تاثیر بحران ونزوئلا بر آینده بازار نفت

زیپو كالا: چند وقتی است كه بحران سیاسی در ونزوئلا شدت گرفته و از آنجایی كه این كشور یكی از اعضای اوپك است، این بحران روی بازار نفت تأثیر مستقیم دارد. در این سوی ماجرا ایران هم بعنوان یكی از تولیدكنندگان بزرگ نفت با تحریم های غیرقانونی و یكجانبه آمریكا مواجه شده است و هنگامی كه این دو اتفاق كنار یكدیگر قرار می گیرند بازار نفت را نگران می كنند. در این راستا برخی تحلیل گران بر این باورند كه هرچند اثرات وضع یك تحریم احتمالی بر صادرات نفت ونزوئلا در كوتاه مدت مشكلاتی را برای پالایشگران آمریكایی به همراه خواهد داشت، اما در صورت تحقق آن، فضا برای سایر بازیگران بازار نفت همچون ایران بازتر خواهد شد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، بحران سیاسی در ونزوئلا سبب شد با وجود جهش عرضه نفت آمریكا، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی افزایش یابد. در این راستا در روز سه شنبه بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۲ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش، به ۶۰.۰۵ دلار در هر بشكه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریكا باز با ۱۳ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش، به ۵۲.۱۲ دلار در هر بشكه رسید. هرچند وضع تحریم های آمریكا ضد صنعت نفت ونزوئلا سبب شد روند صعودی قیمت جهانی نفت ادامه داشته باشد اما كند شدن رشد اقتصادی چین سبب شد این رشد محدود باشد.
واندانا هری از مؤسسه مشاوره وانا اینسایت اظهار داشت: تحریم ها (ضد ونزوئلا) تابحال برای پالایشگران فعال در سواحل جنوبی آمریكا چالش برانگیز بوده است، برای اینكه آنها وادار شده اند به دنبال منابع جایگزینی برای نفت ونزوئلا بگردند و خرید نفت از كانادا را بالا برند. با این همه، این كارشناسان آگهی دادند كه كمبود ظرفیت خطوط لوله، صادرات نفت كانادا را محدود می كند.
در حالیكه تحریم های آمریكا مقابل ونزوئلا در صدر اخبار قرار گرفته است اما تحلیلگران اظهار می كنند مسئله اصلی تجارت جهانی نفت همچنان فراوانی عرضه است. عرضه جهانی نفت همچنان بالا مانده كه به سبب افزایش بیشتر از دو میلیون بشكه در روز تولید آمریكا است. این كشور سال قبل ۱۱.۹ میلیون بشكه در روز نفت تولید كرد. از طرف دیگر این نگرانی در صنعت نفت وجود دارد كه تقاضا برای نفت در بحبوحه كندی رشد اقتصادی فروكش كند.

جایگزینی نفت ونزوئلا برای آمریكا كار آسانی نیست
در این راستا، عبدالله یونس آرا، تحلیلگر حوزه انرژی با تاكید بر اینكه اقتصاد ونزوئلا به شدت به درآمدهای حاصل از صادرات نفت وابسته است، اظهار نمود: بیشتر از ۹۰ درصد درآمدهای ارزی این كشور از محل صادرات نفت تأمین می شود و با عنایت به مشكلات حوزه روابط خارجی این كشور، منازعات سیاسی كاراكاس با جهان خارج مجموعاً به بدتر شدن شاخص های اقتصادی این كشور منجر خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه ایالات متحده آمریكا بزرگ ترین واردكننده نفت خام از ونزوئلا است، توضیح داد: روزانه ۵۰۶ هزار بشكه نفت وارداتی به ایالات متحده از راه ونزوئلا تأمین می شود. هرچند كاراكاس بزرگ ترین تأمین كننده نفت خام وارداتی ایالات متحده در سال های اخیر نبوده است و رتبه چهارم پس از كانادا، عربستان سعودی و مكزیك را در بین صادركنندگان نفت به ایالات متحده به خود مختص كرده است، اما جایگزینی نفت خام وارداتی از ونزوئلا در شرایط كنونی بازار جهانی نفت كه یك عرضه كننده بزرگ دیگر به نام ایران با تحریم های وضع شده از طرف ایالات متحده روبه روست، مأموریت ساده ای نخواهد بود.

تأثیر بحران سیاسی ونزوئلا بر بازار جهانی نفت
این تحلیل گر حوزه انرژی در ادامه با تاكید بر اینكه تعیین تكلیف تأثیر اختلافات سیاسی فزاینده در ونزوئلا بر بازار جهانی نفت و شرایط عرضه نفت ایران بستگی به سیاست واشنگتن در این خصوص دارد، اضافه كرد: اینكه آیا ایالات متحده طی روزهای آینده به منظور افزایش حمایت خود از مخالفان دست به تحریم واردات نفت از ونزوئلا و یا وضع محدودیت بر صادرات نفت از این كشور بزند یا خیر تعیین كننده آثار مناقشات ونزوئلا بر بازار نفت و بازیگران آن همچون ایران خواهد بود.
یونس آرا افزود: هرچند اثرات وضع یك تحریم احتمالی بر صادرات نفت ونزوئلا به آمریكا در كوتاه مدت مشكلاتی را برای پالایشگران آمریكایی به همراه خواهد داشت، اما در صورت تحقق آن، فضا برای سایر بازیگران بازار نفت همچون ایران بازتر خواهد شد. كاهش عرضه نفت ونزوئلا به بازار، در كوتاه مدت و با عنایت به اینكه مازاد ظرفیت چندانی برای جبران افت عرضه ونزوئلا در بازار متصور نیست، منجر به رشد قیمت از جنبه روانی و فیزیكی در بازارهای جهانی نفت خواهد شد كه این فرآیند، تمام بازیگران حوزه عرضه نفت خام را منتفع خواهد ساخت.
وی با تاكید بر اینكه این رخداد می تواند زمینه ساز سختگیری كمتر درباب اعمال تحریم های نفتی ایران در جهت تأمین نیاز بازار شود، توضیح داد: برای اینكه چین و هند دو وارد كننده بزرگ جهانی نفت، از مشتریان عمده نفت ونزوئلا بوده و اعمال محدودیت در صادرات نفت ونزوئلا بسته به نوع محدودیت ها می تواند تأمین نیازهای این دو مصرف كننده عمده و به تبع آن قیمت های جهانی نفت را تحت تأثیر قرار دهد.