نماینده نیشابور: بانكها از خلاءهای قانونی سوءاستفاده می كنند

زیپو كالا: نماینده مردم نیشابور در مجلس اظهار داشت: جامعه ایران گرفتار بی اخلاقی و فراموشی شده است. عده ای در چنین جامعه ای كه گرفتار تحریم و تورم است، غنی و غنی تر شده و عده ای فقیر و فقیرتر می شوند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، هاجر چنارانی در نطق میان دستور امروز (یكشنبه) مجلس، با انتقاد از عملكرد بانك های كشور، اظهار داشت: امام (ره) بزرگوارمان فرمودند «اگر ربا در كشوری مثل كشور ما در بانكش در تجارتش و در میان مردمش وجود داشته باشد، نمی توانیم بگوییم كه جمهوری ما جمهوری اسلامی است». طی سه سال قبل مراجع تقلید بیشتر از ۱۵۰ بار گفتند كه بانكهای ما ربوی است و این نظام باید اصلاح گردد.
بگفته عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خلق پول از پول، مسدودی وام ها، بهره مركب، دیركرد، سود و زیان، بنگاه داری بانكها همگی اشكال دارد.
وی با طرح این پرسش كه چرا برای وصول پول های موهوم حتی به مزایده متوسل می شوند و می گویند قانون است، ابراز تاسف كرد: بانكها با كمبود منابع ناشی از اختلاس ها، رانت ها، دزدی ها و وام های میلیاردی آقازاده ها كه اتفاقا بدون وثیقه انجام شده است، درگیر شده اند. آیا باید كارآفرینان اشتباهات آقایان را جبران كنند؟ آیا باید هستی خودرا از دست بدهند تا خانواده آقازاده ها و فرزندانشان در خارج به عیش و نوش مشغول باشند؟ باید پذیرفت كه بانكها از خلاءهای قانونی سوءاستفاده می كنند تا ملك، زمین، ساختمان و كارخانه های كارآفرینان را مصادره و غصب كنند.
نماینده مردم نیشابور در مجلس اصلاح نظام بانكداری را اصلاح رونق تولید دانست و اضافه كرد: متأسفانه نظام غلط بانكی منازل، محل كسب و كار مردم و كارخانه ها و شركت های آنان را مصادره می كند. جامعه ایران گرفتار بی اخلاقی و فراموشی شده است. عده ای در چنین جامعه ای كه گرفتار تحریم و تورم است، غنی و غنی تر شده و عده ای فقیر و فقیرتر می شوند. به نظر بنده این جامعه، جامعه نیست. از جامعه ای كه در آن عده ای می خورند و كار نمی كنند و روز به روز ثروتمندتر می شوند و عده ای نمی خورند و كار می كنند ولی هر روز فقیر و فقیرتر می شوند، نمی توان دفاع كرد. نجات چنین جامعه ای دشوار است مگر اینكه اشكالات را بپذیریم و به سمت یكسان سازی حركت نماییم.
چنارانی خواهان كاهش وابستگی به نفت و خام فروشی نفت شد و اضافه كرد: اصلاح ساختار بودجه كاری اساسی است. دو ماه از فرصت چهار ماهه رهبری به مجلس برای این اصلاح گذشت. اصلاح ساختار بودجه اصلاحی اساسی در رونق تولید است.
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد به گرانی افسارگسیخته قیمت ها و تاثیر روانی این مسئله بر مردم، اظهار داشت: این وضعیت سبب ناامیدی و یاس مردم شده و همه مانده اند كه فردا قیمت ها چه می شود.
وی با انتقاد به عملكرد مسؤولان خودرویی كشور، اظهار داشت: این همه گفتیم خودروی ملی. به محض تحریم دیدیم همه خودرو ها برای یك قطعه كوچك در انبارها دپو شد و ماند. مقام معظم رهبری راهكار نمایش دادند و فرمودند فراخوان بدهید از جوانان و سرآمدان و فضلا و شایستگان آنان دعوت كنید. جوانان آمادگی دارند قطعات را در داخل تولید كنند.

منبع: