دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی خبر داد ابلاغ لغو مصوبه برج باغ در هفته آینده به شهرداری تهران

زیپو كالا: دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه با اشاره به تصویب پیشنهاد شورای شهر در خصوص لغو مصوبه برج باغ و جایگزین شدن آن با مصوبه خانه باغ اظهار داشت: این مصوبه در صحن شورای عالی به تصویب رسید و تا هفته آینده این لغو مصوبه برج باغ به شهرداری تهران ابلاغ می شود.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، فرزانه صادق مالواجرد بامداد امروز در در اولین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای كمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی كلان شهرها و مراكز استان ها اظهار داشت: یك دفعه دیگر باید معیارهای توسعه مورد بازنگری قرار گیرد چونكه می شود با تصمیم گیری های درست به نتایج بهتری دست یابیم و نباید ناامید شویم.

وی با اشاره به اینكه اقدامات تهران الگوساز سایر شهرها می شود، اظهار داشت: می بینید كه سیاست اتوبان سازی در تهران چه تأثیری در شهرهای دیگر گذاشت.

وی با اشاره به اینكه امروز در تهران شاهد تغییر ملموس رویكردها هستیم كه به سمت افزایش كیفیت زندگی در حركت است، اظهار داشت: در سال های گذشته ۱۲۸ هكتار از باغات تهران نابود شد اما می بینیم كه چه تلاشی برای حفظ و جلوگیری از ویرانی آن انجام می شود اما باید حفظ باغات به شكلی باشد كه هم مالكان راضی باشند و هم منافع عمومی شهر حفظ شود.

مالواجرد با حضور در جمع خبرنگاران درباره سرانجام لغو مصوبه برج باغ از اسناد شورای عالی معماری و شهرسازی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۳ با همكاری شورای شهر و دبیرخانه شورای عالی شهرسازی مصوبه برج باغ در یكی از تبصره های ساخت و ساز در تهران قرار گرفت و به دنبال لغو این مصوبه در شورای شهر از نظر قانونی لازم بود كه این لغو نیز در اسناد بالادستی یعنی قوانین شهرسازی نیز ممنوع شود.

وی با اشاره به اینكه اواخر سال قبل نامه لغو مصوبه برج باغ در شورای شهر به دبیرخانه رسید، اظهار داشت: برای آنكه در كل ساخت و ساز در باغات ممنوع شود می بایست مصوبه شورای عالی شهرسازی را نیز دریافت می كرد كه در این زمینه جلسات زیادی داشتیم و كمیته فنی دبیرخانه نیز جلسات زیادی را جهت بررسی حقوق این لغو برگزار كرد.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه با اشاره به اینكه در مورد ساخت و ساز در باغات، پروسه صدور پروانه و كیفیت ساخت و ساز به جمع بندی رسیدیم، اظهار داشت: خوشبختانه لغو مصوبه برج باغ از اسناد بالادستی نیز در صحن شورای عالی به تصویب رسید و بنظر می رسد بعد از طی مراتب اداری در هفته آینده لغو كامل مصوبه برج باغ به شهرداری ابلاغ شود.

وی با اشاره به اینكه باغات میراث طبیعی هستند و باید حفظ شوند، اظهار داشت: با تمام معضلات محیط زیستی و آلودگی هوایی كه تهران با آن دست و پنجه نرم می كند می بینیم كه ۱۲۸ هكتار از باغات تهران نابود شدند و این در شرایطی است كه تهران یك میلیون پارسل دارد كه ۶۰۰۰ پارسل آن باغ و اراضی مشجر هستند كه می بایست ضمن رعایت حقوق مالكان، این فضاهای عمومی حفظ شود.

مالواجرد با اشاره به اینكه هم باید حقوق مالكان و هم حقوق منافع عمومی به رسمیت شناخته شود، اظهار داشت: هم اكنون در مصوبه جدید سطح اشغال حداكثر ۱۵ درصد است كه بنا به مساحت باغ این سطح اشغال متفاوت می باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تضامین اجرای درست این مصوبه اظهار داشت: كمیته فنی باغ مقرر است تشكیل گردد كه هم در صدور پروانه و هم در صدور اختتام كار می بایست كمیته فنی باغ نظارت حداكثری داشته باشند و در طول ساخت و ساز نیز نظارت می بایست صورت گیرد.

وی با اشاره به اینكه دقت داشته باشید كه كلیه ضوابط و مقررات ملاك عمل در باغات، مصوبه جدید خانه-باغ است، اظهار داشت: دیگر ملاك عمل در باغات طرح تفصیلی نیست بلكه ملاك عمل تنها مصوبه باغات است.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه با اشاره به اینكه حداكثر زیرزمین می بایست یك طبقه باشد، اظهار داشت: تقریباً كلیات مورد تصویب در شورای عالی شهرسازی همان كلیاتی بود كه شورای شهر پیشنهاد داده است.

منبع: