تجارت

گزارش زیپو کالا به نقل از مهر؛ یک پنجم هزینه توافقنامه پاریس یارانه۳۲سال مردم، گرای غلط به مجلس

آذر ۲۱, ۱۳۹۷

به گزارش زیپو کالا واردات ۸۰۰ هزار اتوبوس و کامیون گازسوز یا هیبریدی در جهت یکی از سیاست های کاهش گازهای گلخانه ای در تعهدات ایران در توافقنامه پاریس، ۱۳۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، بیست ویکمین نشست سالیانه اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد تحت عنوان COP۲۱ در سال ۲۰۱۵ میلادی در شهر پاریس برگزار گردید. در این نشست قرار شد توافق نامه جدیدی موسوم به معاهده تغییر اقلیم پاریس به وجود آید که در آن تمامی کشورها شامل درحال توسعه و توسعه یافته، تعهداتی در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ارائه نمایند.
در این توافق برخلاف پروتکل کیوتو، این خود کشورها هستند که میزان تعهدات خویش را به صورت داوطلبانه تحت عنوان برنامه مشارکت ملی (NDC) عرضه می دهند و برپایه آن عمل می کنند. جمهوری اسلامی ایران هم سند تعهدات خویش را تحت عنوان برنامه مدنظر مشارکت ملی (INDC) برای الحاق به این توافق تهیه نموده است. مطابق این سند و گفته های مسئولین سازمان محیط زیست، کشور ما متعهد به کاهش ۱۲ درصدی گازهای گلخانه ای شده است.
محاسبه غلط هزینه ای محیط زیست
بهمن کریم پور، کارشناس انرژی و اقلیم شناسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سومین گزارش ملی تغییر آب وهوا سازمان محیط زیست، اظهار داشت: بر طبق این گزارش و در زیربخش انرژی آن، عمده کاهش ۱۲ درصدی گازهای گلخانه ای از محل تخصیص هزینه ۵۷ میلیارد دلاری به بخش های صنعت، حمل ونقل، شرکت ملی گاز، شرکت ملی نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و وزارت نیرو پیش بینی شده است. حال سؤال اینجاست که این اقدامات با عنایت به میزان و هزینه درنظر گرفته شده برای کاهش گازهای گلخانه ای، چقدر منطبق بر واقعیات جامعه ما است.
وی افزود: سازمان محیط زیست در بخش حمل ونقل با درنظرگرفتن هزینه ۱۸ میلیارد دلاری متعهد شده است که ۲.۲۴ درصد از گازهای گلخانه ای را کم کند. درواقع اجرای سیاست های بخش حمل ونقل، ۲۰ درصد (یک پنجم) کل تعهدات ایران در پیوستن به توافق پاریس را شامل خواهد شد. بررسی های قبلی نشان داده است که اجرای این سیاست ها با عنایت به تجربیات گذشته در کلانشهر تهران قابلیت اجرایی ندارند، اما فارغ از اجرایی بودن یا نبودن این سیاست ها، لازم است هزینه های درنظر گرفته شده برای این اقدامات، مورد ارزیابی قرار گیرد. ازاین رو دو سیاست در بخش حمل ونقل مورد بررسی دقیق تر قرار گرفته است؛ نخست تأمین کمبود ناوگان اتوبوس رانی و نوسازی ناوگان فرسوده آنها با ۴۴ هزار دستگاه اتوبوس گازسوز یا هیبریدی و دیگری تأمین کمبود کامیون ها و نوسازی ناوگان فرسوده آنها با ۷۵۰ هزار دستگاه کامیون گازسوز یا هیبریدی.
۸۰۰ هزار اتوبوس هیبریدی ۱۱۵ میلیارد دلار آب می خورد
کریم پور با طرح این سوال که طبق این دو سیاست درصورتی که بخواهیم حدود ۸۰۰ هزار اتوبوس و کامیون گازسوز یا هیبریدی وارد نماییم، چه میزان هزینه برای اجرای این سیاست ها باید درنظر گرفته شود، تصریح کرد: ابتدا لازم است بدانیم که برپایه بررسی های انجام شده، قیمت یک اتوبوس یا کامیون هیبریدی به مراتب بیشتر از نوع گازسوز آن است. مطابق این بررسی ها، قیمت خرید هر اتوبوس و کامیون گازسوز به صورت متوسط ۵۰ هزار دلار و هیبریدی، ۲۰۰ هزار دلار بیشتر از نوع دیزلی آنها است. با این حال، در این محاسبات به صورت محافظه کارانه، تنها نوع گازسوز ناوگان موردنظر را درنظر می گیریم که با عنایت به قیمت متوسط جهانی، قیمت هر اتوبوس گازسوز برابر ۳۵۰ هزار دلار و هر کامیون گازسوز برابر ۱۵۰ هزار دلار خواهد بود.
به گفته این کارشناس انرژی و اقلیم شناسی ازاین رو با احتساب قیمت ۱۵۰ هزار دلاری هر کامیون گازسوز و تعداد ۷۵۰ هزار دستگاهی که مقرر است طی این سیاست وارد شوند، هزینه ای حدود ۱۱۵ میلیارد دلار برای اجرای آن نیاز است. همینطور درمورد اتوبوس ها هم با وجود وارد کردن ۴۴ هزار دستگاه، هرکدام با قیمت ۳۵۰ هزار دلار، هزینه ای حدود ۱۵ میلیارد دلار موردنیاز است. ازاین رو بر مبنای محاسبات صورت گرفته، هزینه اجرای دو سیاست مذکور حدوداً برابر ۱۳۰ میلیارد دلار خواهد بود، این درحالی است که کل هزینه های مربوط به بخش حمل ونقل، ۱۸ میلیارد دلار درنظر گرفته شده بود. با بیانی ملموس تر می توان اظهار داشت که تنها به منظور اجرای دو اقدام از ده ها اقدامات موردنظر در سیاست های کاهش گاز گلخانه ای، کشور باید هزینه ای معادل ۳۲ سال یارانه مردم را پرداخت کند.
خم شدن قامت اقتصاد ایران زیر بار تعهدات توافقنامه پاریس
وی خاطرنشان کرد: تنها اجرای دو مورد از سیاست های بخش حمل ونقل، به تنهایی ۲.۵ برابر کل هزینه درنظر گرفته شده برای تعهدات ایران در این توافق خواهد بود. ازاین رو با وجود محاسبات اشتباه سازمان محیط زیست در تخمین هزینه های اجرای توافق پاریس، می توان اظهار داشت که تعهدات ایران در توافق پاریس به معنای واقعی کلمه، تبعات سنگین اقتصادی برای کشور به بار خواهد آورد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، این سیاست ها دارای نقاط ضعف جدی است. لازم است کارشناسان و نمایندگانی که تابه حال با اتکا به هزینه ۵۲.۵ میلیارد دلاری این تعهدات، به تبعات اقتصادی آن می پرداختند، نگاه واقع بینانه تری نسبت به تبعات اقتصادی آن داشته باشند.