معاون وزیر كشاورزی خبر داد: صرفه جویی ارزی ۵۰۰ میلیون دلاری ارقام جدید در كشاورزی

زیپو كالا: معاون وزیر جهاد كشاورزی اعلام نمود كه ارقام جدیدی كه در بخش كشاورزی تابحال به بهره برداران معرفی شده است صرفه جویی ارزی ۵۰۰ میلیون دلاری برای بخش كشاورزی داشته است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، كاظم خاوازی – رئیس مؤسسه تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی – در نشست خبری امروز (شنبه) اعلام نمود كه تابحال ارقامی كه به كشاورزان معرفی كرده ایم و آنها در عرصه های تولید خود از آن بهره برده اند صرفه جویی ارزی ۵۰۰ میلیون دلاری برای بخش كشاورزی داشته است یعنی اینكه اگر قرار بود این ارقام به كشور وارد شود سالانه این میزان ارز باید از كشور خارج می شد و بر طبق تحقیقاتی كه دانشگاه های مختلف همچون دانشگاه تهران در زمینه اثربخشی اقتصادی تحقیقات انجام شده در این سازمان در بخش كشاورزی انجام داده است به ازای هر ریال هزینه پروژه تحقیقاتی كه در سازمان انجام شده، ۲۵ ریال عایدی برای بخش كشاورزی داشته و در بخش گندم آبی باز این میزان به ۲۶ ریال می رسد كه البته با در نظر گرفتن هزینه های این تحقیقات از مراحل آزمایشی تا اجرایی می باشد.
وی افزود: در پروژه تحقیقاتی دیگری ثابت شد كه تحقیقات در بخش گندم آبی طی ۲۰ سال قبل ۳۰ هزار میلیارد تومان عایدی و سود برای بخش كشاورزی داشته است چونكه بعنوان مثال یكی از پروژه هایی كه در این زمینه انجام داده ایم، معرفی دو رقم جدید پیشگام و سیروان به بخش كشاورزی بوده است كه این دو رقم ۲.۷ میلیارد متر مكعب آب صرفه جویی دارند و بیشتر از ۸۰ درصد گندم های تولید شده در كشور از كیفیت خوب و متوسط به بالا برخوردار می باشند كه این حاصل از انجام تحقیقات در بخش كشاورزی است.
خاوازی افزود: در سال ۱۳۹۲ تنها ۳۰ درصد از تحقیقات در مناطق دیم به دست مردم می رسید كه این میزان هم اكنون به ۷۰ درصد رسیده است و حاصل این تحقیقات بوده كه ذخایر استراتژیك گندم كشور از ۳۰ روز در سال ۱۳۹۲ به ۳۰۰ روز هم اكنون رسیده است.

امكان پذیر بودن كشت برنج در استان های غیر شمالی با اجازه وزارت كشاورزی
معاون وزیر جهاد كشاورزی اعلام نمود: یكی دیگر از ارقامی كه در زمینه برنج با عنایت به ذائقه مردم تولید و معرفی شده رقم برنج آنام بوده كه برنج معطر است و در یك ماه آخر به آب نیاز ندارد. همین طور دو رقم دیگر در حال معرفی به بخش كشاورزی است كه به نام طاهر و قدسی بوده و شرایط كم آبی را می تواند تحمل كند كه اگر سیاست های وزارت جهاد كشاورزی اجازه بدهد می تواند در غیر از استان های شمالی باز كشت شود اما ابتدا باید در استان های مرطوب تر كشت شود و سپس انجام آزمایشات و بررسی همه جوانب این كار صورت گیرد.

سختگیری در واردات محصولات تراریخته
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینكه در حوزه محصولات تراریخته در زمینه تولید و واردات چه سخت گیری هایی صورت می گیرد، اظهار داشت: سخت گیری بسیاری در این زمینه صورت می گیرد و تنها پنبه تراریخته در دستور كار قرار گرفته كه با وجود صدور مجوز كشت از طرف وزارت بهداشت یك مجوز دیگر را باز برای مصرف انسانی روغن آن از وزارت بهداشت درخواست كرده ایم كه اگر این مجوز صادر شود و یك مجوز دیگر باز كه مدنظر ماست به تأیید برسد می توانیم اینگونه از پنبه تراریخته را به كمیته رقم معرفی نماییم اما برای واردات از ۲۲۰ رخداد تنها به ۲۲ مورد اجازه واردات داده می شود كه این نشاندهنده سخت گیری در این زمینه است اما در محصولاتی همچون ذرت باید به این نكته توجه كرد كه تقریباً همه ذرت موجود در بازار جهانی تراریخته است اما اگر به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی كمك گردد می توان گیاهان علوفه ای جدید را معرفی نمود كه جایگزین آن شوند.
رئیس مؤسسه تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی افزود: هیچ محققی در كشور درخواست بررسی محصول تراریخته ای را به سازمان نمایش نكرده است و در صورت نمایش این درخواست بالقطع بررسی های لازم صورت می گیرد.
خاوازی اظهار نمود: یكی از معضلاتی كه در استان های گیلان و مازندران وجود دارد كشت دوم برنج است كه در این زمینه یك رقم چغندر قند به نام كارا به مرحله معرفی رسیده كه می تواند در هر هكتار حداقل ۱۰۰ تن علوفه تولید نماید كه البته در نمونه های آزمایشی تا ۱۵۰ تن باز ركورد داشته و در صورت اجرای سفارش های فنی می توان عملكرد آنرا تا ۳۰۰ تن باز ارتقا داد. الان به اندازه ۱۰۰۰ هكتار بذر برای تولید چغندر علوفه ای در شالیزارها داریم. همین طور با استفاده از سرشاخه های نیشكر در خوزستان كه معمولاً سوزانده می شود می توان تا یك میلیون تن علوفه تولید و تأمین كرد كه در این زمینه منتظر ورود بخش خصوصی هستیم.
وی اشاره كرد: یكی دیگر از اقدامات سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج كشاورزی در حوزه نهاده های تولید است كه بعنوان مثال می توان به ارزیابی ۶۵۰ هزار تن بذر محصولات مختلف و گواهی آنها پارسال اشاره نمود كه ۴۹۲ هزار تن آن بذر گواهی شده گندم بوده است. همین طور ۲۰ میلیون اصله نهال گواهی شده به بهره برداران تحویل داده شد و به پنج باغ مادری برای تولید اندام های عاری از بیماری و معرفی نهال های استاندارد و گواهی شده به نهالستان های كشور برای تولید و تكثیر اشاره نمود. از طرف دیگر باز مركز ثبت و كنترل كیفی مواد كودی از سال ۱۳۹۳ راه اندازی شده و در این مركز ۹۵۴۸ برند فرمول كودی مورد ارزیابی قرار گرفته و ۱۵۷۴ برند فرمول كود رد و از گردونه تولید خارج شدند. همین طور در زمینه سم باز ۳۱۷ مورد سم و آفت كش بررسی شده كه ۱۵ مورد آن رد شده است.