صف خرید بانكی ها در روز افت بورس

به گزارش زیپو كالا بعد از دو روز رشد در بورس تهران، قیمت اغلب سهم ها باردیگر كاهشی شد اما بانكی ها هنوز با فزونی تقاضا بر عرضه و صف خرید مواجهند.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، امروز شاخص كل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادر تهران ۵۳۳ واحد افت كرد و به رقم ۱۵۶ هزار و ۹۵۰ واحدی رسید. همینطور شاخص كل هم وزن با هشت واحد افت تا رقم ۲۷ هزار و ۱۲ واحدی پایین رفت.

شاخص آزاد شناور هم با ۴۹۷ واحد كاهش رقم ۱۷۰ هزار و ۱۳۰ واحدی را تجربه نمود. در عین حال شاخص بازار اول و بازار دوم ۵۴۷ و ۳۱۸ واحد افت كردند. فلزی ها، بانك ها و موسسات اعتباری و برخی از پالایشگاه هایی و پتروشیمی ها امروز تاثیرگذارترین نمادها روی شاخص های بازار سهام بودند.

از جمله این نمادها می توان به فولا مباركه اصفهان، صنایع مس ایران و پالایش نفت اصفهان اشاره نمود. هر یك از شركت های یاد شده به ترتیب ۱۲۶، ۱۲۱ و ۹۶ واحد تاثیر كاهنده روی شاخص های بازار داشتند.

اما در طرف مقابل بانك ملت، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بانك تجارت هر یك به ترتیب ۱۲۲، ۸۶ و ۷۲ واحد تاثیر مثبت روی شاخص های بازار داشتند.

فلزی ها كه روز گذشته توانسته بودند مقداری رشد قیمت را تجربه كنند امروز یك دست قرمز پوش شدند؛ هرچند كه كاهش قیمت این سهم ها عموما كمتر از دو درصد بود. در این گروه ۵۳ میلیون سهم به ارزش حدود ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

اما بانكی ها امروز از پرمعامله ترین گروه های بازار سهام بودند؛ به صورتی كه حجم معاملات این گروه رقم ۹۰۳ میلیون سهم واوراق مالی را رد كرد و ارزش آن به ۱۴۴ میلیارد تومان رسید. این گروه بار دیگر در نوسانات شاخص های بازار تاثیر عمده ای داشتند و همچون روز گذشته عموما با صف خرید مواجه گشتند.

فزونی شدید تقاضا بر عرضه سبب شد فعالان بازار سهام شاهد رشد قیمت یكباره خیلی از نمادها در این گروه باشند. بعنوان نمونه بانك ملت امروز شاهد نزدیك پنج درصد افزایش قیمت در آخرین معامله خود شد و در نهایت در حالی به آخر معاملات رسید كه حجم خرید میلیونی ثبت سفارش شده بود. وضعیت مشابهی در نماد بانك ملت، سینا و برخی از نمادهای دیگر دیده می شد.

در گروه محصولات شیمیایی قیمت سهم ها اكثرا روند كاهشی را شاهد بودند و بیشتر آنها با كمتر از دو درصد افت قیمت مواجه گشتند. در این میان نمادهای همچون توكا، رنگ فولاد سپاهان، پاكسان، صنایع شیمایی فارس و معدنی املاح ایران با رشد قیمت بیشتر از سه درصد مواجه گشتند. در گروه استخراج كانه های فلزی هم روند قیمت سهم ها كاهشی بود و خیلی از نمادها در گروه فرآورده های نفتی هم كاهش قیمت را شاهد بودند.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۴۶۲ میلیارد تومان رسید كه این رقم ناشی از دست به دست شدن دو میلیارد سهم و اوراق مالی رسید.

شاخص كل فرابورس با ۶.۱۹ واحد افت روبرو شد و به رقم ۱۸۲۰ پایین رفت. ارزش معاملات این بازار رقم ۴۳۴ میلیارد تومان را تجربه نمود و حجم معاملات به رقم ۵۳۵ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.