در نشست فعالان عرصه تولید مبل و منبت مطرح شد؛ آگهی نسبت به بیكار شدن ۲۰ هزار منبت كار ملایر

زیپو كالا: مدیر توسعه صنعتی و فناوری شهرك های صنعتی درباب توسعه زیرساختی شهرك مبل و منبت ملایر، اظهار داشت: با عنایت به مشكلات مطرح شده، در یك بازه زمانی كوتاه مدت نمی توان همه مشكلات را حل كرد بدین سبب مسائل و مشكلات باید اولویت بندی شوند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، طهمورث لاهوتی اشكوری در نشست تخصصی كه با حضور مسئولین ملایر، مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی استان همدان و ملایر و فعالان عرصه تولید مبل و منبت برگزار شد، اظهار داشت: بزودی از طرف وزارت صنعت و معدن در بحث تبصره ۱۸ تسهیلاتی برای واحدهای صنعتی و صنفی درنظر گرفته می شود.
وی با اشاره به اینكه علاوه بر واحدهای صنعتی، واحدهای صنفی باز از این تسهیلات بهره مند می شوند، اظهاركرد: رویكرد این طرح، احداث اشتغال است و از محل تبصره ۱۸، محورهای نوسازی واحدها، تكمیل واحدهای نیمه تمام بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیكی و تامین سرمایه در گردش مدنظر ماست.
مدیر توسعه صنعتی و فناوری شهرك های صنعتی اشاره كرد: مقرر شد این طرح در مناطق غیربرخوردار با یارانه ۴ درصد و در مناطق برخوردار با یارانه ۶ با تنفس یك ساله و بازپرداخت ۴ تا ۵ ساله در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.
لاهوتی تصریح كرد: در بودجه ۹۷ مبلغی برای تسهیلات واحدهای صنعتی، ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی پیش بینی شده بود كه در گام اول حدود ۲۰ درصد آن تامین شد و امیدواریم با پیگیری نمایندگان در بودجه ۹۸ هم در تبصره ۱۸ از واحدهای صنعتی حمایت لازم صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینكه واحدهای صنعتی و صنفی ملایر از این فرصت استفاده كنند، افزود: حوزه های صنفی برای تأمین مواد اولیه واردات چوب از راه سامانه مربوطه صنعت و معدن پیگیر این تبصره و طرح باشند.
مدیر توسعه صنعتی و فناوری شهرك های صنعتی اشاره كرد: واحدهای صنعتی كه در طول سال های گذشته ماشین آلات آنها فرسوده شده باز می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند، همین طور شهرك های ملایر كه نیازمند تجهیز، بازسازی و نوسازی هستند، از این فرصت استفاده كنند.
بازارهای عراق و عمان، هدف صادرات مبل و منبت كشور
لاهوتی با اشاره به اینكه بحث پشتیبانی از نمایشگاه ها در دستور كار شهرك های صنعتی است، اضافه كرد: در این راستا خود افراد باید با اطلاع دقیق از بازارهای هدف از مزایای این حمایت ها بهره مند شوند و با امكانات و مزایایی كه در اختیارشان قرار می دهیم، واحدهای خودرا توسعه و رونق دهند.
مدیر توسعه صنعتی و فناوری شهرك های صنعتی كشور بیان كرد: در زمینه صادرات محصولات واحدهای صنعتی خصوصاً در سوژه مبل و منبت، عراق و عمان، بعنوان كشورهای هدف در برنامه ما قرار گرفته كه بخشی از آن در كشور عراق عملیاتی شده است.
لاهوتی درباب توسعه زیرساختی شهرك مبل و منبت ملایر، اظهار داشت: با عنایت به مشكلات مطرح شده، در یك بازه زمانی كوتاه مدت نمی توان همه مشكلات را حل كرد بدین سبب مسائل و مشكلات باید اولویت بندی شوند.
وی، رویكرد سازمان شهرك ها را حمایت همه جانبه از واحدها عنوان نمود و اضافه كرد: در امتداد توسعه بیشتر مبل و منبت ملایر كه جزو برندهای ملی این شهرستان است، تلاش می نماییم.
لاهوتی اضافه كرد: عمده ترین مشكلی كه در حوزه صنعت و بازار وجود دارد مباحث اقتصادی و تامین مالی است و دولت در این زمینه برای رفع مشكلات واحدهای صنعتی و صنفی، بازسازی و توسعه واحدهای صنعتی تلاش نموده و می كند.
بزودی مشكل مواد اولیه منبت كاران ملایری حل می شود
سخنگوی كمیسون فرهنگی و نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی باز اظهار داشت: در جلسه اخیر كمیسیون فرهنگی مجلس با دكتر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی كشور و معاونان وی مقرر شد بزودی مشكلات واردات چوب و مواد اولیه منبت كاران حل شود.
حجت الاسلام و المسلمین احد آزادیخواه اضافه كرد: در این جلسه با طرح مشكل كمبود چوب برای منبت كاران ملایری و اینكه از ۴۲ هزار شغل به وجود آمده در حوزه صنایع دستی، پرداختیم.
وی با اشاره به اینكه ۷۰۰۰ مورد از اشتغالزایی به وجود آمده مربوط به منبت ملایر است، اظهاركرد: كمبود مواد اولیه، ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های شمال و محدودیت واردات چوب از عمده مشكلاتی است كه منجر به تعطیلی كارگاه های منبت ملایر می شود.
نماینده ملایر افزود: مقرر شد با پیشنهاد اینجانب با قرنطینه كردن چوب های وارداتی، محدودیت واردات چوب را بردارند و با این اقدام بزودی مشكل مواد اولیه منبت كاران حل می شود. اگر مشكل چوب حل نشود اقدامات ما برای رفع مشكلات مبل و منبت بی فایده است و از مدیر توسعه شركت شهرك ها خواستاریم سوژه مشكل واردات چوب را پیگیری كند.
آزادیخواه به ظرفیت های ملایر در حوزه صنعت و صنایع دستی اشاره نمود و اظهار داشت: در بخش شهرك های صنعتی ما در ملایر مجموعه متنوعی شامل صنایع غذایی، صنایع دستی، صنعتی و… داریم.
نماینده مردم ملایر با تاكید بر اینكه برای احداث واحدهای صنعتی بزرگ نیازمند هزینه و اعتبار بالایی هستیم، اظهار داشت: یكی از موثرترین راهكارهای مقابله با بیكاری توجه به صنایع كوچك است. اگر می خواهیم راه میان بر را رفته و سریعتر احداث اشتغال نماییم باید به فكر احداث صنایع كوچك با تسهیلات كم باشیم، و حتی با یك سرمایه ۲۰ میلیون تومانی می توان در بخش صنایع كوچك یك كارگاه احداث كرد.
ثبت جهانی مبل و منبت ملایر درحال پیگیری است
در ادامه نایب رییس كمیسیون قضائی و حقوقی و دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به اینكه امتیازات و اولویت های هنر مبل و منبت ملایر و تلاش هنرمندان این بخش موجب شد تا ملایر بعنوان شهر ملی منبت ثبت گردد، اظهار داشت: ثبت جهانی مبل و منبت ملایر در پرونده میراث فرهنگی درحال پیگیری و انجام است.
محمد كاظمی با اشاره به اینكه تحریم ها صنعت و تجارت ما را گرفتار مشكل كرده است، اضافه كرد: متعاب این امر واردكنندگان چوب در بحث مبل و منبت نمی تواند از امتیار ارز استفاده كنند. اگر برای واردات چوب اگر تسهیلاتی اعمال نكنیم، در ملایر حدود ۲۰ هزار نفر بیكار می شوند، از طرف دیگر احداث نمایشگاه دائمی مبل و منبت در ملایر برای توسعه و رونق بیشتر این هنر- صنعت لازم است.
وی اظهار نمود: هم اكنون در سطح شهرستان ملایر چندین شهرك صنعتی وجود دارد كه شامل شهرك های شوشاب، سهند، امام رضا(ع)، شهرك صنعتی سامن و شهرك مبل و منبت است.
كاظمی، یكی از اشكالات شهرك شوشاب ملایر را تعطیلی تعدادی زیادی از واحدهای این شهرك عنوان نمود و اضافه كرد: انتظار داریم شهرك صنعتی مبل و منبت و شهرك صنعتی سامن باز با عنایت به وجود متقاضی برای واحد جدید توسعه پیدا كنند.
معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر باز مهمترین مشكل كنونی موجود در حوزه مبل و منبت را واردات چوب عنوان و اظهاركرد: این معضل كار منبت كاران را تهدید می كند.
باب الله فتحی با تاكید بر اینكه هرچه سریع تر باید چاره ای اندیشیده شود، اظهار داشت: ۸ هزار نفر به طورمستقیم و ۲۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این حوزه فعال می باشند و این حجم سنگینی از اشتغال شهرستان را در برگرفته است، بدین سبب برای رفع مشكلات موجود نیازمند همراهی و حمایت همه مسئولان هستیم.
روز گذشته در مسافرت یك روزه مدیر توسعه صنعتی و فناوری شهرك های صنعتی ایران به ملایر، مسایل و مشكلات حوزه مبل و منبت شهرستان شامل موانع و مشكلات واحدهای تولیدی خوشه مبل و منبت، تامین چوب، فرآیند تخصیص تسهیلات به شاغلین این عرصه و… مورد بررسی قرار گرفت.