تجارت

ادعای تولیدکنندگان موتورسیکلت درباره اسقاط موتورهای فرسوده

بهمن ۲۳, ۱۳۹۷

زیپو کالا: در صورتی که سازمان حفاظت محیط زیست به حذف قانون گردنگیر موتورسیکلت سازان به اسقاط موتورسیکلت های فرسوده اعتراض کرده است عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ادعاهای جدیدی را در این رابطه مطرح می کند. در این میان این موتورسیکلت های آلاینده هستند که به تنگ تر کردن نفس شهروندان ادامه می دهند.
با عنایت به آلودگی هوا در کلان شهرهایی همچون تهران، سازمان حفاظت محیط زیست با استناد به ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی “قانون هوای پاک” که شماره گذاری موتورسیکلت های بنزینی را منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده می کند؛ اعلام نمود که طبق آمارهای پلیس ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده آلاینده در کشور وجود دارد اما موتورسیکلت سازان برای پیشگیری از افزایش هزینه های خود پیشنهاد حذف این ماده را به دولت بردند که برخلاف انتظار رئیس سازمان محیط زیست، درخواست آنها مورد موافقت هیأت وزیران هم قرار گرفته و این در شرایطی است که تردد موتورسیکلت های فرسوده بسیار بیشتر از خودروهای فرسوده بلای جان آسمان شهرها شده است.
در این رابطه ابوالفضل حجازی – عضو هیأت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران – در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: ما هیچ فشاری برای حذف این ماده قانون وارد نکرده ایم بلکه از دولت خواسته ایم که ابتدا زیرساخت های اسقاط را فراهم آورد و سازمانی برای آن به وجود آورد تا مردم موتورسیکلت های فرسوده را برای اسقاط تحویل دهند.
وی ادامه داد: این قانون هم برای خودروسازان و هم موتورسیکلت سازان ابلاغ گردید اما هیچ زیرساختی برایش پیش بینی نشده بود. سپس آن در ابتدای سال جاری این ماده قانون برای خودروسازان حذف شد اما برای موتورسیکلت سازان دست نخورده باقی ماند.
حجازی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود شش ماه است که ۷۰۰۰ هزار خانوار از کارخانه های موتورسیکلت حقوق نگرفته اند، مدعی شد: تولید موتورسیکلت زمانی که این قانون تصویب گردید، بطور کامل منجر به تعطیلی خط تولید شده و سبب شده که همان موتورهای فرسوده که می گویند آلایندگی دارد و در پارکینگ ها و انبارها موجودند، به چرخه بازگردند. بدین سبب آلایندگی ها کم که نشد، به دو تا سه برابر هم افزایش یافت؛ پس از دولت خواهان شدیم که در ابتدا یک برنامه جهت تنظیم اینکه چه موتورسیکلت هایی باید اسقاط شوند، تدارک ببینند.
عضو هیأت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با اشاره به اینکه جلسات بسیاری طی شش ماه اخیر برگزار شده و کارهای کارشناسی صورت گرفته، مدعی شد: در کلان شهرها و بطور خاص در تهران بر طبق آخرین آمارها، دو میلیون موتورسیکلت در حال حرکت است که از این تعداد، یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه یورو ۴ هستند، حدود ۷۰ هزار دستگاه موتورهای برقی است که طی دو سال اخیر تزریق شده است. بدین سبب تعداد موتورهای فرسوده در تهران زیر ۱۰۰ هزار دستگاه است که سریعاً هم نوشماره شده اند.
حجازی با اشاره به اینکه هنوز مصوبه از هیئت وزیران بیرون نیامده در رسانه خارجی گزارش آن پخش می شود، اظهار نمود: روز شنبه نشست خبری برگزار می شود و شفاف سازی ها صورت خواهد گرفت.

No Comments

Leave a Reply