بازار, تجارت, توسعه, تولید, ساخت, شرکت, صنعت, کالا

با حضور معاون علمی رییس جمهور؛ راه اندازی کارخانه نوآوری در یزد کلید خورد

می 14, 2019

زیپو کالا: در مسافرت معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به استان یزد راه اندازی و راه اندازی کارخانه نوآوری این استان برای استقرار استارتاپ ها و راه اندازی خط تولید محصولات و خدمات فناورانه شروع شد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری که بامداد امروز سه شنبه، ۲۴ اردیبهشت ماه به استان یزد رفته بود، در حاشیه بازدید از مراکز نوآوری، شتابدهنده ها و مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاهی این استان، از یکی از کارخانه های متروکه یزد دیدن کرد. این کارخانه با حمایت زیرساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به محلی برای استقرار استارتاپ ها و راه اندازی خط تولید محصولات و خدمات فناورانه بدل خواهد شد. بر همین مبنا کارخانه نوآوری در یزد بزودی راه اندازی و بهره برداری از آن شروع می شود.
ایجاد کارخانه های نوآوری با رویکرد تبدیل اماکن متروکه به فضایی برای رونق کسب و کارهای فناور و خلاق از برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و حمایت های لازم برای این کار توسط این معاونت صورت خواهد گرفت. این کارخانه ها فضای مناسب را برای تحقق ایده های نوآورانه جوانان تحصیل کرده و خلاق به کسب و کارهای دانش بنیان و خلاق فراهم می آورد. در واقع خیلی از شرکت های دانش بنیان متولد شده از دل استارتاپ ها سپس رشد از کارخانه جدا و وارد بازار تجاری می شوند.
رشد شتابان شرکت های دانش بنیان و استارتاپی در سال جاری
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این بازدید از رشد شتابان شرکت های دانش بنیان و استارتاپی امسال آگاهی داد و اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان و استارتاپی همانطور که در سال های اخیر به یاری اقتصاد و اشتغال آمدند، امسال باز همان مسیر را ادامه می دهند؛ رونق و توسعه محصولات دانش بنیان تولیدی و بی نیاز کردن کشور از مهم ترین کالاها خصوصاً اقلام تحریمی دو گام اولویت دار و مهم این کسب و کارها امسال است.
وی از حمایت زیرساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای پیمودن این دو گام مهم گفت و افزود: با ایجاد زیرساخت ها و حمایت های نرم افزاری و مالی بر بستر قانون پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان، تلاش می نماییم زیست بومی مساعد برای فعالیت کسب و کارهای دانش بنیان و استارتاپی ایجاد شود. رونق این زیست بوم را در تمامی استان ها و شهر به شهر، با عنایت به مزیت های بومی و هم دلی تمامی بخش های استان پیگیری می نماییم.
جایگاه اثرمند دانش بنیان و استارتاپی ها در اقتصاد و اشتغال
ستاری از فروش ۹۰ هزار میلیارد تومانی محصولات دانش بنیان در سال قبل گفت و بیان کرد: حجم و کیفیت فعالیت این کسب و کارها حالا به ابعادی درخور توجه و اثرگذار در اقتصاد رسیده است. بیشتر از ۴۳۰۰ شرکت دانش بنیان و ۶هزار استارتاپ کارهای اثرمند و قابل اعتنایی را برای اشتغال و ارزش افزوده انجام دادند. این روند امسال هم با شتاب و سرعت بیشتری ادامه دارد.
ضرورت حضور بخش خصوصی
رئیس بنیاد ملی نخبگان، به اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای نتیجه بخشی پژوهش ها اشاره و اظهار نمود: اگر پای سرمایه گذار بخش خصوصی را به عرصه پژوهش باز نماییم، می توانیم از پژوهش انتظار محصول دانش بنیان داشته باشیم. باید بخش خصوصی یا شرکت هایی که توسط دانشگاهیان ایجاد می شود، وارد میدان شوند؛ چونکه تنها این بخش است که می تواند پژوهش را به محصولی مفید و مورد نیاز جامعه بدل کند.
بگفته ستاری، تولید مقاله و پژوهش دانشگاهی تنها رسالت دانشگاه نیست و با پول و مالیات مردم درس خوانده ایم تا مشکلات این کشور را حل نماییم.
وی ترویج نوآوری در سطح شهرها را یک حوزه اولویت دار برشمرد و اظهار نمود: علاوه بر سرمایه گذاری روی پژوهش مرز دانشی که وظیفه دولت ها است و اقتدار و پیشرفت علمی به دنبال دارد و امکان دارد الزاماً به محصول نرسد، باید پژوهش های بخش خصوصی به محصول منجر شود تا مردم از آن استفاده کنند.
ستاری به کارهای موفق فناورانه ای که در تهران و بعضی از شهرهای بزرگ به وجود آمده است، بعنوان الگوی مناسبی برای دیگر شهرها اشاره نمود و اظهار داشت: بسترهایی مانند کارخانه نوآوری آزادی تهران یا منطقه نوآوری شریف که به لحاظ تغییر ماهیت و ساختار، تهران را به یک شهر فناور سوق می دهد، یکی از همین الگوهای موفق محسوب می شود. دیگر استان ها باز با الهام گرفتن از تحولات پایتخت باید در راه توسعه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری گام بردارند.
دانشگاه ها هدایتگر دانشجویان به سمت تجربه های جسورانه کارآفرینانه و نوآورانه
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همین طور از یک رسالت مهم دانشگاه یاد کرد و اظهار داشت: دانشگاه یک وظیفه مهم فرهنگی بر عهده دارد و باید جوان خلاق را به سمت و سویی هدایت کند که بجای استخدام، در اندیشه کارآفرینی باشد و با اعتماد به نفسی رشد یافته، ارزش افزوده ایجاد کند.
ستاری اشاره کرد: دانشگاه ها موظفند فضایی به وجود آورند که دانشجویان اعتماد به نفس لازم برای ریسک کردن را داشته باشند و ایده های نوآورانه شان را دنبال کنند.

منبع: