پیشنهادی برای تامین مالی خسارات سیل

زیپو كالا: بروز سیل علاوه بر خسارات جبران ناپذیر جانی، خسارات گوناگون مالی به مردم و اقتصاد كشور تحمیل كرده است؛ به شكلی كه كه یك اقتصاددان، بودجه بازسازی این خسارت را ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد كرده و می گوید كه دولت می تواند برای جبران این هزینه ها نسبت به انتشار اوراق قرضه اقدام نماید.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، در بعضی مواقع بروز حوادث طبیعی در همه جای دنیا موجب به بار آوردن خساراتی می شود كه دولت ها موظف به پوشش آن هستند. با این وجود بروز سیل در آغاز سالی كه خیلی از اقتصاددانان آنرا یكی از سخت ترین سال های اقتصاد می دانند، می تواند فشار بیشتری را نسبت به شرایط عادی بر دولت و اقتصاد تحمیل كند.
ضعف زیرساخت ها معلوم شد
در این باره لطفعلی بخشی – عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی – در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اثرات اقتصادی سیل نوروز بر اقتصاد كشور اظهار نمود: سیل اخیر بیشتر از هر چیز ضعف زیرساخت های بنیادی كشور مانند سیستم های آبخیزداری و لایروبی را نشان داد. بی توجهی و ضعف در این مسائل حالا سبب شده تا ضرر و زیان بسیار بیشتری را متحمل شویم.
او با اشاره به اینكه لطمه دیدن زیرساخت های اقتصادی نشان داده است كه نگاه به مسائل روزمره است، افزود: با عنایت به اینكه دولت امسال یكی از سخت ترین سال های اقتصادی را در پیش دارد هزینه های این سیل برای دولت بسیار زیاد خواهد بود. همانطور كه می دانیم دولت حدود ۹۰ درصد از بودجه خودرا صرف امور جاری می كند و فقط حدود ۱۰ درصد از آنرا به امور زیرساختی و فعالیت های عمرانی مختص كرده است. در چنین شرایطی، از آنجاكه اغلب خسارات سیل خسارات زیرساختی بوده است، كار دولت خیلی سخت خواهد شد.
این اقتصاددان برای تأمین هزینه های مالی بازسازی مناطق لطمه دیده از سیل گزینه انتشار اوراق قرضه را پیشنهاد كرد و اظهار داشت: دولت در این شرایط می تواند انتشار اوراق قرضه ملی را در دستور كار خود قرار دهد تا از این طریق هزینه های مالی بازسازی خسارات كه بودجه ای ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی می طلبد را تأمین كند. با این وجود انجام این كار هم نیازمند وجود سرمایه اجتماعی قوی است كه این سرمایه هم اكنون بسیار ضعیف است.
سیل روی معادلات كلان تر هم اثر می گذارد
بخشی همین طور به خسارات كشاورزی رخ داده در سیلاب اخیر هم اشاره و اظهار نمود: قشری كه در اقتصاد جزو تولیدكنندگان به شمار می آمدند حالا دیگر به مصرف كنندگان پیوسته اند؛ این مساله روی معادلات كلان تر اقتصادی هم تأثیر خواهد گذاشت. لرستان و خوزستان از نظر تولید محصولات باغی و كشاورزی جزو استان های مهم كشور به شمار می روند كه خسارات اخیر در این استان ها در اقتصاد كشور هم خودرا نشان خواهد داد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، سیل در كمتر از ۲۴ ساعت مانده به تحویل سال در مناطق شمالی كشور و در استان های گلستان و مازندران خساراتی را به بار آورد. به فاصله چند روز سپس این اتفاق، سیل در استان فارس هم فجایعی انسانی به بار آورد. در اواخر تعطیلات هم استان های كرمانشاه، لرستان، ایلام و خوزستان تحت تأثیر این فاجعه قرار گرفتند و هموطنان مان در این استان ها خسارات انسانی و مادی زیادی را متحمل شدند.