رئیس سازمان بنادر و دریانوردی: دریانورد ایرانی نباید بیكار باشد، زباله های پلاستیك معضل جدید دریاها

زیپو كالا: رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اعلام نمود كه دریانوردان ایرانی نباید در صف اشتغال باشند و از همه مالكان كشتی ها و شركت های بزرگ دریایی كه استفاده از نیروی دریایی خارجی را حداقل كرده یا به صفر برسانند، حمایت های مناسبی می نماییم.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا محمد راستاد در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی در مركز همایش های بین المللی صداوسیما اظهار نمود: باید با پتانسیل هایی كه داریم بیشتر از دریا بهره ببریم و كماكان فرصت های زیادی داریم كه از نعماتی كه در دریاست بیشتر و بهتر استفاده نمائیم. فرصت های اشتغال زایی زیادی در دریا وجود دارد و در نوار ساحلی نباید دغدغه اشتغال داشته باشیم. این در شرایطی است كه جوانان زیادی جویای كار هستند اما قاعدتا شهرهای بندری خصوصاً در جنوب كشور باید آباد و پررونق باشند.
وی ادامه داد: ناوگان كشتی های تحت مالكیت ایران و بنادر تجاری ما همچنان ظرفیت های زیادی دارد اما خوشبختانه با عنایت به موقعیت جغرافیایی مناسبی كه خصوصاً در دالان های ترانزیتی منطقه داریم می توانیم این نوید را بدهیم كه به اندازه اقتصاد كشور، بازار مصرف داخلی و محیط پیرامونی مان، ایران قابلیت بهره وری بیشتر از ظرفیت ناوگان و بنادرش را دارد اما مسلما ناوگان و بنادر ایران صرفا نمی توانند در خدمت صادرات و واردات خودمان باشند و می توانند در ترانزیت و ترانشیپ نقش آفرینی كنند.
حل بیكاری مناطق دریایی با توسعه گردشگری دریایی
معاون وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: از دیگر موارد مهم در ظرفیت و پتانسیل ایران در بخش دریایی مسئله توسعه گردشگری و سفرهای دریایی است چونكه به خوبی ثابت شده كه با توسعه گردشگری دریایی می توان مشكل بیكاری در مناطق دریایی را حل كرد و در این زمینه گرچه اقدامات مناسبی انجام شده اما تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله بسیاری داریم. بدین سبب سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی این را دارد كه مكانیزم های حمایتی خودرا روی حوزه مسافری و گردشگری دریایی تمركز بدهد.
دریانورد ایرانی نباید در صف اشتغال باشد
راستاد درباره وضعیت و مشكلات دریانوردان ایرانی اظهار داشت: یكی از نگرانی هایی كه دریانوردان ایرانی دارند این است كه با وجود داشتن گواهی نامه های مختلف و مدرك شایستگی، مالكان كشتی ها و شركت های بزرگ دریایی از دریانوردان خارجی استفاده می نمایند، بدین سبب از اتحادیه مالكان كشتی ها می خواهیم كه اعضای خودرا تشویق كنند تا در صورتیكه ایرانیان توان و تخصص لازم برای حضور در كشتی هایشان در سِمت های مختلف را دارند از پذیرش خارجی ها پرهیز كنند و اگر در بعضی از سمت ها نیروی ایرانی نیست به ما اعلام كنند تا در امتداد تربیت نیروی انسانی و نیروی دریایی ایرانی تلاش نماییم و این آمادگی در سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد.
وی افزود: اگر مالكان كشتی ها و شركت های بزرگ از دریانوردان ایرانی استفاده كنند و میزان بهره گیری آنها از دریانوردان ایرانی به حداقل یا صفر برسد آمادگی آنرا داریم تا حمایت های مناسبی در بخش های مختلف از آنها نماییم چونكه نباید دریانوردان ایرانی در صف اشتغال باشند.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار نمود: نگرانی دیگری كه از جانب دانشجویان دریانوردی وجود دارد این است كه برای طی دوره كارورزی كه لازمه و پیش نیاز دریافت گواهی نامه های آن هاست دریانوردان حاضر نیستند آنها را به خدمت بگیرند و همین مسئله برای دانشگاهی مانند دانشگاه دریایی چابهار به یك نگرانی تبدیل گشته كه اساسا در دوره های آتی نسبت به جذب دانشجو اقدام نماید یا خیر.
راستاد تاكید كرد: اگر كشتی ها به شركت های بزرگ دریایی نسبت به جذب دانشجو در حوزه های مختلف برای طی دوره های كارآموزی اقدام نمایند مسلما به تقویت ناوگان دریایی ایران كمك كردند و در آینده مشكلی در حوزه نیروی انسانی متخصص در بخش های مختلف دریانوردی نخواهیم داشت.
زباله های پلاستیكی دغدغه مهم محیط زیست دریایی است
او همینطور با اشاره به اهمیت محیط زیست دریا و حفاظت از آن اظهار داشت: بتازگی كنوانسیون های زیست محیطی آیمو مربوط به گازهای گلخانه های و توازن آن درباب كشتی ها مصوب شده و برای كشور ما نیز لازم الاجرا است. بدین سبب باید بسترهای لازم برای پیاده سازی مقررات را فراهم نماییم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه باید فرهنگ حفاظت از محیط زیست دریا را اشاعه دهیم و در این راستا از دانش آموزان و جوانان شروع نماییم، اظهار داشت: الان ضایعات و زباله های پلاستیكی به یك معضل جدی و تازه برای محیط زیست دریایی تبدیل گشته است چونكه در گذشته تمركز روی آلودگی های نفتی بود اما الان بشر متوجه شده كه چقدر دریا از زباله های پلاستیكی لطمه می بیند. بدین سبب باید این فرهنگ را در كشورمان نهادینه نماییم كه حفظ آراستگی و زیبایی دریا مانند شهرها و معابر عمومی یك لزوم است و هیچ كس نباید اجازه دهد كه سواحل و دریای ما مملو از آلودگی خصوصاً زباله های پلاستیكی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی به پتانسیل های صنایع دریایی نیز اشاره نمود و اظهار داشت: دو پروژه مهم در صنایع دریایی كشور ساخت كشتی تانكر افروماكس و پروژه دیگر اولین تعمیرات كشتی های نفت كش ۳۰۳۰ VL را داریم كه در صنایع دریایی شكل گرفته و تحول خوبی در حوزه صنایع دریایی داریم به شكلی كه مقرر شده همه نیازهای صنایع داخلی خصوصاً در حوزه صنعت نفت و سازمان بنادر و دریانوردی بوسیله توان داخلی تأمین شود.
او همینطور به پتانسیل های آبزی پروری و شیلاتی در حوزه دریایی اشاره نمود و اظهار داشت: گرچه پروژه های مهمی مانند پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو در كشور در حال انجام می باشد اما همچنان سرانه مصرف آبزیان ایران نسبت به خیلی از كشورها و نرم جهانی فاصله بسیاری دارد و این نشان داده است كه در این عرصه پتانسیل های بسیار بیشتری وجود دارد و می توانیم آنرا روز به روز تقویت نماییم.

منبع: