اگر سپرده ارزی دارید می توانید از خودپردازها دلار بگیرید

زیپو كالا: ظاهرا امكانی فراهم شده تا افرادی كه سپرده ارزی در بانك ها دارند، بتوانند هر زمانی كه می خواهند به ارز خود دسترسی داشته باشند و آنرا از خودپردازها برداشت كنند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، اخیراً دژپسند -وزیر اقتصاد- اعلام نموده كه امكان برداشت به صورت ارزی بوسیله خودپردازها فراهم شده و آنرا یك تحول اطمینان بخش دانسته اند.
این اشاره وزیر اقتصاد به این برمی گردد كه افرادی كه سپرده ارزی در بانك ها دارند بتوانند در زمان مورد نیاز به آن دسترسی داشته باشند. بر این اساس از نظر مقررات این تضمین داده شده كه افراد بتوانند ضمن برخورداری از سود سپرده ارزی هر زمان كه مایل باشند بوسیله ابزارهای الكترونیكی آنرا برداشت كنند.
این امكانی كه مسئولان اقتصادی و بانكی از آن صحبت می كنند می تواند در امتداد جذب بیشتر سپرده های ارزی و مشوق هایی در این رابطه باشد. این در شرایطی است كه از نیمه اول سال جاری سوژه سپرده گیری ارزی در بانك ها بطور ویژه مورد توجه قرار گرفت تا مردم كه گفته می شود حجم بالایی از ارز را در بالا نگه داشته اند آنرا به بانك ها سپرده و در چرخه اقتصادی قرار دهند.
براین اساس بانك مركزی به تدریج با تغییراتی در بخشنامه های خود در مورد سپرده گیری ارزی اعلام نمود كه سپرده های آنها با تضمین بانك مركزی برای بازپرداخت اصل و سود آن بطور ارزی صورت خواهد گرفت. و شرایط این گونه تعیین شد كه سود سپرده ارزی برای هر دلار چهار درصد، یورو سه درصد و درهم امارات دو درصد بطور سالانه باشد.
حالا اینكه سپرده گذاران ارزی در هر زمانی كه بخواهند بتوانند ارز مورد نیازشان را از خودپردازها دریافت نمایند مشوق دیگری برای سپرده گذار ارزی در بانك ها محسوب می شود، اما با این وجود بانك مركزی تابحال در این رابطه اطلاع رسانی نداشته و معین نمی باشد كه آیا هم اكنون چنین امكانی در خودپرداز حداقل برخی بانك ها فراهم است یا این كه مقرر است در آینده ای نزدیك فراهم گردد.
اما ورود ارز به خودپردازها ماجرای تازه ای نیست و از حدود دو سال پیش برخی بانك ها این امكان را در خودپردازهای مخصوص خود به وجود آورده اند كه افراد بتوانند با نمایش ی ارز در مقابل آن ریال دریافت نمایند و به صورتی خودپردازها فعالیتی در چارچوب صرافی انجام می دادند.