رئیس هیئت مدیر كانون انجمن های صنفی كارگران ساختمانی كشور: بدهی دولت پرداخت نشود كارگران با بحرانی بزرگ روبرو می شوند

به گزارش زیپو كالا رئیس هیئت مدیر كانون انجمن های صنفی كارگران ساختمانی كشور اظهار داشت: اگر بدهی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت نشود كارگران و بازنشستگان با ابر بحران مواجه می شوند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، جلسه بررسی مشكلات استادكاران و كارگران صنعت ساختمان ظهر یكشنبه با حضور اكبر شوكت رئیس هیئت مدیره كانون انجمن های صنفی كارگران ساختمانی كشور، داوود محمدی و سیده حمیده زرآبادی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، سیروس نصیری مدیركل تأمین اجتماعی، بابایی مدیر درمان تأمین اجتماعی، رضا گروسی فرماندار شهرستان البرز، تشكل های كارگری و فتح اللهی مدیر كانون كارفرمایان استان در محل خانه تربیت معلم قزوین برگزار گردید. اكبر شوكت در این جلسه اظهار داشت: در سراسر كشور حدود ۴۲۵ انجمن صنفی در حوزه صنعت ساختمان فعالیت می نمایند و این صنف كه در گذشته هیچ جایگاهی نداشت امروز در وضعیتی است كه بزرگترین تشكل كارگری كشور به حساب می آید. وی بیان كرد: با اجرای سامانه پایش توانستیم ۲۰۰ هزار بیمه شده غیر واقعی در صنف كارگران ساختمانی را شناسایی نماییم و این كار ادامه خواهد یافت تا ۳۰۰ هزار كارگر دیگر هم پایش شوند.
رئیس هیئت مدیر كانون انجمن های صنفی كارگران ساختمانی كشور خاطرنشان كرد: با اجرای نامناسب طرح سلامت امروز حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان از سهم تأمین اجتماعی و كارگران خارج شده و به پزشكان داده می شود و تداوم این روند منطقی نیست. بحرانی بزرگ در پیش است / دولت مطالبات را پرداخت كند شوكت خاطرنشان كرد: امروز دولت بیشتر از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهی دارد و اگر این مطالبات پرداخت نشود در آینده نزدیك با یك بحران بزرگ در پرداخت حقوق بیمه شدگان و مستمری بگیران، خدمات درمانی و بهداشتی روبرو خواهیم شد كه بسیار نگران كننده است.
وی تصریح كرد: اگر این بدهی هر سال تا ۲۰ درصد هم پرداخت می شد امروز خیلی از مسائل حل شده بود و بحران نداشتیم بنابراین امروز هم امیدواریم از محل صندوق توسعه ارزی و یا منابع درآمدهای نفتی بخشی از مطالبات تأمین اجتماعی پرداخت گردد. سالانه ۱۴۰۰ نفر در حوادث ناشی از كار كشته می شوند

عضو شورایعالی كار بیان كرد: هنوز راهكاری همه جانبه برای خطرات ناشی از فعالیت كارگران ساختمانی اندیشیده نشده است و سالانه ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ كارگر در كشور بر اثر حوادث ناشی از كار جان خویش را از دست می دهند و به همین میزان هم كارگر قطع نخاعی داریم كه بسیار هزینه سنگینی به كشور تحمیل می كند. شوكت اضافه كرد: برای كاهش حوادث ناشی از كار به تدوین قانون جامعی در مجلس نیاز داریم تا كارفرمایان هم به اجرای بیمه مسؤلیت فنی كارگران ملزم شوند.
وی اظهار داشت: در سال ۹۱ تعداد كشته های ناشی از حوادث كار حدود ۲۰۰۰ كارگر بود و ۵ برابر این آمار با تهدید بهداشت سلامت كارگران مواجهیم كه در كنار آموزش و تأمین وسایل ایمنی باید كارفرمایان و كارگران را برای رعایت نكات ایمنی در محیط كار تشویق و ملزم نماییم. اتباع بیگانه تهدید امنیت شغلی كارگران عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان كرد: وجود شهروندان بیگانه در صنعت ساختمان یك تهدید دیگر برای اشتغال كارگران ایرانی است كه باید در این زمینه هم تدبیر لازم صورت گیرد تا وضعیت شغلی كارگران ساختمانی گرفتار چالش بیشتر نشود. وی افزود: بعضی از این كارگران شهروندان بیگانه با چراغ خاموش در حال تبدیل شدن به كارفرما هستند و برخی صنایع را در خدمت خود گرفته اند به صورتی كه حدود ۱۰ هزار تبعه بیگانه بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان سرمایه دارند كه می توانند در حوزه صنعت ساختمان بر اشتغال كارگران ایرانی تأثیرگذار باشند.