بایكوت اقتصادی قطر شكست خورد

به گزارش زیپو كالا مازاد تجاری قطر با وجود بایكوت سیاسی و اقتصادی از جانب عربستان و متحدانش ضد این كشور، در سال ۲۰۱۸ به ۵۲ میلیارد دلار رسید.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، وزارت بازرگانی و صنعت قطر اعلام نمود مازاد تجاری این كشور در سال ۲۰۱۸ به ۵۲ میلیارد دلار رسید.

با گذشت بیشتر از ۲۰ ماه بایكوت سیاسی و اقتصادی كه از طرف عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عربی مقابل قطر اعمال شد، این آمار نشان داد كه در جریان تجارت قطر خللی وارد نشده است.

این كشور عربی كوچك كه بزرگترین صادركننده LNG در جهان است، سپس این كه محاصره اقتصادی موجب قطع دسترسی به ۶۰ درصد از كالاهای وارداتی شد روابط تجاری خودرا توسعه داد.

كشورهای محاصره كننده قطر را به پشتیبانی از تروریسم متهم كرده اند كه چنین اتهامی قویاً از طرف این كشور رد شده است.

علی الكواری، وزیر بازرگانی قطر در كنفرانسی پیرامون تجارت قطر و پاكستان اظهار نمود تجارت میان دو كشور بیشتر از ۲۳۰ درصد در سال ۲۰۱۸ رشد كرد و به ۲.۶ میلیارد دلار رسید. تجارت با ایران و تركیه باز افزایش داشت و همزمان دوحه شراكت با كشورهای غربی همچون توافق آسمان های باز با اتحادیه اروپا را پیگیری می كند كه اولین توافق میان این بلوك و یك كشور عربی منطقه خلیج فارس خواهد بود.

بر اساس گزارش شبكه سی ان بی سی، این محاصره اقتصادی روی سفر هوایی، كشتیرانی و مسیرهای تجاری بیشتر از هر بخش دیگری تأثیر گذاشت با این وجود صندوق بین المللی پول در ماه مه گذشته اعلام نمود تأثیر اقتصادی این محاصره، كوتاه مدت بود. این حقیقت كه قطر بزرگترین صادركننده گاز طبیعی مایع جهان است كمك كرد تا این كشور در مقابل بایكوت همسایگانش ایستادگی كند. صندوق بین المللی پول رشد ۳.۱ درصدی اقتصاد قطر در سال ۲۰۱۹ را پیش بینی كرده كه بالاتر از ۲.۴ درصد پارسال است.