بدافزارها، صنعت برق را نشانه گرفته اند

به گزارش زیپو كالا كارشناسان برآورد كرده اند انتشار و نفوذ بدافزارها بزرگترین خطری است كه می تواند صنعت برق و انرژی در جهان را تهدید كند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، در سال های اخیر كه حملات سایبری به شدت رشد كرده است، مؤسسه های تحقیقاتی و تحلیلی بسیاری در جهان اخطار داده اند كه سال ۲۰۱۸، سال حملات سایبری و بدافزاری به سازمان های بزرگ، شركت ها و نهادهای دولتی در جهان خواهد بود.
حالا تازه ترین اخبار انتشار یافته در وب سایت زد دی نت نشان داده است كه هكرها و مجرمان سایبری با توسعه و انتشار یك بدافزار معروف قصد دارند به زیرساخت های مربوط به شبكه های توزیع برق در كشورهای مختلفی همچون ایالات متحده آمریكا حمله كرده و با در دست گرفتن كنترل تجهیزات و ابزارهای مربوطه، به اطلاعات ارزشمندی دست یابند و نظم موجود در مراحل تولید و توزیع برق را با اختلالات گسترده روبرو كنند.
سال ۲۰۱۲ میلادی بود كه بدافزار خطرناكی تحت عنوان شامون (Shamoon) به تجهیزات حفاری و تولید نفت در عربستان سعودی بعنوان بزرگترین تولیدكننده نفت در جهان، حمله كرد و بخش انرژی این كشور را تا مدت ها با مشكلات و چالش های عظیمی مواجه كرد و در نهایت هم منجر به ایجاد خسارات هنگفت و جبران ناپذیری در تولید نفت منطقه خاورمیانه شد. پس از آن اطلاعات و گزارش های دیگری منتشر گردید كه نشان می داد هكرها توانسته اند در یك حمله سایبری با استفاده از بدافزار شامون بالغ بر ۱۰ درصد از سرورهای این شركت حفاری نفت فعال در منطقه خاورمیانه به جز عربستان سعودی، امارات متحده عربی، كویت، هند و همینطور اسكاتلند مختل كنند.
به نظر می آید كه هكرها و مجرمان سایبری اخیرا به سمت و سوی حمله سایبری به صنعت انرژی همچون برق، نفت و گاز روی آورده اند تا بتوانند از اهمیت خاص و بسزایی كه از آن برخوردار است، سو بهره برده و به اهداف خود دست یابند.
طبق گزارش های جدیدی كه مؤسسه تحقیقاتی دراگوس (Dragos) در این خصوص منتشر نموده است، بدافزار بكار رفته توسط هكرها نسخه به روزرسانی شده همان بدافزاری است كه هفت سال پیش برای خراب كاری و اختلال صنایع پتروشیمی و نفت و گاز عربستان سعودی استفاده شده بود.
كارشناسان و تحلیلگران فعال در این مؤسسه تحقیقاتی دریافته و اعلام نموده اند كه بدافزار مذكور خطرناك ترین و بزرگترین تهدیدی است كه الان تمامی شركت های فعال در صنعت برق و به صورت كلی انرژی را شامل خواهد شد و در صورت بروز هرگونه حمله سایبری و بدافزاری و نفوذ به زیرساخت های مربوطه، خسارات جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.