۱۸ هزار قالی باف یزدی در بوته ی راستی آزمایی

زیپو كالا: رییس اداره فرش دستباف سازمان صمت استان یزد با اشاره به محدودیت سقف بودجه تخصیص یافته جهت بیمه بافندگان و تكمیل آن در سال جاری، به ازای قطع بیمه قالی بافی هر ۱۰ بافنده غیررسمی سپس بازدید و راستی آزمایی كارشناسان، یك بافنده دارای شرایط از خدمات بیمه ای برخوردار میگردد.
«محمد مهدی نبی زاده» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به وجود قریب ۴۰ هزار بافنده فعال قالی دستباف در این استان، اظهار می كند: بافندگان یزدی سالانه به صورت متوسط ۲۱۰ هزار متر مربع فرش و تابلو فرش تولید می كنند.
وی با بیان این كه بخشی بافندگان فرش استان در چارچوب ۴۸ كارگاه و بخشی باز در چارچوب مشاغل خانگی به فعالیت در این زمینه مشغول هستند، می گوید: البته ۱۰ تعاونی فرش دستباف روستایی باز بخشی از از بافندگان را تحت پوشش دارند.
این مسئول با بیان این كه سقف بودجه تخصیص داده شده امسال به بافندگان فرش دستباف و حرفه های مرتبط در استان یزد تكمیل شده است، تصریح می كند: متاسفانه در شروع طرح بیمه قالیبافی، تمام بافندگان دارای كارت، دار قالی و مهارت قالی بافی می توانستند تحت پوشش این خدمات قرار می گرفتند و این مساله سبب بیمه شدن افراد زیادی در استان تحت عنوان قالیباف شد در حالیكه بعضی از آنها دارای شغل اصلی دیگری بودند یا بنا به هر دلایلی از شغل قالی بافی فاصله داشتند.
قطع بیمه قالی بافی ۳۲۵۰ یزدی
نبی زاده با اشاره به این كه تابحال نزدیك به ۱۸ هزار نفر تحت پوشش بیمه قالیبافی و حرف در رابطه با ان در استان قرار دارند، عنوان می كند: به سبب تعدد بیمه شدگان و نبود اعتباری برای عضویت بافندگان جدید، استانداردهایی برای تولیدات بافندگان تعریف شده و علاوه بر این باز شعبات تامین اجتماعی و گشت های مشترك متشكل از مرجع صدور كارت، تامین اجتماعی و ادارات فرش از فعالیت بیمه شدگان بازدید و راستی آزمایی كنند.
وی با اشاره به این كه تابحال بیمه ی سه هزار و ۲۵۰ نفر از افرادی كه اشتغال به كار قالیبافی نداشتند، سپس طی مراحل و اخطارهای قانونی قطع شده است، اشاره كرد: البته تعداد محدودی باز به سبب عدم پرداخت حق بیمه در موعد مقرر، قطع بیمه شدند.
بیمه ی یك بافنده با قطع بیمه ۱۰ نفر
نبی زاده اضافه می كند: به ازای قطع بیمه هر ۱۰ نفر بافنده ی غیررسمی، یك بافنده واقعی و دارای شرایط می تواند از خدمات این نوع بیمه برخوردار شود.
وی این نوع بیمه كه حالا تحت عنوان بیمه كشاورزی، عشایری و روستایی را اقدامی در امتداد رعایت حقوق و حفظ سوابق بافندگان قالی عنوان می كند و می گوید: به دنبال قطع بیمه برخی از بافندگان و پیشگیری از سوابق بعضی از آنها با تایید كارشناسان و ناظران این حوزه جهت دریافت خدمات قابل قبول به صندوق بیمه عشایری و روستایی ارجاع شدند كه این تعداد در استان تابحال شامل ۲۰۰ نفر بوده اند.
رییس اداره فرش سازمان صمت یزد با اشاره به رایزنی های انجام شده ی ادارات فرش دستباف و در راس آنها مركز ملی فرش كشور با مسئولان فراكسیون فرش مجلس، خاطرنشان می كند: به دنبال مطالبه بافندگان فاقد بیمه هستیم تا برای سال آینده، اعتباری جهت پوشش بیمه ای آنها دریافت نماییم.
فرش یزد در زمره ۱۰ استان برتر
این مسئول با بیان این كه فرش دستباف از سال ۱۳۸۲ به سازمان صمت واگذار شده است، عنوان می كند: در این مدت علاوه بر پرداخت تسهیلات مالی به بافندگان، برنامه های قابل توجهی باز شامل حال فرش استان شده است.
وی ادامه می دهد: با اهتمام به نیازهای بازار و مخاطبان و به منظور سودآوری بیشتر برای تولیدكنندگان و بافندگان، تارها و نقوش ریزتری در قالی یزد ورود پیدا كرده به نحوی كه تعداد گره ها یا رج در فرش های استان از ۲۳ به ۴۰ و حتی ۶۰ رج افزایش یافته و در نتیجه ریزبافت تر و متنوع تر شده است.
نبی زاده در ادامه یزد را جزو ۱۰ استان برتر در حوزه فرش دستباف می خواند و می گوید: از قدیم الایام، فرش های تبریز، قم، نایین و كاشان از جایگاه و ارزش بالاتری نسبت به فرش یزد برخوردار بوده اند اما فرش یزد به سبب مواد اولیه خوب و سلامت بافت، همیشه فرشی خاص و زیراندازی مناسب محسوب می شده و حتی در همین شهرها باز بازار فروش و تقاضای خودرا حفظ نموده است.