با حضور معاون علمی رییس جمهور؛ راه اندازی كارخانه نوآوری در یزد كلید خورد

زیپو كالا: در مسافرت معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به استان یزد راه اندازی و راه اندازی كارخانه نوآوری این استان برای استقرار استارتاپ ها و راه اندازی خط تولید محصولات و خدمات فناورانه شروع شد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری كه بامداد امروز سه شنبه، ۲۴ اردیبهشت ماه به استان یزد رفته بود، در حاشیه بازدید از مراكز نوآوری، شتابدهنده ها و مراكز رشد واحدهای فناور دانشگاهی این استان، از یكی از كارخانه های متروكه یزد دیدن كرد. این كارخانه با حمایت زیرساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به محلی برای استقرار استارتاپ ها و راه اندازی خط تولید محصولات و خدمات فناورانه بدل خواهد شد. بر همین مبنا كارخانه نوآوری در یزد بزودی راه اندازی و بهره برداری از آن شروع می شود.
ایجاد كارخانه های نوآوری با رویكرد تبدیل اماكن متروكه به فضایی برای رونق كسب و كارهای فناور و خلاق از برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و حمایت های لازم برای این كار توسط این معاونت صورت خواهد گرفت. این كارخانه ها فضای مناسب را برای تحقق ایده های نوآورانه جوانان تحصیل كرده و خلاق به كسب و كارهای دانش بنیان و خلاق فراهم می آورد. در واقع خیلی از شركت های دانش بنیان متولد شده از دل استارتاپ ها سپس رشد از كارخانه جدا و وارد بازار تجاری می شوند.
رشد شتابان شركت های دانش بنیان و استارتاپی در سال جاری
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این بازدید از رشد شتابان شركت های دانش بنیان و استارتاپی امسال آگاهی داد و اظهار داشت: شركت های دانش بنیان و استارتاپی همانطور كه در سال های اخیر به یاری اقتصاد و اشتغال آمدند، امسال باز همان مسیر را ادامه می دهند؛ رونق و توسعه محصولات دانش بنیان تولیدی و بی نیاز كردن كشور از مهم ترین كالاها خصوصاً اقلام تحریمی دو گام اولویت دار و مهم این كسب و كارها امسال است.
وی از حمایت زیرساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای پیمودن این دو گام مهم گفت و افزود: با ایجاد زیرساخت ها و حمایت های نرم افزاری و مالی بر بستر قانون پشتیبانی از شركتهای دانش بنیان، تلاش می نماییم زیست بومی مساعد برای فعالیت كسب و كارهای دانش بنیان و استارتاپی ایجاد شود. رونق این زیست بوم را در تمامی استان ها و شهر به شهر، با عنایت به مزیت های بومی و هم دلی تمامی بخش های استان پیگیری می نماییم.
جایگاه اثرمند دانش بنیان و استارتاپی ها در اقتصاد و اشتغال
ستاری از فروش ۹۰ هزار میلیارد تومانی محصولات دانش بنیان در سال قبل گفت و بیان كرد: حجم و كیفیت فعالیت این كسب و كارها حالا به ابعادی درخور توجه و اثرگذار در اقتصاد رسیده است. بیشتر از ۴۳۰۰ شركت دانش بنیان و ۶هزار استارتاپ كارهای اثرمند و قابل اعتنایی را برای اشتغال و ارزش افزوده انجام دادند. این روند امسال هم با شتاب و سرعت بیشتری ادامه دارد.
ضرورت حضور بخش خصوصی
رئیس بنیاد ملی نخبگان، به اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای نتیجه بخشی پژوهش ها اشاره و اظهار نمود: اگر پای سرمایه گذار بخش خصوصی را به عرصه پژوهش باز نماییم، می توانیم از پژوهش انتظار محصول دانش بنیان داشته باشیم. باید بخش خصوصی یا شركت هایی كه توسط دانشگاهیان ایجاد می شود، وارد میدان شوند؛ چونكه تنها این بخش است كه می تواند پژوهش را به محصولی مفید و مورد نیاز جامعه بدل كند.
بگفته ستاری، تولید مقاله و پژوهش دانشگاهی تنها رسالت دانشگاه نیست و با پول و مالیات مردم درس خوانده ایم تا مشكلات این كشور را حل نماییم.
وی ترویج نوآوری در سطح شهرها را یك حوزه اولویت دار برشمرد و اظهار نمود: علاوه بر سرمایه گذاری روی پژوهش مرز دانشی كه وظیفه دولت ها است و اقتدار و پیشرفت علمی به دنبال دارد و امكان دارد الزاماً به محصول نرسد، باید پژوهش های بخش خصوصی به محصول منجر شود تا مردم از آن استفاده كنند.
ستاری به كارهای موفق فناورانه ای كه در تهران و بعضی از شهرهای بزرگ به وجود آمده است، بعنوان الگوی مناسبی برای دیگر شهرها اشاره نمود و اظهار داشت: بسترهایی مانند كارخانه نوآوری آزادی تهران یا منطقه نوآوری شریف كه به لحاظ تغییر ماهیت و ساختار، تهران را به یك شهر فناور سوق می دهد، یكی از همین الگوهای موفق محسوب می شود. دیگر استان ها باز با الهام گرفتن از تحولات پایتخت باید در راه توسعه زیست بوم كارآفرینی و نوآوری گام بردارند.
دانشگاه ها هدایتگر دانشجویان به سمت تجربه های جسورانه كارآفرینانه و نوآورانه
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همین طور از یك رسالت مهم دانشگاه یاد كرد و اظهار داشت: دانشگاه یك وظیفه مهم فرهنگی بر عهده دارد و باید جوان خلاق را به سمت و سویی هدایت كند كه بجای استخدام، در اندیشه كارآفرینی باشد و با اعتماد به نفسی رشد یافته، ارزش افزوده ایجاد كند.
ستاری اشاره كرد: دانشگاه ها موظفند فضایی به وجود آورند كه دانشجویان اعتماد به نفس لازم برای ریسك كردن را داشته باشند و ایده های نوآورانه شان را دنبال كنند.

منبع: