ماه شمار شدن سود بانك ها برای بورس پول نمی گردد

زیپو كالا: یك كارشناس بازار سرمایه با اشاره به ماه شمار شدن سود سپرده های كوتاه مدت بانكی، اظهار داشت: این تصمیم فقط هزینه بانك ها را می كاهد و سبب روانه شدن سرمایه ها به سمت بورس نمی گردد.

عبدالحسین رضوی امیری در گفت وگو با ایسنا، درباره پرداخت سود ماه شمار به جای روزشمار برای حساب های كوتاه مدت بانكی كه بتازگی توسط بانك مركزی به بانك ها ابلاغ گردیده و تاثیر آن بر معاملات بازار سرمایه، اظهار داشت: این تصمیم فقط به خاطر بانك هاست تا هزینه كمتری پرداخت كنند و منابع بیشتری داشته باشند كه بتوانند تسهیلات بیشتری به صنایع و متقاضیان دیگر همچون بخش مسكن پرداخت كنند. از آنجاكه حجم این سپرده ها زیاد است، كاهش سود سپرده ها می تواند عدد بزرگی باشد و هزینه بانك ها را كاهش زیادی دهد.

وی در پاسخ به اینكه آیا سپرده گذاران كوتاه مدت با این بخشنامه سرمایه خودرا از بانك ها خارج می كنند و آیا در صورت خروج این منابع می تواند راهی بازار سرمایه شود؟ اظهار داشت: باتوجه به اینكه كسانی كه سپرده كوتاه مدت و جاری دارند افرادی هستند كه با پول خود روزانه كار می كنند و از بانك بعنوان صندوق مبادلات باز استفاده می نمایند اساسا نمی توانند این وجوه را خارج كنند و حداقل خروجی پول از بانك ها را خواهیم داشت؛ بااینكه امكان دارد اثر روانی داشته باشد و سایر بازارها را متاثر كند.

این كارشناس بازار سرمایه افزود: مشكل بازار سرمایه و بورس جای دیگری است و نیاز به بازبینی كلی در نحوه انجام معاملات دارد. معاملات باید به سمتی حركت نماید كه مانند همه دنیا از حالت نوسان گیریِ صرف، آن هم نوسان گیری بزرگ بیرون رود و به سمت خرید سهام برای بلندمدت و میان مدت حركت نماید.

رضوی امیری توضیح داد: جدا از ریسك پذیری بازار سرمایه و ریسك های سیاسی حاكم بر جامعه، شاهد می باشیم تا شاخص بورس حركت افزایشی و منطقی خودرا شروع می كند و می خواهد قسمتی از تورم موجود در جامعه را جبران كند كه اعتماد مردم جذب شود بلافاصله حركت غیر منطقی نوسان گیران بزرگ حقوقی و صندوق ها با عرضه آبشاری سهام اتفاق می افتد و شاخص كاهشی میگردد و این روند ادامه می یابد تا زمانی كه باردیگر سپس این كاهش ها دوباره خریدها آغاز و سپس چندی پیش از مجامع آنها فروش سهام آغاز شود و این روند سال هاست كه ادامه دارد.

این كارشناس بازار سرمایه افزود: باید با تدوین مقررات جدید و نظارت بر اجرای آنها كه از وظایف سازمان بورس است به داد بازار سرمایه و سهام داران حقیقی رسید و اهتمام كرد تا اعتماد دائمی مردم را بابت سرمایه گذاری در بورس به دست آورد.

رضوی امیری اظهار نمود: در صنایع می بینیم كه با افزایش قیمت ارز و احداث تورم ناشی از آن، قیمت مواد و دستمزد بالا می رود و طبیعی است كه قیمت تمام شده محصولات بالا رود اما هم زمان با این افزایش ها قیمت فروش محصولات بالا نرفته یا مجوز لازم برای این افزایش را نگرفته است و اگر موفق به دریافت شوند با فاصله زمانی بسیار زیادی اتفاق می افتد. این هم معضل دیگری است و مانع از تداوم سوددهی مناسب واحدهای صنعتی و به تبع آن كاهش ارزش سهام میگردد.

وی افزود: ارزش ذاتی و جایگزینی خیلی از واحدهای صنعتی و تولیدی بسیار بیشتر از ارزش روز سهام آنهاست كه این معضل باز با آزاد كردن فشار مالیاتی شركت ها برای ارزیابی مجدد دارایی های ثابت خویش برطرف شود.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، شورای پول و اعتبار در هزار و دویست و شصت و دومین جلسه خود در ۲۰ آذرماه سال جاری تصویب كرد كه معیار پرداخت سود سپرده های سرمایه گذاری كوتاه مدت عادی از روزشمار به ماه شمار تغییر یابد؛ به گونه ای كه حداقل مانده حساب در ماه مبنای محاسبه سود سپرده های مزبور باشد. در این نشست، همین طور مقرر شد كه یك ماه سپس تاریخ ابلاغ مصوبه و تمهید مقدمات و زیرساخت های لازم در شبكه بانكی كشور، طی آن مقطع زمانی، مراتب در بانك ها و موسسات اعتباری غیربانكی به اجرا درآید.