اصل تقدم منابع بر مصارف در نظام بودجه ریزی رعایت نمی گردد

به گزارش زیپو كالا رییس اتاق ایران اعتقاد دارد آنچه كه در نظام بودجه ریزی دنیا مطرح بوده و ما از آن به دوریم، این است كه ما تقدم منابع بر مصارف را در ایران رعایت نمی نماییم.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، غلامحسین شافعی امروز در جلسه كمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی، اظهار نمود: كمیسیون معدن ما از كمیسیون های سرآمدی است كه نه تنها تاثیرگذاری استانی بلكه تاثیرگذاری ملی در بردارد. كمیسیون معدن استان در تصمیم گیری های ملی بسیار تاثیر داشته و ما از این تلاش های سازنده بسیار سپاس گذاریم.
رییس اتاق ایران با بیان این كه حدود ۷ درصد معادن كل دنیا را در ایران داریم كه سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی ۴ درصد بوده است، اضافه كرد: این سهم با یكدیگر مطابقت ندارد و عقب ماندگی بخش معدن در كشور ما با این ارقام كاملا مشهود است.
شافعی عنوان كرد: كشورهای اطراف ما خصوصا جنوب ایران، در توسعه روند اقتصادی خود حركت تندی دارند، اما در این توسعه ای كه شاهد هستند فقر معدنی بالایی دارند.
وی با بیان این كه در توسعه صنعتی، معدن یكی از مولفه های اصلی است، تصریح كرد: نیازمندی های كشورهای نزدیك ما به بخش معدن در آینده بالا خواهد رفت، شاید ایران یكی از بهترین گزینه ها برای تامین زیرساخت های توسعه صنعتی كشورهای حاشیه خلیج فارس باشد و باید برای این مساله از الان برنامه ریزی شود.
رییس اتاق ایران بیان كرد: ما در هیچ حوزه ای نقشه راه نداریم، ما در ایران اسناد بالادستی داریم، اما حركت ما در آن مسیر صورت نمی گیرد.
شافعی تصریح كرد: یكی از دلایل موفقیت كمیسیون معدن هم افزایی بخش هاست كه این امر بهترین نقطه تمركز مثبتی است كه اتاق باید بر آن تاكید كند.
وی افزود: اگر دولت و بخش خصوصی در مسائل اقتصادی مكمل هم باشند، توفیق حاصل خواهد شد و اگر غیر از این رقم بخورد، نتایج خوبی حاصل نمی گردد.
رییس اتاق ایران با اشاره به این كه قابلیت های خراسان رضوی در بخش معدن بسیار بالاست، خاطرنشان كرد: هم اكنون ما در بخش هایی از معدن شاهد توفیقات و در بخش هایی شاهد كم لطفی بودیم كه این امر با بعضی از سیاست های ما تطابق ندارد. در بخش آموزش، در حوزه معدن مواردی در بودجه وجود دارد كه بعنوان یك امر مثبت می توان به یاد آورد.
وی اظهار داشت: در بودجه سال ۹۸ یك مبحث مهمی كه بر آن تمركز شد، مشاركت عمومی و خصوصی در مسائل بودجه ای بود كه به انجام واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی منجر گردید.
رییس اتاق ایران در ارتباط با بودجه سال ۹۸، هم خاطرنشان كرد: ما در بودجه نباید بر خلق منابع تاكید نماییم، هنر برنامه ریزان و دولت در این است كه برای كاهش هزینه ها اقدامی انجام دهند.
شافعی بیان كرد: ما همواره در بودجه شاهد رشد اقتصادی هستیم، اما خیلی كم به امری مانند توسعه در لایحه می پردازیم. رشد و توسعه اقتصادی دو امر كاملا متفاوت می باشد. از هر توسعه ای رشد تولید می شود، اما از هر رشدی توسعه تولید نمی گردد.
وی خاطرنشان كرد: یكی از مسائلی كه در طول سال های متمادی گذشته ما بر آن تكیه داشتیم و توجه جدی به توزیع ثروت نداشتیم، این است كه اگر ما در بخش های مختلف اقتصادی به تولید ثروت پرداختیم، مقرر است از چه منابعی تامین گردد.
رییس اتاق ایران افزود: آنچه كه تا الان بوده این است كه تولید ثروت ما بیشتر از آن كه از كارهای مولد برای كشور حاصل شود، از كارهای غیر مولد تولید می گردد و اگر این مساله ادامه پیدا نكند، ما به توسعه دست پیدا نخواهیم كرد.
شافعی با بیان این كه سیستم پاداش دهی كشور همیشه بر كارهای غیرمولد صورت گرفته، تصریح كرد: موسسات مالی و اعتباری كه هم اكنون بر آن رسیدگی می شود، گرفتار مشكل مالی هستند، یعنی كسری منابع دارند. همه به دنبال آن هستند كه این كسر منابع را در بخش مولد اقتصادی جبران كنند.
وی تصریح كرد: ما به سیستم های غیرمولد مدام پاداش می دهیم و سیستم های مولد را دائم جریمه می نماییم، تا زمانی كه شاهد چنین اتفاقاتی باشیم، توسعه كمتر رخ می دهد.
رییس اتاق ایران با بیان این كه یكی از مواردی كه باید به آن توجه داشته باشیم، این است كه سیستم پاداش دهی را در بخش تولید دخیل نماییم، اضافه كرد: آنچه كه در نظام بودجه ریزی دنیا مطرح بوده و ما از آن به دور هستیم، این است كه ما تقدم منابع بر مصارف را در كشور رعایت نمی نماییم.
شافعی افزود: ما در توسعه متوازن كشور از گذشته تابحال در بخش های مختلف اقتصادی به خصوص مولد عدالت را رعایت نكردیم.
رییس اتاق ایران با بیان این كه در مسائل بودجه ریزی ایران به استانداران نگاه هزینه ای می شود، اضافه كرد: این امر غلط است، نگاه استانداران باید به صورت یك نگاه درآمدی باشد.
شافعی اظهار داشت: هم اكنون مجوز برچسب یك جعبه صادراتی باید از وزارت ارشاد دریافت شود، این عوامل سبب بالا رفتن هزینه های كشور می گردد.