تورم چین به بالاترین سطح رسید

زیپو كالا: تورم چین تا اختتام ماه آوریل از ۲.۵ درصد گذشت.
به گزارش زیپو كالا به نقل از تریدینگ اكونومیكس، شاخص بهای مصرف كننده چین در دوازده ماهه منتهی به ماه آوریل به ۲.۵ درصد رسید كه ۰.۲ درصد بیش تر از مدت مشابه ماه قبل و بالاترین نرخ تورم ثبت شده شش ماهه اخیر در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.
در میان بخش های مختلف، تورم مواد غذایی با افزایش قابل توجه دو درصدی از ۴.۱ درصد به ۶.۱ درصد رسیده است.
در میان مواد غذایی مختلف، متوسط قیمت سبزی تازه ۱۷.۴ درصد و میوه ۱۱.۹ درصد افزایش یافته است. بدون در نظر گرفتن تورم بخش غذایی، تورم ۱۲ ماه منتهی به آوریل در چین ۱.۷ درصد بوده است كه ۰.۱ درصد كمتر از مدت مشابه ماه قبل است.
بخش كالا و خدمات دارای تورم ۱.۹ درصدی، پوشاك تورم ۱.۸ درصدی، مراقبت های درمانی ۲.۶ درصد و بخش فرهنگ و آموزش دارای تورم ۲.۵ درصدی بوده اند.
نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماهه پایانی سال قبل به ۶.۴ درصد رسید كه بااینكه در مقایسه با مدت مشابه دوره قبل ۰.۱ درصد كمتر و ضعیف ترین نرخ رشد ثبت شده فصلی این كشور از سال ۲۰۰۹ تابحال است اما با عنایت به كاهش رشد اقتصادی جهان و جنگ تجاری با واشنگتن، این نرخ رشد دستاوردی برای دولت چین شمرده می شود كه دست به اصلاحات ساختاری گسترده ای در اقتصاد زده است. انتظار می رود در نتیجه قسمتی از این اصلاحات نظیر افزایش مخارج دولتی، نرخ تورم افزایش یابد.
هسته تورمی چین كه به سبب نوسانات بالای قیمتی، تورم بخش انرژی و غذایی را در نظر نمی گیرد به ۱.۷ درصد رسیده است. متوسط نرخ تورم چین در بازه زمانی ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۹ برابر ۵.۱۶ درصد بوده است كه بالاترین نرخ ثبت شده در فوریه ۱۹۸۹ با ۲۸.۴ درصد و كمترین نرخ باز در آوریل سال ۱۹۹۹ با تورم منفی ۲.۲ درصد به ثبت رسیده است.
انتهی پیام

منبع: