شورای عالی آمار پاسخ داد دلیل حذف موازی كاری آماری

به گزارش زیپو كالا دبیر كمیسیون تخصصی شورای عالی آمار به استناد مصوبات قانونی دلیل حذف موازی كاری آماری را توضیح داد.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، در هفته اخیر طی مصوبه ای كه شواری عالی آمار داشت رای بر حذف موازی كاری آماری داد و بر این اساس بانك مركزی از انتشار آمارهای مربوط به تورم، رشد اقتصادی و حسابهای ملی منع شد.

این در حالی است كه تابحال مركز آمار و بانك مركزی هر دو نسبت به انتشار این آمار اقدام نموده و با عنایت به اختلافی كه بین ارقام اعلامی این دو نهاد وجود داشت همواره محلی برای انتقادات و تولید شائبه نسبت به آمارها بر جای می گذاشت.

اما پس از رای شورای عالی آمار، مركز آمار با استقبال از این مورد بر این تاكید داشت كه این مركز بعنوان مرجع رسمی انتشار آمار باید در این باره اقدام نماید و این در شرایطی است كه آمارهای مربوط به تورم و رشد اقتصادی آمارهای تخصصی بانك مركزی نیست كه آنها را اعلام ومنتشر كند، در عین حال كه این موازی كاری آماری تابحال هزینه های سنگینی به دنبال داشته است. از جانب دیگر بانك مركزی در واكنشی بار دیگر اعلام نمود در قالب اختیارات قانونی نسبت به تولید و انتشار آمار اقدام می كند.

اما نظر شورای عالی آمار در ارتباط با مصوبه اخیر و حذف موازی كاری مورد توجه است. در این رابطه عباسی – دبیر كمیسیون تخصصی شورای عالی آمار – توضیحاتی به ایسنا عرضه كرد.

وی با اشاره به بند (۱) راهبردهای كلان برنامه ملی آمار اظهار داشت: این بند قانونی بر اصلاح قانون و رفع موازی كاری در تولید و انتشار آمارهای رسمی تاكید دارد. در عین حال كه ماده (۳) برنامه ملی توسعه آمار كه امسال مصوب شد مبحث را مورد توجه قرار داده است.

دبیر كمیسیون تخصصی آمار افزود: برپایه وظایف قانونی و اجرای مصوبات شورای عالی آمار به منظور تعیین آمارهای تخصصی دستگاه های اجرای و تعین تكلیف تولید و انتشار آمارهای نرخ تورم و رشد اقتصادی كه به صورت موازی توسط مركز آمار و بانك مركزی تولید و منتشر می شد این مورد در دستور كار كمیسوین تخصصی شواری آمار قرار گرفت.

عباسی اظهار داشت: كمیسیون تخصصی شواری عالی آمار بازوی مشورتی و كارشناسی آن است و تصمیم گیری در این رابطه انجام نمی دهد بلكه موضوعات را صرفا با استفاده از كارشناسی و علمی بررسی نموده و پیشنهاد می دهد و در كل جای شكایت یا گرایشات سیاسی نیست و فقط هویت فنی و كارشناسی را بررسی و پیشنهادات با اكثریت آرا مورد تایید قرار می دهد و با همین سازوكار به شورای عالی آمار مشورت می دهد.

به گفته وی در كمیسیون تخصصی شورای عالی آمار حدود ۲۰ نفر از مدیران آمار و اطلاعات دستگاه های اجرایی همچون بانك مركزی واساتید دانشگاه ها و همینطور از مركز آمار حضور داشته و مسائل را بررسی می كنند.