در نشست سندیكای شركت های ساختمانی مطرح شد: رقابتی با انبوه سازان نداریم، از نرخ تنزیل اخزا هم مالیات می گیرند

به گزارش زیپو كالا رئیس سندیكای شركت های ساختمانی اظهار داشت: در قراردادهایی كه پیمانكاران پروژه های عمرانی با دولت امضا می كنند، در صورت تسویه نقدی، سود پیمانكار از پروژه ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، منوچهر ملكیانی فرد در نشست نكوداشت هفتادمین سال تأسیس سندیكای شركت های ساختمانی ایران، با اشاره به اینكه وزارت راه و شهرسازی ما را در نشست اخیر وزیر راه با انبوه سازان دعوت نكرد، تصریح كرد: دولت نباید برای سندیكایی كه ۷۰ سال سابقه دارد، تصمیم گیری كند بلكه باید در یك مسیر شفاف با یكدیگر قدم بزنیم.
وی با اشاره به برگزاری گفت وگوهای دولت با بخش خصوصی اضافه كرد: ما در بعضی از این گفت وگوها حضور داشته ایم ولی بعنوان بخش خصوصی حرف خودمان را می زنیم و دولت هم كار خودش را انجام می دهد.
رئیس سندیكای شركت های ساختمانی با اشاره به اینكه تشكل های بخش خصوصی در شرایط فعلی تحریم ها می توانند كمك بزرگی به دولت و مردم كنند تا بر تحریم ها غلبه نماییم، افزود: متأسفانه در بعضی مواقع دولت اعتقادی به این مورد ندارد.
ملكیانی فرد درباره جزئیات كارت اعتباری مصالح ساختمانی كه مقرر است به فعالان صنعت ساخت وساز داده شود، اظهار داشت: ما در جریان جزئیات این كارت نیستیم اما باید این كارت برای خرید مصالح استاندارد در ساختمان استفاده گردد چون اگر مصالح غیراستاندارد خصوصاً آهن آلات در ساختمان به كار برود، كل صنعت ساخت وساز با شكست روبرو خواهد شد.
وی درباره قیمت تمام شده ساخت وساز اظهار داشت: هم اكنون امكان تعیین نرخ قطعی برای هزینه ساخت وساز وجود ندارد چون هیچ ثباتی در بازار مصالح ساختمانی نداریم و هر روز امكان دارد نرخ مواد اولیه ساخت وساز و نهاده های ساختمانی تغییر كند.
به گفته رئیس سندیكای شركت های ساختمانی، در زمانی كه مسكن مهر ساخته می شد، دولت قیمت پایه ساخت را ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع تعیین كرد و پیمانكاران را در فضایی قرار دادند كه مجبور شدند با این قیمت كار كنند. معلوم است ساختمانی كه با متری ۳۰۰ هزار تومان ایجاد می شود، از چه كیفیتی برخوردار خواهد بود.
ملكیانی فرد درباره صدور خدمات فنی و مهندسی اظهار داشت: ۸۰ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی با استفاده از شركت های عضو در سندیكای شركت های ساختمانی انجام می شود.
این فعال ساخت و ساز در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص رقابت میان سندیكای شركت های ساختمانی و سایر تشكل های صنفی حوزه ساخت و ساز مانند انبوه سازان اضافه كرد: ما هیچ رقابتی با هیچ یك از تشكل های صنفی این بخش نداریم بلكه معتقدیم در شرایط تحریم، همه فعالان ساخت و ساز را باید دور هم جمع نماییم تا از شرایط فعلی عبور نماییم.
به گفته وی، هزینه تمام شده ساخت مسكن در صورت انبوه سازی، با كاهش روبرو خواهد بود ولی به صورت كل در هر پروژه هزینه ساخت و ساز متفاوت می باشد و به عوامل مختلفی مانند قیمت نهاده های ساختمانی، محل اجرای پروژه و كیفیت اجرا بستگی دارد.
در ادامه این نشست ایرج گلابتونچی، دبیر سندیكای شركت های ساختمانی با اشاره به اینكه كل فعالیت های پیمانكاری به علت كاهش بودجه عمرانی در سال های اخیر با ركود مواجه بوده است، در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره تفاوت تسویه پروژه های عمرانی به صورت نقدی و اوراق اسناد خزانه اسلامی اضافه كرد: پیمانكاران قراردادهای خویش را با دولت به صورت سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی امضا می كنند كه این در حالت تسویه نقدی است اما دولت به جای پرداخت نقدی به پیمانكاران پروژه های عمرانی، اوراق اسناد خزانه اسلامی پرداخت می كند كه این اوراق با نرخ تنزیل بالایی به فروش می رسد.
دبیر سندیكای شركت های ساختمانی خاطرنشان كرد: متوسط نرخ تنزیل اوراق اخزا ۲۵ درصد است و ما از سال ۹۴ تابحال ۱۰۰ میلیارد تومان اخزا دریافت كرده ایم كه ۲۵ درصد آن بابت نرخ تنزیل از بین رفته است ضمن اینكه سازمان امور مالیاتی از نرخ تنزیل هم مالیات می گیرد و نحوه محاسبه مالیات شركت های پیمانكاری، رقمی است كه به صورت كلی به شكل اوراق دریافت كرده ایم و نرخ تنزیل را از آن كسر نمی نماید.
این فعال صنعت ساخت و ساز تصریح كرد: اوراق مشاركت و اوراق اسناد خزانه در انواع مختلف و با سررسیدهای گوناگون منتشر می شود اما عمدتاً اوراقی به ما واگذار می شود كه سررسید آنها چهار ساله است.