استفاده از كدهای شناسایی برای شفاف سازی زنجیره تأمین و رونق تولید كالا و خدمات

زیپو كالا: رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با اشاره به اینكه یكی از الزامات و پیش نیازهای ایجاد تحرك در تولید و رونق آن كه همواره جزو نگرانی های اصلی سیاست گذاران بوده، ایجاد شفافیت در زنجیره تأمین و تولید و حصول اطمینان از سرعت و صحت پروسه و كاركرد آن است، اظهار نمود: این مؤسسه در تلاش است تا بوسیله ˮمركز ملی شماره گذاری كالا و خدمات ایرانˮ راهكارهای اجرایی در رابطه با بهبود كارایی، شفاف سازی و رؤیت پذیری زنجیره های تأمین بخش های مختلف صنعتی و تجاری را در سطوح داخلی و بین المللی به منظور خدمت رسانی مناسب تر به وزارتخانه ها، سازمان های دولتی و بنگاه های خصوصی معرفی و ارائه نماید.
مرجان فقیه نصیری در گفت و گو با ایسنا، با تاكید بر اینكه در پروسه هر یك از زنجیره های تأمین باید زیرساخت های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری یكپارچه شده و زبانی مشترك برای تبادل اطلاعات و فعالیت ایجاد شود تا طرف های مبادله كننده بتوانند در انجام تراكنش های تجاری با اطمینان خاطر از كاركرد صحیح فناوری اطلاعات ارائه شده بهره ببرند، یكی از ابزارهای تقویت پیوندهای فنی و روان سازی اطلاعات در زنجیره تأمین را ایجاد نظام استانداردسازی كالا، خدمات و اطلاعات عنوان نمود كه تبادل مطمئن و سریع جریان اطلاعات را در سطوح مختلف درون سازمانی و بنگاهی تا بین المللی؛ به صورت تضمین شده میسر می كند.
وی ادامه داد: GS1 بعنوان سیستم یكپارچه استاندارد جهانی، اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت زنجیره تأمین كالا را بوسیله صدور كد شناسایی یكتا و منحصربه فرد، میسر می كند و شناسایی بهنگام موجودیت های ثابت و در گردش چرخه تولید و توزیع را در مواردی از قبیل اقلام تجاری، واحدهای لجستیكی، دارایی ها و مكان های فیزیكی فراهم می آورد. این سازمان در سطح بین المللی مورد استقبال و پذیرش بیشتر بازیگران زنجیره های مختلف تأمین قرار گرفته و هم اكنون اغلب بنگاه های فعال در زنجیره های تأمین جهانی از قابلیت های استاندارد شده GS1 استفاده می نمایند.
رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در ادامه اظهار نمود: كد كالا و خدمات، ابزاری برای شناسایی و تبادل اطلاعات بین بنگاه های تولیدی و تجاری در جهت تسهیل فرآیندهای زنجیره تأمین كالاها و خدمات و به مثابه زبان تجاری بین المللی است و چنانچه از همه قابلیت های كاربردی آن استفاده شود، تأثیر قابل ملاحظه ای در تسهیل تجاری و رونق چرخه تولید كشور خواهد داشت. شناسایی محصول و خدمات در فرآیندهای كسب وكار از نیازهای اساسی چرخه فعالیت های اقتصادی به شماره می آید و خیلی از تصمیمات بر طبق شناخت حاصل شده از رصد كالا با استفاده از این تكنیك اتخاذ می شود. همین طور فناوری كدینگ كالا و خدمات، آمار و اطلاعاتی كه پیش نیاز تصمیم گیری، برنامه ریزی و سیاست گذاری در فعالیت های اقتصادی می باشد را فراهم می آورد.
فقیه نصیری به تصویب نامه ای كه در سال ۱۳۷۴ از جانب دولت ابلاغ گردیده اشاره نمود و اظهار داشت: مطابق مصوبه ۳۵۳۲، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) بعنوان مسئول و متولی اجرای “طرح شماره گذاری كالاها و خدمات در كشور” تعیین شده و تمام شركت های تولیدی موظف شده اند طبق بخشنامه وزارت صمت، شماره ملی كالا (باركد) را بر روی كالاهای تولیدی خود درج كنند.
وی ادامه داد: سازمان جهانی GS1 یك سازمان بین المللی پیشگام در زمینه طراحی، توسعه و اجرای استانداردهای شناسایی كالا، ضبط خودكار داده ها و تبادل الكترونیكی آنها است كه گستره وسیعی از خدمات و راهكارهای اجرایی را برای بهبود كارایی و شفاف سازی زنجیره های تأمین و تقاضا در سطح جهانی و بخش های مختلف صنعتی و تجاری ارائه می دهد. مركز ملی شماره گذاری كالا و خدمات ایران وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی است كه در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می كند و تنها نماینده رسمی GS1 در ایران است.

منبع: