سفارش ساده اما مهم پلیس درباره خرید با كارتخوان ها

به گزارش زیپو كالا سرپرست مركز تشخیص و جلوگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح كرد: واگذاری كارت به فروشندگان و اعلام رمز آن به معنای افتادن در دام اسكیمر است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا سرهنگ حسین رمضانی با اشاره به اینكه متأسفانه هنوز بعضی از شهروندان در هنگام خرید، خودشان عملیات بانكی را انجام نمی دهند، اظهار نمود: این افراد برای پرداخت بهای كالا یا خدمات خریداری شده كارت بانكی خویش را به همراه رمز آن در اختیار فروشندگان قرار می دهند تا عملیات بانكی را فروشندگان انجام دهند.
وی با اشاره به اینكه یك مرتبه كشیدن كارت بانكی روی دستگاه اسكیمر یا كارتخوان متصل به اسكیمر كافی است تا تمام اطلاعات كارت بانكی شهروند ثبت گردد، اضافه كرد: این عمل اشتباه است و اگر فروشنده مجرم باشد می تواند به جای كشیدن كارت بانكی شما در دستگاه كارت خوان در دستگاه اسكیمر كارت كشیده و اطلاعات كارت بانكی شما را كپی كند و با دانستن رمز آن به راحتی از كارت شما برداشت كند.
سرپرست مركز تشخیص و جلوگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا افزود: شهروندان حتماً در هنگام خرید، خود عملیات بانكی را انجام دهند و به هیچ عنوان رمز خویش را برای فروشندگان اعلام نكنند.
این مقام انتظامی تاكید كرد: وارد كردن رمز عبور توسط مشتری می تواند تضمین كننده امنیت كارت بانكی باشد چون كه حتی در صورت نصب اسكیمر بر روی دستگاه كارت خوان، بدون اطلاع از رمز عبور، امكان برداشت از كارت بانكی، امكان پذیر نخواهد بود.
سرهنگ رمضانی با اشاره به اینكه شهروندان مراقب باشند حتماً در هنگام انجام عملیات بانكی در دستگاه های كارت خوان یا عابر بانك كسی رمز آنها را مشاهد نكند، اظهار داشت: هنگام انجام عملیات بانكی با دستگاه كارتخوان، دستگاه در معرض دید دوربین های مدار بسته فروشگاه نباشد كه ورود رمز شما را بتواند ثبت كند.
وی به شهروندان سفارش كرد: هنگام انجام عملیات بانكی در دستگاه های كارتخوان، دقت كنند دستگاه های مزبور شكسته، چسب خورده و یا قطعه اضافی به آن متصل نباشد چون كه هر كدام از این علائم می تواند نشانه ای از وجود دستگاه اسكمیر در كنار دستگاه كارتخوان باشد كه می تواند اطلاعات بانكی كارت شما را كپی كند.
وی با اشاره به اینكه به خاطر سپردن این اطلاعات از جانب شهروندان می تواند به رفتار و تصمیم گیری بهتر در مواقع مهم كمك نماید، اضافه كرد: اگر شهروندان هنگام پرداخت وجه خرید با استفاده از دستگاه كارتخوان بانكی با قطعه اضافی متصل به كارتخوان برخورد كردند از كشیدن كارت بانكی اجتناب كنند و حتی می توانند این موارد را به بانك مربوطه و یا پلیس فتا با استفاده از سایت پلیس فتا گزارش دهند.
این مقام انتظامی افزود: در صورتیكه احساس كردید خریدار از ترفند اسكیمر بهره برده تغییر سریع رمز بانكی كارت می تواند مانع از برداشت غیرمجاز از كارت بانكی شما شود، بنابراین تغییر رمز ماهانه و دوره ای كارت های بانكی یكی از بهترین راه ها برای پیشگیری از عملی شدن اهداف مجرمانه، مجرمان سایبری است.
این مقام انتظامی اضافه كرد: دستگاه كارتخوان بانكی در فروشگاه ها باید در اختیار خریدار باشد تا خودش كارت را كشیده و رمز را وارد كند، این دستگاه ها نباید دور از دسترس یا دید مشتری باشد و فروشنده خود كارت بكشد و از مشتری تقاضای اعلام رمز بانكی كند.
براساس گزارش سایت پلیس، سرپرست مركز تشخیص و جلوگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا خاطرنشان كرد: برخی مجرمان در چارچوب فروشندگان دوره گرد با نصب اسكیمر بر روی كارتخوان های سیار به دنبال سرقت اطلاعات بانكی شهروندان هستند، از این رو شهروندان هنگام خرید از آنها هم باید خود عملیات بانكی را انجام دهند و به هیچ وجه رمز خویش را در اختیار فروشندگان دوره گرد قرار ندهند.
سرهنگ رمضانی در انتها اظهار داشت: هموطنان در صورت مواجهه با موارد مشكوك می توانند آنرا با استفاده از سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مركز فوریت های سایبری، لینك ثبت گزارش های مردمی به پلیس فتا اعلام كنند.