جنگ داخلی اوپك پلاس جدی تر می شود؟

زیپو كالا: در آستانه نشست ماه جاری تولیدكنندگان اوپك و غیراوپك، شكاف میان این گروه و اصلی ترین متحدش یعنی روسیه درباب تمدید پیمان كاهش تولید نفت عمیق تر می شود و سرنوشت این توافق و استراتژی اوپك را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، بعد از یك دوره طولانی افت قیمت نفت كه نفت برنت را به حدود ۵۹ دلار در هر بشكه رساند، نشانه ها حاكی از این است كه بازار تصور می كند روند نزولی قیمت ها بیش از اندازه بوده است. نگرانی ها نسبت به تقاضا و عرضه جهانی نفت كه بر اساس ارزیابی از ادامه جنگ تجاری آمریكا و چین و تأثیر منفی آن بر تقاضا برای نفت بوده، به قیمت نفت به شدت لطمه زده است. همزمان گزارش هایی كه افزایش قابل توجه حجم ذخایر نفت آمریكا را نشان داده است مانع از خوش بینی بازار نسبت به افزایش قیمت نفت شده است. با این وجود اوپك پلاس حاضر نشده است واكنش نشان دهد و تنها تاكید كرده این گروه و یارانش شامل روسیه تمایلی ندارند اقدامات لازم را برای فرونشاندن بحران اعتماد در بازار انجام دهند.

تاكنون این طور به نظر رسیده است اوپك پلاس تمایل دارد خشم واشنگتن و سایرین را به جان بخرد و توافق كاهش تولید نفت را حفظ كند. حتی نشانه هایی وجود دارد كه این تولید كنندگان نفت درصدد تمدید توافق كاهش تولید در نشست آینده خود در اواخر ماه میلادی جاری یا شاید در اوایل ژوئیه هستند.

یك جبهه قوی به رهبری خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی و عراق در پشتیبانی از تمدید كاهش تولید تشكیل شده است. بزرگترین تولید كنندگان نفت اوپك این دیدگاه را دارند كه بازار هنوز تثبیت نشده و حجم ذخایر نفت همچنان بسیار بالا است و تقاضا هنوز افت ملموسی پیدا نكرده است. با این وجود نشانه هایی وجود دارد كه تنش هایی در داخل این گروه نفتی درگرفته و مقامات روسی نیز به ابهامات دامن زده اند.

برخلاف حمایت قاطع از كاهش تولید نفت كه روسیه در كنفرانس سال ۲۰۱۸ سن پترزبورگ به اوپك ابراز كرده بود این دفعه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، فشار روی پیمان نفتی با اوپك را افزایش داده است. وی با تاكید بر این كه روسیه از سطح قیمت فعلی حدود ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر بشكه راضی است، از محور سعودی – اماراتی فاصله گرفت. اظهارات پوتین امكان دارد اوپك را در موضعی قرار دهد كه ناچار شوند در ماه های آینده به كمبود احتمالی عرضه در بازار پاسخ دهد. پوتین با اشاره به سطح پایین تر قیمت اذعان كرد كه مسكو برخلاف تولید كنندگان عربی كه به قیمت بالاتر برای تقویت بودجه دولتی خود و بسته های تنوع سازی اقتصادی نیاز دارند تمایلی به دستیابی به قیمت بالاتر ندارد. اظهارات پوتین همین طور می تواند بعنوان تمایل این كشور برای ترك توافق كاهش تولید تفسیر شود كه چنین اقدامی استراتژی اوپك را تحلیل خواهد برد.

پرسش اصلی برای تحلیل گران نفت هم اكنون این است كه آیا پوتین واقعاً پای اظهارات خود می ایستد. روسیه با تاكید بر این كه از قیمت های پایین تر نفت راضی است و بودجه دولت بر اساس ۴۰ دلار در هر بشكه بسته شده به ریسك دست می زند. زمانی كه وضعیت فعلی اقتصاد روسیه، پیش بینی های قدرت جهانی این كشور و هزینه های فوق العاده بالای عملیات های نظامی مسكو در نقاط مختلف ارزیابی می شود درآمد بالاتر نفت و گاز برای روسیه یك موهبت الهی بشمار می رود. رؤیای پوتین برای یك روسیه قدرتمند نمی تواند با نفت ۴۰ دلاری یا حتی نفت ۶۵ دلاری ساخته شود.

به نظر می رسد استاد شطرنج روسی همزمان در دو جبهه مسئول بازی است. رفتار پوتین در قبال اوپك همواره یكی از ابهامات بوده و وی موضعی را اتخاذ نموده كه بتواند از نفوذ این گروه برای بالا بردن نفوذ اقتصادی و ژئوپلتیكی مسكو بهره ببرد. با ایجاد یك جبهه جدید كه بگفته برخی، در مقابل آمریكا و اتحادیه اروپا بوده است، مسكو و اوپك بر اساس یك همكاری تجاری سنتی پیوند برقرار كردند.

اوپك پلاس همچنان بسیار كاربردی است، اما اگر غول های نفت و گاز روسیه كه حامیان اصلی پوتین در روسیه هستند آغاز به شكایت كنند تزار روسیه ناچار خواهد بود اقدام نماید. بنظر می رسد كه نشانه های جنگ سیاسی حالا روشن تر شده است بطوریكه الكساندر نواك، وزیر انرژی روسیه، كه سابق بر این حامی توافق كاهش تولید بود سكوت اختیار كرده است. وی با فاصله گرفتن از این بحث بنظر می رسد این ایده كه شركت های نفتی روسیه كاسه صبرشان لبریز شده است را تقویت می كند.

از نظر استراتژیك قیمت های پایین تر نفت نه تنها سهم بازار روسیه را افزایش خواهد داد، بلكه فعالیت شیل آمریكا را نیز محدود می كند. موضع عربستان سعودی درباب تولید كاملاً متفاوت می باشد. این كشور در مواجهه با مخارج بالا به سبب برنامه های تنوع سازی اقتصادی و فعالیت های نظامی، به قیمت های بالاتر نفت نیاز دارد. تغییرات در این كشور به كندی و به شكلی انجام می گیرد كه حداقل ریسك را برای حكومت آن داشته باشد. اگر سعودی ها بخواهند برنامه های اقتصادی خودرا با موفقیت اجرا كنند، قیمت های بالاتر نفت حیاتی خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، روسیه در هفته های آینده از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود. پوتین با اختتام حكومت سیاسی خود در سال های آینده مواجه می باشد و نارضایتی فزاینده ای كه هم اكنون در بخش نفت و گاز این كشور وجود دارد قابل توجه است. رئیس جمهور روسیه اگر تمایل به حرفه سیاسی جدیدی داشته باشد به حمایت روس نفت، گازپروم و سایر شركت های بزرگ برای بقا و ادامه میراث خود نیاز دارد. این احتمال وجود دارد كه توافق كاهش تولید تمدید نشود و بنظر می رسد كه این ترامپ نیست كه در آینده نزدیك روی بازارهای نفت تأثیر می گذارد، بلكه دو حكومت عربی و تزاری كه به سمت بازنشستگی می رود خواهند بود.

منبع: