یك مقام مسئول: منابع صندوق مسكن یكم به اتمام رسید

زیپو كالا: مدیرعامل بانك عامل بخش مسكن از اتمام كل منابع صندوق پس انداز مسكن یكم اطلاع داد وگفت: از این پس مقرر است از محل اقساطی برگشتی مسكن مهر برای تجهیز منابع صندوق مسكن یكم استفاده نماییم.

به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، ابوالقاسم رحیمی اناركی در نشست خبری اولین نمایشگاه «مسكن، شهرسازی و بازآفرینی» با اشاره به اینكه در ۴۰ سال بعد از انقلاب ۸ میلیون خانوار معادل یك سوم خانوارهای شهری با تسهیلات بانك عامل بخش مسكن، خانه دار شده اند، تصریح كرد: دهك های ۳ تا ۷ جامعه، گروه های هدف این بانك هستند.
وی اضافه كرد: در ۹ ماه ابتدایی سال جاری به ۳۶۳ هزار واحد مسكونی تسهیلات داده ایم كه رقم آن ۱۳۳ هزار میلیارد ریال می گردد و نسبت به مدت مشابه سال پیش از نظر تعداد واحد، ۴۱ درصد رشد داشته است. همینطور در این مدت ۱۱۵ هزار واحد مسكونی را فروش اقساطی كرده ایم كه رقم آن ۴۱ هزار میلیارد ریال شده و از نظر تعداد، ۲ درصد كاهش و از نظر رقم ۷ درصد افزایش را شاهد بوده ایم.
به گفته رحیمی اناركی، مجموعاً در طول سال جاری برای خرید یا ساخت ۴۸۰ هزار واحد، با رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است.
مدیرعامل بانك عامل بخش مسكن درباره تسهیلات این بانك به مسكن مهر اظهار داشت: تعداد قراردادهای منعقده در طرح مسكن مهر ۲ میلیون و ۳۶۶ هزار واحد بوده كه دریافت تسهیلات ۴۴۳ هزار واحد آن باقی مانده است. همینطور ۲۰۳ هزار واحد مسكن مهر در حال ساخت و ۲۴۰ هزار واحد هم به علت وجود مشكلات، غیرفعال هستند. برای ۴۱ هزار و ۳۰۰ واحد هم به علت اجرای انشعابات، پروژه غیرفعال مانده است. همینطور ۳۸ هزار واحد هم خانوار ساكن شده اما هنوز برای دریافت دفترچه اقساط تسهیلات اقدام نكرده اند. پرونده تسهیلات ۱۵ هزار واحد مسكن مهر هم تكمیل شده اما متقاضی خرید ندارد.
این مقام مسئول در شبكه بانكی در مورد صندوق پس انداز مسكن یكم تصریح كرد: ۵۵۴ هزار فقره سپرده صندوق یكم در این بانك افتتاح شده كه ۳۷۰ هزار فقره آن حساب سپرده زنده به حساب می آید. در مجموع هم ۶۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال، مانده سپرده های مردم در این صندوق برآورد می گردد.
وی افزود: از محل منابع صندوق پس انداز مسكن یكم برای خرید ۹۰ هزار واحد مسكونی تسهیلات داده ایم كه رقم پرداختی ۶۸ هزار میلیارد ریال بوده است. ۳۲ هزار واحد خریداری شده از محل منابع این صندوق، از جانب زوجین خریداری شده است.
رحیمی اناركی با تاكید بر اینكه كل منابع صندوق مسكن یكم مصرف شده است، خاطرنشان كرد: از این پس با عنایت به استمهال ۷ ساله خط اعتباری مسكن مهر در سال ۹۴، مقرر است از محل اقساطی برگشتی مسكن مهر برای تجهیز منابع صندوق مسكن یكم استفاده كنیم؛ این روند تا سال ۱۴۰۵ ادامه می یابد و تا آن زمان پرتفوی صندوق مسكن یكم به حدی بزرگ شده كه این صندوق می تواند از محل منابع اقساط وصولی خود، تأمین اعتبار شود.
وی با تاكید بر اینكه از كمك صندوق توسعه ملی به صندوق مسكن یكم خبری نیست، تصریح كرد: بدون تأمین منابع صندوق توسعه ملی، امكان افزایش سقف تسهیلات مسكن یكم وجود ندارد.
رحیمی اناركی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در مورد بدهی ۴۰ هزار میلیارد تومانی بانك عامل بخش مسكن به بانك مركزی و تبدیل شدن این بانك به بدهكارترین بانك دولتی خاطرنشان كرد: بانك عامل بخش مسكن از سال ۸۶ درگیر طرح مسكن مهر بوده است كه بخشی از منابع اجرای این طرح را بانك مركزی به شكل خط اعتباری و بخشی دیگر را به شكل اضافه برداشت، به بانك عامل بخش مسكن پرداخت كرد. مجموع این پرداختی ها ۴۵۰ هزار میلیارد ریال شد كه در آخر سال ۹۲ با مصوبه شورای پول و اعتبار، كل اضافه برداشت های بانك عامل بخش مسكن از بانك مركزی، تبدیل به خط اعتباری طرح مسكن مهر شد و تا سال ۱۴۱۵ مهلت بازپرداخت آنرا داریم.
وی با اشاره به افزایش ۵۰ هزار میلیارد ریالی سرمایه بانك عامل بخش مسكن از محل تبصره ۳۵ قانون بودجه سال ۹۵ و محاسبه آن بعنوان بدهی این بانك به بانك مركزی اضافه كرد: از سال ۱۴۰۵ به بعد، سود تسهیلات مسكن مهر هم به این خط اعتباری اضافه شده و ۱۱۰ هزار میلیارد ریال به بدهی های بانك عامل بخش مسكن به بانك مركزی افزوده می شود، اما ما تا سال ۱۴۱۵ مهلت داریم تا این بدهی را به بانك مركزی بازپرداخت نماییم.
مدیرعامل بانك عامل بخش مسكن تاكید كرد: بدهكاری بانك عامل بخش مسكن به بانك مركزی كاملاً قانونی بوده و بر مبنای مصوبه شورای پول و اعتبار است؛ این بدهی ناشی از عدم انضباط مالی این بانك دولتی نیست. اگر مابقی بدهی بانك عامل بخش مسكن به بانك مركزی به افزایش سرمایه این بانك تبدیل نشود، موظفیم از سال ۱۴۰۲ به بعد روند بازپرداخت این بدهی به بانك مركزی را آغاز نماییم.