دلارهای صادراتی كاهو را گران كرد

زیپو كالا: بررسی های میدانی نشان از آن دارد كه افزایش قیمت كاهو در ایام گذشته به واسطه كاهش عرضه به سبب افزایش حجم صادرات این محصول به كشورهای همسایه بوده است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، در چند روز اخیر قیمت كاهو و صیفی جات روند صعودی قابل توجهی به خود گرفته و این در شرایطی است كه حوزه كشاورزی ایران اقلام مختلف میوه، سبزی و صیفی جات را تولید می كند و در این راستا هیچ گاه نیاز به واردات احساس نشده است.
این افزایش قیمت كاهو و صیفی جات امسال با عنایت به رشد قیمت دلار و افزایش تقاضا برای صادرات محصولات كشاورزی تازگی ندارد و در ماه های گذشته این رشد قیمت برای گوجه فرنگی و سیب زمینی رخ داد كه همچنان آثار رشد قیمت این دو محصول در بازار وجود دارد.
بررسی های میدانی ایسنا از سطح شهر نشان از آن دارد كه قیمت عرضه كاهوی رسمی از ۸۰۰۰ تا ۱۵ هزار تومان و قیمت كاهو پیچ از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان در نقاط مختلف تهران تعیین شده است.
فروشندگان سطح شهر مدعی هستند كه قیمت كاهو در میادین به شدت افزایش یافته و باید كاهوی رسمی را به صورت پاك نشده كیلویی ۵۰۰۰ تا ۷، ۰۰۰ تومان و كاهوی پیچ را به قیمت ۶۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان خریداری كنند.
یكی از فروشندگان سطح شهر به ایسنا اظهار داشت: قیمت كاهوی رسمی برای عرضه زمانی كه دورریز آن گرفته شود برای مغازه دار ۹، ۰۰۰ تومان تمام می شود كه این محصول را با قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بنا بر موقعیت اقتصادی واحد صنفی به فروش می رسانند.
در این رابطه اسدالله كارگر – رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی – اشاره كرد: در هفته های گذشته عرضه كاهو، خیار و انواع صیفی جات در میادین به شدت كاهش یافته كه این مساله افزایش قیمت این محصولات را به دنبال داشته است.
وی دلیل این افزایش قیمت و كمبود عرضه را تقاضای بازارهای صادراتی عنوان نمود و اظهار داشت: تجار دیگر كشورها محصولات صیفی، كاهو و خیار را به صورت نقد و با دلار سر زمین خریداری می كنند كه این مساله باعث شده محصولی برای عرضه در میادین اصلی كشور وجود نداشته باشد.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تصریح كرد: در شرایط فعلی كه قیمت خیلی از محصولات كشاورزی افزایش یافته در میادین اصلی میوه و تره بار فروش محصولات بدون فاكتور انجام می شود و در كنار آن هزینه زیر چوبی و پول كارگر رشد قابل توجهی داشته و این عوامل قیمت تمام شده میوه را برای فروشنده سطح شهر و در نهایت مصرف كننده به شدت بالا می برد.
كارگر اشاره كرد: متأسفانه به سبب مسائل مطرح شده همچون عدم صدور فاكتور رسمی از طرف فروشندگان میادین واحدهای بازرسی، نظارت و مصرف كنندگان خرده فروشان را مقصر اصلی گرانی می دانند.
وی قیمت كاهوی رسمی را در میادین میوه و تره بار به صورت پاك نشده ۴۰۰۰ تا ۵، ۰۰۰ تومان و كاهوی پیچ را ۴۰۰۰ تا ۷، ۰۰۰ تومان اعلام نمود.