مدیرعامل اتحادیه مركزی شركت های تعاونی تولید روستایی اعلام كرد: كشت هزار هكتار چغندر پائیزه در سه استان

زیپو كالا: مدیرعامل اتحادیه مركزی شركت های تعاونی تولید روستایی اصرار كرد كه امسال كاشت چغندره پائیزه در هزار هكتار از اراضی كشاورزی استان های فارس، ایلام و كرمانشاه دنبال می شود.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا منطقه فارس، محمدرضا رزاقی، یكشنبه ۱۶ شهریور در جلسه نشست كشت چغندر پائیزه در شیراز اظهار داشت: توسعه كاشت چغندرقند پاییزه در دستور كار قراردارد.
رزاقی اضافه كرد: امسال تعاونی تولید روستایی، كشت چغندرقند را در سه استان كرمانشاه، ایلام و فارس و در سطحی حدود یك هزار هكتار اجرا خواهد نمود.
بگفته این مقام مسئول، برای سهولت توسعه چغندرقند كارگروه استانی متشكل از نمایندگان جهاد كشاورزی، تعاون روستایی، صندوق بیمه و بانك كشاورزی با دبیری اتحادیه استان تشكیل شده و برای مدیریت بهتر كشت و كمك به كشاورزان، اتحادیه تعاونی كشور با برخی كارخانه های قند، قرارداد منعقد كرده اند.
رزاقی اظهار داشت: اتحادیه مركزی تعاونی های تولید، ۱۵۰۰ شركت تعاونی های تولید در سطح كشور و بیشتر از ۱۷۰ شركت در استان فارس فعال است و بالغ بر۵۰۰ هزار بهره بردار بخش كشاورزی عضو این شبكه هستند و ۳.۳ میلیون هكتار از اراضی كشور در حوزه شركت های تعاونی قرار دارد.
او با اشاره به اینكه ۶۶ اتحادیه شهرستانی و استانی در كشور وجود دارد كه ۱۰ هزار نفر با تحصیلات كاردانی تا دكترا در این اتحادیه شاغل هستند، اظهار داشت: تشكل های تعاونی تولید باید با عنایت به سیاست های كلان وزارت جهاد كشاورزی و سازمان مركزی، برنامه های كوتاه مدت و طولانی مدت خودرا تنظیم كنند.
رزاقی اظهار داشت: در اتحادیه كشور، برنامه ها در چهار محور فنی مهندسی، پایداری و توسعه، مالی و اعتباری و بازرگانی تنظیم شده است ازاین رو امسال سه محور اصلی تولید بذر، توسعه تشكل ها و تعاونی ها و مدیریت كشت در چارچوب كشت كشاورزی قراردادی یا مشاركتی در دستور كار قرار دارد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان فارس نیز در این جلسه اظهار داشت: متقاضیان راه اندازی كارخانه فرآوری چغندرقند و گوجه فرنگی با فناوری جدید و در مناطق مورد نیاز از تسهیلات با بهره ۱۵ درصد برخوردار می شوند.
محمدمهدی قاسمی اضافه كرد: در زنجیره تولید صنایع فرآوری نقش موثری دارند، ازاین رو در برنامه طولانی مدت “مدیریت كشت چغندر قند وگوجه فرنگی” توسعه كارخانجات با مدیریت كشاورزان و تعاونی ها تولید در دستور كار قرار دارد.
وی با اشاره به شرایط تحریم و جنگ اقتصادی حاكم بر جامعه، اظهار داشت: در شرایط موجود تامین امنیت انرژی و كالری جامعه همچون تولید شكر استحصالی از چغندرقند لزوم دارد چونكه واردات این محصول، ارز بری را به دنبال دارد.
قاسمی با تاكید بر اینكه كشت چغندرقند پاییزه نسبت به بهاره به علت صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب در اولویت است، به افت كمی وكیفی آبهای زیرزمینی اشاره و افزود: نخستین و مهمترین استراتژی جهاد كشاورزی آب محوری است ازاین رو انتقال كشت بهاره به پاییزه و در رأس آن چغندرقند در دستور كار قرار دارد.
این مقام مسئول با اشاره به اینكه چغندرقند بهاره در شرایط سنتی ۱۵ هزار متر مكعب و با روش های نوین آبیاری ۹ تا ۱۰ هزار متر مكعب در هكتار آب مصرف می كند، از دیگر مزایای كشت چغندر قند پاییزه “گندم بنیان بودن” این محصول زراعی برشمرد و افزود: كاشت این محصول به اصلاح و بهبود ساختار خاك و همین طور كنترل عوامل خسارت زا كمك می نماید.
این مقام مسئول همین طور اظهار داشت: بااینكه چغندر قند پاییزه عیار پایین تری نسبت به بهاره دارد اما با عنایت به تناژ تولید بالاتر این نقصیه برطرف می شود.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان فارس، فراهم كردن بستر تولید را وظیفه و مسئولیت این سازمان دانست و اضافه كرد: از برنامه كوتاه مدت در توسعه كشت چغندرقند، پیگیری مطالبات سال قبل چغندركاران است و بااینكه از ابتدا روش قهری با كارخانه داران برخورد نشد اما در نهایت هر روش ممكن كه حق و حقوق كشاورزان را به رسمیت بشناسد، دنبال می شود.

منبع: