در دیدار با مقامات عراقی توافق شد؛ فعالیت صادركنندگان ایرانی از راه بانك های عراقی

به گزارش زیپو كالا با توافقات انجام شده در عراق، صادركنندگان ایرانی می توانند از راه بانك های عراقی فعالیت كنند و بانك های ایرانی می توانند در بانك های عراقی، حساب دیناری و یورویی داشته باشند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از بانك مركزی، عبدالناصر همتی در دومین روز سفر خود به عراق، امروز با روسای بانكها، اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی عراق دیدار و گفت و گو كرد. در این دیدار، رئیس كل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران، ضمن بر شمردن دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته، اظهار داشت: آمریكا در دو مرحله، سخت ترین تحریم ها را برای ایران به اجرا درآورده و در صدد بود با تضعیف پول ملی، هرج و مرج در ایران را به وجود آورد، اما با همت مسئولان نظام و مردم ایران، خوشبختانه توانستیم تورم را كنترل و ثبات را در امور اقتصادی حاكم نماییم.
رئیس شورای پول و اعتبار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاكرات انجام شده با رئیس كل بانك مركزی عراق اظهار داشت: نكته بعدی، روابط ایران با كشور دوست و برادر عراق است. در این راستا روز گذشته و امروز، توافق های خوبی با رئیس كل بانك مركزی عراق داشته و معتقد هستیم روابط بانكی، كلید توسعه روابط اقتصادی دو طرف است.
وی تصریح كرد: اراده بزرگی در توسعه روابط دوطرفه در مسئولان عراقی دیدم؛ ضمن آنكه امروز هم نخست وزیر محترم عراق، حمایت قاطعی از مذاكرات دو جانبه و توافق های انجام شده داشتند.
همتی در تشریح ساز و كار انجام معاملات با تجار عراقی اظهار داشت: طبق توافق انجام شده، مقرر است بانك مركزی ایران، حساب های یورویی و دیناری را داشته باشد و مبادلات گاز و نفت با این حساب ها صورت گیرد.
رئیس كل بانك مركزی، با تاكید بر اینكه الان بزرگترین شریك ما، عراق است، اضافه كرد: صادركنندگان ایرانی بر مبنای توافق های انجام شده، باید بتوانند از راه بانك های عراقی فعالیت كنند و در همین راستا هم بانك های ایرانی می توانند در بانك های عراقی حساب دیناری داشته باشند؛ ازاین رو با این توافق ها و موافقت نخست وزیر عراق، روابط بانكی ایران و عراق بسیار قوی تر خواهد شد و گسترش روابط تجاری بین دو كشور براین پایه شكل خواهد گرفت.
وی اضافه كرد: شركت های عراقی هم می توانند در بانك های ایرانی حساب افتتاح كنند و مبادلات خویش را با دینار انجام دهند.
در این دیدار، رئیس اتاق بازرگانی عراق ضمن تاكید بر روابط مثبت دو كشور، به مكانیزم فعالیت شركت های عراقی و ایرانی اشاره نمود.
همچنین رئیس بانك الرشید عراق با ارائه پیشنهاد تاسیس یك شعبه این بانك در ایران اظهار داشت: بر مبنای چارچوب بانك مركزی عراق آماده همكاری با شركت های مالی ایرانی هستیم، در همین راستا هم درخواست تاسیس یك شعبه در ایران را داریم كه در صورت موافقت، این مورد نقش مهمی در تبادلات تجاری دو كشور خواهد داشت.
همتی در پاسخ به رئیس بانك الرشید در مورد تاسیس شعبه در ایران اظهار داشت: بر مبنای توافق های انجام شده، با پیشنهاد تاسیس و افتتاح شعب بانك های عراق در ایران موافق و معتقد هستم افتتاح شعب بانك های عراقی در ایران می تواند به زنجیره توافق و گسترش آن كمك نماید.
رئیس كل بانك مركزی عراق، با اشاره به اینكه جلسات منظم و مشترك طرفین لازم است، ماهانه برگزار شود، اضافه كرد: امیدوارم با توافق و دستورات صریح نخست وزیر عراق شاهد عملیاتی شدن توافق های انجام شده باشیم.