دلیل بازداشت مدیرعامل ایران خودرو مالی یا ؟!

زیپو كالا: در چند هفته اخیر، صنعت خودرو روزهای پر فراز نشیبی را به خود دیده است. روزهایی كه در نهایت به بازداشت، مسدود شدن حساب ها، ممنوع الخروجی و حتی تغییر مدیرعامل یكی از دو خودروسازان بزرگ منجر گردید.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، همه چیز از مسدود شدن حساب مدیرعامل ایران خودرو آغاز شد. ۱۹ مردادماه بود كه به دستور اداره دعاوی حقوقی بانك مركزی تمامی حساب های هاشم یكه زارع مسدود شد. یك روز بعد اعلام گردید كه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز با حكم دادیار شعبه ۵ دادسرای كاركنان دولت از اسفندماه سال قبل به مدت شش ماه ممنوع الخروج شده است. كمتر از دو هفته پیش از آن، یعنی ۸ مرداد، به دنبال اعتراضاتی كه به دعوتنامه های جدید ایران خودرو با قیمت های بالاتر از نرخ كارخانه شده بود، این شركت در اطلاعیه ای اعلام نمود كه با عنایت به مكانیزه بودن صدور دعوتنامه در ایران خودرو، به سبب به وجود آمدن ایراد نرم افزاری، تعداد اندكی از دعوتنامه های ارسال شده با بهایی مغایر با قیمت مصوب شركت صادر شده كه این تعداد دعوتنامه نیز در اسرع وقت اصلاح و باردیگر ارسال خواهد شد. درست در همان روز سخنگوی قوه قضاییه خبر بازداشت شش نفر در پرونده شركت سایپا را اعلام نمود و اظهار داشت كه دربازداشت مدیران ارشد سایپا، پرونده ای تشكیل شده و افرادی تحت تعقیب قرار گرفته اند. در نهایت ۲۸ مرداد سخنگوی دولت از بركناری مدیرعامل ایران خودرو آگاهی داد و به فاصله چند ساعت خبر بازداشت یكه زارع رسانه یی شد.
برای تحلیل چرایی این اتفاقات، مروی بر وقایع مهم چند ماه اخیر شاید بتواند كارگشا باشد.

تاكید معاون اول رئیس جمهور بر جلوگیری از افزایش قیمت
۱۸ خرداد ماه به دنبال افزایش قیمت های بی رویه در محصولات خودرویی و افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو، معاون اول رئیس جمهور با تاكید بر ضرورت تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت گذاری خودرو در قالب سیاست های دولت و ستاد تنظیم بازار در ارتباط با التهاب به وجود آمده در بازار خودرو و افزایش بی رویه قیمت های محصولات ایران خودرو و سایپا، از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست كه نسبت به ساماندهی تقاضای واقعی، افزایش تولید خودرو و كاهش قیمت خودرو بوسیله حذف رانت برای گروه ها و افراد خاص اقدام نماید.

افزایش قیمت ۵ میلیون تومانی برای یك محصول سایپا به سبب آپشن
در اواسط مرداد ماه، خبر افزایش قیمت خودروی ساینا از ۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۶۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به گوش رسید. در این زمینه گروه خودروسازی سایپا ضمن تكذیب هرگونه افزایش قیمت این محصول اعلام نمود كه دعوت نامه این محصول با مشخصات و قیمت مصوب قبلی صادر شده و مابه التفاوت مشخص شده به سبب آپشن آن بوده و اختیاری است و این شركت تا ۱۵ تیرماه برای مشتریان هیچ گونه تغییر قیمتی برای محصول ساینا نداشته و فقط امكان خرید این خودرو با آپشن های بیشتر را پیشنهاد داده كه كاملاً اختیاری بوده است و این خودرو همچنان با همان قیمت سابق عرضه می شود.

واگذاری سهام خودروسازان تا آخر سال ۹۹
در تاریخ دوم مرداد ماه سال جاری، رضا رحمانی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- در حاشیه یكی از جلسه هیأت وزیران از واگذاری سهام دولت در دو شركت ایران خودرو و سایپا تا اختتام سال ۹۹ آگاهی داد.
وی با تاكید بر اینكه موانع موجود در راه این واگذاری در نهایت برطرف خواهند شد، اشاره كرد: هم اكنون در بخش واگذاری سهام دولت در حوزه خودروسازی سه باكس واگذاری تعیین كرده ایم؛ باكس اول مربوط به واگذاری اموال و املاك غیرتولیدی است، باكس دوم واگذاری مربوط به شركت های تابعه و باكس سوم در ارتباط با شركت های اصلی است كه این واگذاری ها بر طبق برنامه در حال انجام می باشد.
اظهارات وزیر در حالی بود كه قبل از آن، در چهارم خردادماه، هیأت واگذاری مصوبه ای ارائه كرد كه به سبب آن بایستی سهام باقی مانده در ۱۸ شركت واگذار شود كه سهام دولتی دو شركت ایران خودرو و سایپا نیز جزو آنها بود. در صورتیكه بسیاری تصور می كردند كه فرآیند قیمت گذاری این سهم در حال انجام می باشد، رئیس وقت سازمان خصوصی سازی اعلام نمود كه سهام دولتی ایران خودرو و سایپا در وثیقه است و فعلاً امكان واگذاری وجود ندارد.

بازداشت ۶ نفر از مدیران سایپا
یك هفته از این مساله نگذشته بود كه در هشتم مرداد، سخنگوی قوه قضاییه خبر بازداشت شش نفر در پرونده شركت سایپا را اعلام نمود و اظهار داشت: دربازداشت مدیران ارشد سایپا، پرونده ای تشكیل شده و افرادی تحت تعقیب قرار گرفته اند.
به گفته وی این پرونده ۲۵ متهم دارد و ۶ نفر بازداشتند.

افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و تكذیب آن
از سوی دیگر در همان روز ایران خودرو در اطلاعیه ای پیرو اخبار انتشار یافته در خصوص افزایش بهای محصولات شركت ایران خودرو در سال ۹۸، هرگونه افزایش قیمت را تكذیب كرد و اعلام نمود كه این شركت هیچ گونه اعلام افزایش قیمتی طی روزهای اخیر نداشته است.
این شركت اعلام نمود: با عنایت به مكانیزه بودن صدور دعوتنامه در ایران خودرو، به سبب به وجود آمدن ایراد نرم افزاری، تعداد اندكی از دعوتنامه های ارسال شده با بهایی مغایر با قیمت مصوب شركت صادر شده كه این تعداد دعوتنامه نیز در اسرع وقت اصلاح و باردیگر ارسال خواهد شد.

اظهارات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو
فردای همان روز (نهم مرداد ماه) رحمانی در حاشیه جلسه با هیات دولت به برخورد با افزایش قیمت خودرو تاكید و اظهار نمود: با وجود اینكه هیچ مصوبه ای برای افزایش قیمت خودرو نداشته ایم؛ به شدت با افزایش قیمت خودرو برخورد می نماییم. با عنایت به اینكه یكی از خودروسازی ها روز گذشته گفته است كه افزایش قیمت های آنها به سبب اشتباه سیستمی بوده است، به سازمان پشتیبانی از مصرف كننده دستور بررسی داده ام تا متوجه شویم كه اشتباه بوده یا تصمیم برای افزایش قیمت گرفته شده است.
پس از آن در ۱۷ مردادماه مدیران عامل خودروساز، وزیر صمت و قطعه سازان با رئیس سازمان بازرسی كل كشور جلسه ای برگزار كردند كه به انتقاد این مقام مسئول از دست اندركاران این صنعت منجر شد. در این نشست مسائل مربوط به تحویل و قیمت گذاری در خودرو های ثبت نامی، بنگاه داری شركت های خودروسازی، خودرو های متوقف در كف كارخانه ها مورد بحث قرار گرفت.

مسدود شدن حساب های بانكی مدیرعامل ایران خودرو
دو روز بعد یعنی بامداد روز ۱۹ مرداد ماه نامه ای در فضای مجازی منتشر گردید كه منتسب به دستورالعمل اداره دعاوی حقوقی بانك مركزی و حكم قضایی دادیار شعبه ۱۴ ناحیه ۲۸ دادسرای عمومی و انقلاب تهران در مورد پرونده مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بود.
در این نامه اشاره شده بود كه بانك مركزی به تمام بانك ها نامه زده و دستور داده كه تمام حساب های هاشم یكه زارع (مدیرعامل شركت ایران خودرو) را مسدود كنند و هیچ خدمات بانكی به او ندهند.

مدیرعامل سایپا ممنوع الخروج شد
پس از بسته شدن حساب های بانكی مدیرعامل ایران خودرو نوبت به حسابرسی شركت سایپا رسید. ۲۰ مرداد ماه خبری منتشر گردید كه حاكی از درخواست ممنوع الخروجی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به مدت شش ماه از طرف دادیار دادسرای تهران بود.
پس از انتشار خبر ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا، ایسنا در پیگیری صحت این خبر به این نتیجه دست یافت كه سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با حكم دادیار شعبه ۵ دادسرای كاركنان دولت از اسفندماه سال قبل به مدت شش ماه ممنوع الخروج شده است.

ختم ماجرا؛ مدیرعامل ایران خودرو ابتدا بركنار و سپس دستگیر شد
سرانجام روز ۲۸ مرداد، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، از بركناری هاشم یكه زارع- مدیرعامل ایران خودرو- و جایگزینی عباس علی آبادی_مدیرعامل مپنا- آگاهی داد.
علاوه براین ربیعی در ارتباط با ممنوع الخروجی بودن مدیرعامل ساپا اظهار نمود: مدیرعامل سایپا مشكل خاصی نداشته و ممنوع الخروجی شش ماهه ایشان برمبنای شكایت مشتری ها بوده است.
هنوز چند ساعت از انتشار خبر بركناری هاشم یكه زارع از سمت مدیریت خودروسازی ایران خودرو نگذشته بود كه خبر بازداشت وی منتشر گردید و سخنگوی قوه قضاییه بازداشت وی را تایید نمود. یكه زارع مدیرعامل سابق ایران خودرو عصر همان روز (۲۸ مرداد) در محل كار خود با حكم قضایی توسط ضابطان دستگاه قضا بازداشت شد.

منبع: