بازار, تجارت, توسعه, تولید, ساخت, شرکت, صنعت, کالا

معاون وزیر راه به مهر خبر داد: حرکت قطارها در محور جنوب بزودی از سرگرفته می شود

فروردین ۲۴, ۱۳۹۸

زیپو کالا: مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار داشت: هم اکنون صرفا خط آهن گرگان محدوده آق قلا و دو محور بامدژ-آهودشت و نظامیه در خوزستان مسدود و سایر محورهای ریلی باز و تردد در آنها جاری است.

سعید رسولی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت خطوط راه آهن و شبکه ریلی کشور سپس سیل اخیر اشاره کرد: در این مدت، برخی محورهای ریلی گرفتار آب گرفتگی و آب شستگی شدید شد و در چند محور، خطوط به زیر آب رفتند که این خطوط را مسدود کردیم تا مرمت شوند. هم اکنون قطعه ای از محور ریلی گرگان در نزدیکی آق قلا که زیر خط را با هدف عبور آب، باز کرده بودند، مسدود است که علت آن، امیدواری به فروکش کردن سطح آب بود؛ عملیات مرمت این خط شروع شده و طی روزهای آتی بازگشایی می شود.
آخرین وضعیت شبکه ریلی در خوزستان و محورهای مسدود راه آهن جنوب
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره انسداد محور جنوب در محدوده بامدژ بیان داشت: بلاک (قطعه) بامدژ آهودشت در نزدیکی اهواز گرفتار آبگرفتگی شدید شده بود و قسمتی از خط راه آهن به خاطر ورود شدید آب از بین رفته بود که هم اکنون کارگاه تعمیر آن بلاک، تجهیز شده است. قطعه نظامیه در نزدیکی اهواز باز گرفتار آب گرفتگی شدید شده که منتظریم در این منطقه باز با کم کردن دبی خروجی آب سدهای استان، آب در این منطقه فروکش کند و آبگرفتگی از این بیشتر نشود.
حرکت قطار در محور جنوب بزودی از سرگرفته می شود / ‏بازسازی خط آهن تخریب شده لرستان
رسولی با اشاره به اینکه در محور ریلی لرستان باز یک بلاک را بازسازی کرده بودیم، اظهار داشت: این بازسازی برمبنای برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده و در ادامه بازسازی خطوط آهن محور جنوب قرار دارد که از فرصت خرابی خط در فاصله اهواز تا اندیمشک استفاده کردیم و تا امروز حدود ۱۵۰۰ متر از خط این منطقه را تعمیر اساسی کردیم؛ طی روزهای آتی با بازگشایی محور بامدژ آهودشت و همین طور قطعه نظامیه، می توانیم حرکت قطارها در محور جنوب را از سر بگیریم.
به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن، سایر مسیرها همگی باز هستند، تردد بطور عادی جریان دارد و شرایط تحت کنترل است.
سیل خوزستان بر ترانزیت ریلی از بندر امام تأثیر منفی داشت / ‏تدابیری‬ برای حمل فولاد خوزستان
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که آیا سیل خوزستان بر ترانزیت ریلی از بندر امام خمینی (ره) به سایر مقاصد، تأثیر منفی داشته است؟ اظهار داشت: سیلاب در خوزستان در فروردین امسال بسیار شدید بود و حتی در چند مرتبه علاوه بر خط آهن، جاده اهواز اندیمشک هم مسدود شد؛ بدین سبب بر ترانزیت ریلی اثر منفی داشته است بنا بر این در تلاشیم تا این محور را بازگشایی نماییم. در تمام این مدت کوشیدیم قطارهای باری را عبور دهیم به خصوص که این قطارها تا محور اندیمشک امکان تردد داشتند.
معاون وزیر راه تاکید کرد: امروز توافق کردیم برای انتقال قسمتی از بار فولاد خوزستان، در حوالی اندیمشک پایانه ای را آماده سازی نماییم تا بار فولاد خوزستان در این پایانه تخلیه شده و در کامیون بارگیری و جابه جا شود. اگر آب فروکش کند، دیگر نیازی به این اقدام نیست؛ اما اگر روند تخلیه آب از سطح محورهای استان به درازا بکشد، تمهیداتی اندیشیده شده تا بار مهم فولاد خوزستان بوسیله حمل و نقل ترکیبی ریلی جاده ای منتقل شود.
شرکت قطارهای حومه ای امسال تأسیس می شود / بحث افزایش قیمت بلیت مطرح نیست
رسولی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اساسنامه شرکت قطارهای حومه ای گفت: اساسنامه این شرکت در هیئت دولت تصویب و ابلاغ شد؛ امسال شاهد تشکیل شرکت قطارهای حومه ای خواهیم بود.
وی درباره افزایش نرخ بلیت قطارهای حومه ای اشاره کرد: تا کنون صحبتی در این زمینه نداشته ایم اما قطارهای حومه ای در تمام دنیا با حمایت و یارانه دولت ها اداره می گردند چون با فلسفه قطارهای حومه ای سازگار نیست که قیمت تمام شده آن از مسافران ستاندن شود؛ اگر قیمت بلیت قطارهای حومه ای با هزینه تردد جاده ای قابل رقابت نباشد، سفر ایمن، کاهش ترافیک، کاهش آلایندگی ها و صرفه جویی در مصرف سوخت محقق نمی گردد. به همین در تمام دنیا تلاش می شود که قطارهای حومه ای با نرخ بسیار کمی سرویس دهی کنند تا مردم از این وسیله مناسب، ایمن و سبز استفاده کنند و مشکل ترافیک و آلودگی شهرهای بزرگ باز کم شود.
ساخت خط آهن شلمچه بصره امسال آغاز می شود
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر رئیس جمهور به عراق در اسفند ماه سال قبل و مذاکره درباب خط آهن شلمچه بصره اظهار داشت: برمبنای تفاهماتی که در این سفر انجام گرفت، امسال عملیات اجرایی راه اندازی خط آهن شلمچه بصره شروع می شود و مسائلی هم که وجود داشت، با دستور رئیس جمهور در این سفر حل و فصل شد.
وی اظهار داشت: اجرای این پروژه به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور واگذار شده و شرکت راه آهن باز به آنها کمک می نماید تا این قطعه کوتاه ولی اثرگذار میان دو کشور متصل شده و یک مسیر ریلی ترانزیتی جدید برای کشورمان ایجاد نماییم. با عنایت به اینکه مطالعات این پروژه تکمیل شده، امسال می توانیم عملیات اجرایی آنرا آغاز نماییم.وضعیت سفرهای ریلی نوروز ۹۸رسولی درباب سفرهای نوروزی ریلی گفت: در نوروز امسال با وجود همه مشکلاتی که پیش آمد شامل تغییرات جوی و وقوع سیلاب در چند استان، توانستیم به تعهدی که در ابتدای سفرهای نوروزی اعلام نموده بودیم، بطور کامل عمل نماییم.وی اضافه کرد: پیش بینی کرده بودیم ۲ میلیون و ۱۰ هزار نفر را در روزهای نوروز از ۲۴ اسفند ۹۷ تا ۱۶ فروردین ۹۸ جابه جا نماییم که برمبنای آمار بیشتر از ۲ میلیون و ۸ هزار نفر با قطار سفر کردند و تقریباً توانستیم ۱۰۰ درصد ظرفیت به وجود آمده را بهره برداری نماییم.رسولی تصریح کرد: در بازه زمانی مذکور، تعدادی کنسلی قطارهای مسافری به سبب مسدودی خطوط داشتیم که بلافاصله این قطارها را بعنوان قطار فوق العاده در سایر مسیرها که مسدود نبود استفاده کردیم. سپس بازگشایی خطوط، این قطارها برای همان مسیر کنسلی بعنوان قطار فوق العاده منظور شد تا کسانی که بلیت هایشان کنسل شده را با قطار جابه جا نماییم. ضمن اینکه امسال هزینه خرید بلیت قطار تمام کسانی که بلیت هایشان کنسل شده بود را بطور ۱۰۰ درصد مسترد کردیم.مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه متوسط تأخیر از مبدأ قطارهای مسافری در مقطع زمانی ۲۴ اسفند ۹۷ تا ۱۶ فروردین ۹۸، تنها ۲۵ ثانیه بود، اظهار داشت: در ۴ هزار و ۷۷۰ رام قطار، متوسط تأخیر در رسیدن به مقصد برای قطارهای نوروزی، ۳۶ دقیقه بود که این تأخیر نسبت به سال قبل اندکی رشد داشت ولی با عنایت به اینکه مشکلات زیادی مانند سیل، رانش و ریزش کوه ها را در فروردین امسال شاهد بودیم، به قطارهای مسافری دستور تقلیل سرعت را صادر کرده بودیم تا ایمنی سیر قطارها کم شود.