آغاز به رصد كرده ایم.

محله ای با اشاره به اینكه اطلاعات واردات كالاها را گمرك باید بدهد اظهار داشت: یكی از شاخصهای ما این است كه میزان واردات با اظهار واردات چه نسبتی دارند ؟ رقم ترخیص باید با رقم توزیع همخوانی داشته باشد، در سامانه انبارها مشخص است چقدر كالا ثبت شده اما پیش از آن با رقم ترخیص شده آیا همخوانی دارد یا نه؟

۱۵۰ شبكه بزرگ، توزیع و پخش ۸۰ درصد توزیع كالایی را برعهده دارند
ایشان در ادامه از توزیع ۸۰ درصد كالاهای اساسی و پر مصرف توسط ۲۰ درصد شبكه پخش اطلاع داد و اضافه كرد: ۸۰ درصد توزیع توسط ۲۰ درصد شبكه توزیع كه شامل ۱۵۰ شركت پخش سراسری است، انجام می شود كه اكثرا سامانه و سیستم توزیع دارند.

این مسوول خاطرنشان كرد: خرده فروشی ها باید با هماهنگی استانها در سامانه تجارت داخلی ثبت نام و خرید از شبكه توزیع را تایید كنند و اگر بی تفاوت باشد یا ۲ بار فاكتور ارسال شود، اما در تایید یا عدم تایید فاكتور بی تفاوت باشد ارسال كالا برایشان ممنوع می شود.

محله ای اظهار داشت: به جهت اینكه مشكلی در شبكه های توزیع ایجاد نشود، باید زیر ساختها را آماده می كردیم. هم اكنون آماده شده در سطح خرده فروشی به خوبی در استانها پیش می رود.