پشت كردن روسیه به دلار

زیپو كالا: سهم دلار از تجارت روسیه با شركای تجاری بزرگ این كشور شدیدا كاهش یافته است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از راشاتودی، روسیه در جهت كاهش صدمه پذیری اقتصاد خود از تحریم های آمریكا، سهم استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود با چین و هند را كاهش داده است و الان به دنبال افزایش استفاده از روبل و یورو در مبالات بازرگانی خود با اتحادیه اروپا است. برای اولین بار در طول تاریخ این كشور، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیشتر از ۷۵ درصد صادرات روسیه به هند بر حسب روبل بوده است و در مقایسه با سال ۲۰۱۸، سهم ارزهای محلی در مبادلات روسیه با چین و هند چهار برابر افزایش پیدا كرده است.
بر مبنای آمارهای اعلام شده گمرك روسیه، در مبادلات تجاری با چین سهم یورو و روبل از دلار افزایش یافته است و سهم یورو از این مبادلات از ۰.۷ درصد در سه ماهه نخست سال قبل به ۳۷.۶ درصد در سه ماهه نخست امسال افزایش پیدا كرده است. در شرایطی كه سهم روبل از مبادلات با چین به ۹.۶ درصد رسیده است، استفاده از دلار از ۸۷ درصد به تنها ۴۵.۷ درصد كاهش پیدا كرده است.
ماكسیم اورشكین، وزیر توسعه اقتصادی روسیه رسما خواستار كنار گذاشتن دلار در مبادلات با اتحادیه اروپا و استفاده از یورو و روبل شده است. بانك مركزی روسیه هم همگام با روند تجارت خارجی در حال كنار گذاشتن دلار از ذخایر خود است بگونه ای كه سهم دلار از ذخایر طلا و ارز روسیه حالا به پایین ترین سطح خود در طول ۱۲ سال گذشته رسیده است.
ماه گذشته بانك “جی پی مورگان” آمریكا پیشبینی كرده بود درآینده ای نزدیك سلطه دلار بر بازارهای جهانی آخر خواهد یافت و نظام پرداخت بین الملل به آسیا، جایی كه یك قدرت بزرگ تر قرار دارد منتقل خواهد شد. این بانك به مشتریان خود سفارش كرده بود كه تمام دارایی های ارزی خویش را به شكل دلار نگه داری نكنند.