بازار سهام در دست بزرگان

زیپو كالا: در صورتی كه امروز سهم های بزرگ با افزایش عرضه نسبت به تقاضا مواجه بودند، بعضی از سهم ها و گروه های كوچك اهتمام در تقویت فاكتورهای بازار داشتند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، در نخستین روز كاری این هفته شاخص كل بازده نقدی و قیمتی بازار سرمایه ۲۱۸۹ واحد افت كرد و به رقم ۲۰۹ هزار و ۱۵۵ واحدی رسید. در عین حال شاخص كل هم وزن با روندی معكوس روبرو شد و ۵۹۰ واحد افزایش پیدا كرد. این افزایش سبب شد كه نماگر مذكور در تراز ۴۳ هزار و ۹۲۷ واحدی بایستد.
امروز فشار عرضه در سهم های بزرگ همچون سهم های فلزی، معدنی، پالایشی و بعضی از پتروشیمی ها سبب كاهش فاكتورهای بازار سرمایه شد؛ بطوریكه باز هم سه سهم شاخص ساز فولاد مباركه اصفهان، معدنی و صنعتی گل گهر و ملی صنایع مس ایران در صدر نمادهای تأثیرگذار روی نماگرهای بازار قرار گرفته اند و هركدام به ترتیب ۴۲۰، ۲۶۳ و ۲۴۵ واحد تأثیر كاهنده روی این شاخص ها داشتند.
امروز در گروه خودرو و ساخت قطعات شاهد حجم معاملات بیشتر از ۹۳۰ میلیون سهم و اوراق مالی بودیم كه ارزش این معاملات رقم ۱۵۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را پشت سر گذاشت. در برخی از سهم های شاخص ساز این گروه همچون ایران خودرو صف های فروش حاكم بود و نوسان قیمت سهم های خودرویی ها كمتر از سه درصد بود.
اما بار دیگر قندی ها برخلاف جریان بازار عمل كردند و یك دست سبزپوش شدند؛ بطوریكه بیشتر سهم های این گروه با رشد بیشتر از سه درصد نسبت به روز كاری قبل روبرو شد. رشد سهم های كوچك همچون قندی ها سبب شد كه نماگر اصلی بازار در جهت عكس شاخص كل هم وزن حركت نماید و نشان دهد كه سهم های بزرگ بازار را در دست گرفتند.
همین طور در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شكر باز روند قیمت ها عمدتاً افزایشی و با نوسان بیشتر از چهار درصد بود. در گروه مواد و محصولات دارویی باز روند قیمت ها افزایشی شد و به افزایش شاخص كل هم وزن دامن زد. در این گروه بیشتر از ۶۳ میلیون سهم به ارزش حدود ۳۶ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.
اما گروه های بزرگی همچون فلزات اساسی و استخراج كانه های فلزی كه امروز بازار را در دست داشتند با نوسان كاهشی همراه بودند كه این كاهش ها می تواند از اخبار سیاسی و ریسك های سیستماتیكی كه این كاهش ها می تواند به بازار تحمیل می شود، باشد.
ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۱، ۱۸۴ میلیارد تومان رسید كه این رقم ناشی از دست به دست شدن ۴.۳ میلیارد سهم و اوراق مالی بود. تعداد معاملات این بازار باز به ۳۳۳ هزار و ۲۵۶ نوبت رسید.
از طرفی آیفكس باز با ۱۶ واحد افت مواجه گردید و تا رقم ۲۵۸۹ پایین رفت. ارزش معاملات فرابورس ایران عدد ۷۰۴ میلیارد تومان را تجربه نمود و حجم معاملات در این بازار به یك میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم رسید. تعداد معاملات باز به عدد ۱۷۷ هزار و ۶۰۶ نوبت را تجربه نمود.

منبع: