رشد اقتصادی انگلیس به صفر نزدیك شد

زیپو كالا: با وجود بهبود رشد بخش خودروسازی، اقتصاد انگلیس هنوز در لبه ركود قرار دارد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از آسوشیتد پرس، اقتصاد انگلیس در ماه می هر چند توانست از خطر ركود رها شود اما ثبت رشد ضعیف و ناامید كننده ۰.۳ درصدی برای آن سبب شده است تا نگرانی اقتصاددانان از ورود این كشور به ركود خصوصاً در صورتیكه انگلیس اتحادیه اروپا را بدون دستیابی به توافقی مشخص ترك كند تشدید شود.
مركز آمار انگلیس در جدیدترین گزارش خود از وضعیت اقتصادی این كشور گفته است كه به لطف بازگشت بخش خودروسازی به مدار رشد مثبت، رشد اقتصادی این كشور از منفی ۰.۴ درصد در ماه آوریل به ۰.۳ درصد در ماه می افزایش پیدا كرده است. با این وجود هنوز خطر ثبت رشد منفی در سه ماهه دوم امسال برای ششمین اقتصاد بزرگ جهان جدی است.
بن برتل، كارشناس ارشد مسائل اقتصادی در مؤسسه “هارگریوز لندزدون” اظهار داشت: ابرهای تیره در حال جمع شدن بر روی آسمان انگلیس هستند و فعالیت های كسب و كار در نتیجه فضای نامطمئن كنونی كه ناشی از سردرگمی ها درباره برگزیت است، كاهش محسوسی یافته است.
هر دو نامزد جایگزینی خانم ترزا می برای نخست وزیری انگلیس وعده داده اند كه در صورت پیروزی چه با توافق و چه بدون توافق در ماه اكتبر انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج كرده اند. مسأله ای كه نگرانی های زیادی را بر انگیخته است.
بانك مركزی انگلیس پیش بینی كرده است رشد اقتصادی سه ماه دوم امسال این كشور كمتر از ۰.۲ درصد و برای سال ۲۰۱۹ حدود صفر درصد باشد. كمیته پولی این بانك در اطلاعیه ای اعلام نمود: آمارهای اخیر نشان دهنده افزایش نوسانات در بازارهای بورس، بازارهای مالی و فعالیت های تجاری است كه بخش بزرگی از این نوسانات به ریسك های برگزیت مرتبط می باشد.
متوسط نرخ رشد ماهانه انگلیس در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۰.۴۹ درصد بوده است كه كمترین آنها مربوط به رشد منفی ۲.۱ درصدی ژانویه ۲۰۰۹ و بیشترین آنها مربوط به رشد ۱.۹ درصدی سپتامبر ۱۹۹۹ بوده است.

منبع: