مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران: هلدینگ های بورسی بیشتر از ۶۰۰ هزار سهامدار دارند

زیپو كالا: مدیرعامل بورس تهران با اشاره به اینكه هلدینگ های بورسی بیشتر از ۶۰۰ هزار سهامدار دارند، اظهار داشت: ارزش بازار هلدینگ در بورس تهران ۱۶۹ هزار میلیارد تومان است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، علی صحرایی، مدیرعامل شركت بورس اوراق بهادار تهران در همایش ملی ارزش آفرینی هلدینگ ها در جهت سیاست های اقتصاد مقاومتی با اشاره به نقش مثبت هلدینگ ها در توسعه بازار سرمایه اظهار داشت: یكی از پیشران های اصلی اقتصاد هر كشور بنگاه های اقتصادی هستند. در این بین هلدینگ ها به علت اینكه از نظر سرمایه، نیروی كار، تولید ارزش افزوده و توان انجام پروژه های بزرگ شرایط مناسبتری دارند؛ از اهمیت بالاتری برخوردار می باشند.
وی با اشاره به حضور پر رنگ هلدینگ ها در افق برنامه ششم اظهار داشت: در سند برنامه ششم توسعه بر رشد اقتصادی شتابان و پایدار، بهبود مستمر فضای كسب وكار و تقویت ساختار رقابتی و رقابت پذیری بازارها تاكید گردیده است. همینطور در سند سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی رشد بهره وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی كار، تقویت رقابت پذیری اقتصاد تاكید گردیده است.
صحرایی، در توضیح سیاست های اقتصادی كشور در جهت توسعه بنگاه های صنعتی عنوان كرد: سند سیاست های كلی نظام در امور تشویق سرمایه گذاری، بر افزایش بهره وری اقتصاد كشور، اصلاحات ساختاری و مدیریتی و كاهش هزینه مبادلات تاكید دارد.
وی ادامه داد: این سند با هدف توجه به شركت های مادر تخصصی و نقش بنگاه های اقتصادی بعنوان پیشران اصلی توسعه كشور تهیه شده است.
صحرایی با ابراز امیدواری نسبت به تعامل فعالان بازار و شركت های هلدینگی در جهت پیشرفت بازار سرمایه عنوان كرد: با عنایت به نقش با اهمیت شركت های هلدینگ در سرمایه گذاری و توسعه شركت های تحت مدیریت و دارا بودن توان رقابتی، میزان سرمایه، تركیب نیروی انسانی، تخصیص بهینه منابع، هم افزایی و تولید ارزش افزوده، بورس اوراق بهادار تهران امیدوار است با همفكری و تلاش همه فعالان بازار سرمایه و به كمك شركت های هلدینگ حاضر به توسعه هرچه بیشتر بازارسرمایه و فضای كسب و كار و اقتصاد كشور كمك كنند.
مدیرعامل شركت بورس تهران در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: بعضی از كشـورهای توسعه یافته و درحال توسعه با هدف اصلاح و بازسازی شركت های دولتی اقدام به ایجاد شركت های دولتی هلدینگ كرده اند.
وی اضافه كرد: دولت ها با تأسیس شركت های دولتی هلدینگ، مالكیت و وظایف مدیریتی خویش را تفكیـك می كنند و با فاصله انـداختن بـین شركت ها و دولت ها به آنها اجازه می دهند تا آزادی عمل بیشتری داشته باشند.
صحرایی به اصلی ترین انگیزه های دولت برای تأسیس هلدینگ ها اشاره و بیان كرد: نخستین انگیزه برای تولید یك شركت هلدینگ، كنترل و هدایت شركت های دولتی است، چونكه برای دستگاه های دولتی، ارتباط مستقیم با شركت های مختلف مشكل بوده و اثر بخشی لازم را به دنبال ندارد؛ دومین انگیزه دولت رونق خصوصی سازی است و فراهم كردن زمینه انتقال شركت های دولتی به بخش خصوصی از دیگر اهداف تشكیل شركت های هلدینگ است.
وی از دیگر اهداف دولت در توسعه هلدینگ ها را صرفه جویی های اقتصادی دانست و اظهار داشت: تملك شركت های زیان ده و بازسازی مجدد آنها با هدف رشد و بهبود وضعیت مالی این شركت ها هم مبحث بسیار مهمی است كه مسبب توسعه هلدینگ ها شده است.
مدیر عامل شركت بورس تهران با اشاره به مزیت های تاسیس هلدینگ ها بیان كرد: هلدینگ ها از منابع مالی وسیع تری برخوردار می باشند و می توانند در طرح های بزرگ سرمایه گذاری كنند. از جانب دیگر با عنایت به تخصصی بودن در آنها مدیریت سرمایه گذاری صورت می گیرد و این خصوصیت مختص هلدینگ هاست كه در شركت های سرمایه گذاری وجود ندارد.
صحرایی نقش هلدینگ ها در رشد اقتصادی را بسیار پررنگ دانست و اظهار داشت: هلدینگ ها به علت اینكه از نظر سرمایه، نیروی كار، تولید ارزش افزوده و توان انجام پروژه های بزرگ شرایط مناسب تری دارند از اهمیت بالاتری برخوردار می باشند.
وی با عرضه آماری از نقش هلدینگ ها در بازار سرمایه اظهار داشت: الان تعداد شركت های پذیرفته شده در صنعت هلدینگ در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به ترتیب ۲۹ و ۵ شركت است. هلدینگ های بورسی حدوداً ۶۸۵ هزار سهامدار دارند.
صحرایی اضافه كرد: در بورس اوراق بهادار تهران، به طوركلی ۶۵درصد سرمایه گذاری ها در پنج صنعت محصولات شیمیایی(۲۴درصد )، واسطه گری مالی (۱۴ درصد)، خودرو و ساخت قطعات(۸ درصد)، محصولات دارو یی(۱۲ درصد) انبوه سازی و املاك (۷درصد) است.
وی افزود: ارزش بازار صنعت هلدینگ در بورس تهران در انتها ۹۷.۰۷.۳۰ حدود ۱۶۹۰ هزار میلیارد ریال(۱۶۹هزار میلیارد تومان) است كه معادل حدودا ۲۴ درصد ارزش بازار كل بورس است و در فرابورس ایران هم ارزش بازار صنعت هلدینگ نسبت به ارزش بازار فرابورس در ۷ ماهه نخست سال ۹۷، حدود ۷ درصد است.
مدیر عامل شركت بورس همینطور اضافه كرد: ارزش كل معاملات صورت گرفته در صنعت هلدینگ در ۷ ماهه نخست سال ۹۷ حدود ۹۹ هزار میلیارد ریال بوده است كه ۱۵ درصد ارزش كل معاملات بورس را در برمیگیرد. این رقم در فرابورس ایران ۱۳.۵ درصد است. در مجموع از ۸۲۱.۵۱۰ هزار میلیارد ریال ارزش معاملات بورس و فرابورس، ۱۱۸.۳۱۲ هزار میلیارد ریال آن مربوط به هلدینگ ها است كه معادل ۱۴.۵ درصد ارزش كل معاملات است.
وی در ادامه عنوان كرد: میانگین بازده ۷ سال قبل هلدینگ ۱۹ درصد و بازده كل بورس ۲۱درصد بوده است. این نشان داده است كه هلدینگ ها متناسب با بازدهی شاخص حركت كرده اند و تصویری از بازدهی بورس را داشته اند.
صحرایی همینطور بیان كرد: در سال ۱۳۹۲ كه شاخص بورس روند مثبتی داشته، بازدهی هلدینگ ها بیشتر از بازدهی شاخص بوده است. همینطور در سال ۱۳۹۳ كه شاخص كل بورس بازدهی ۲۱منفی داشته بازدهی هلدینگ ها منفی ۱۳ درصد و بالاتر از میانگین بازدهی بورس بوده است.
وی با اشاره به بالاتر بودن امتیاز هلدینگ های بورس تهران نسبت به بازار سهام اظهار داشت: امتیاز راهبری شركتی هدینگ های پذیرفته شده در بورس تهران نسبت به امتیاز میانگین كل بورس تهران بالاتر است. این مساله نشان داده است كه هلدینگ ها در تامین منافع ذی نفعان نقش با اهمیتی دارند.
صحرایی همینطور بیان كرد: میانگین امتیاز به موقع بودن، قابلیت اتكا و اطلاع رسانی شركت های هلدینگ طی ۳سال به ترتیب ۹۰، ۷۴ و ۸۵ است، كه بالاتر از میانگین بازار بوده و نشان از گزارش دهی به موقع و شفافیت هلدینگ ها در بورس دارد.
مدیرعامل شركت بورس تهران در مورد تامین مالی در شركت های هلدینگی اظهار داشت: بررسی ها نشان داده است كه مهم ترین دلیل افزایش سرمایه هلدینگ ها، مشاركت در افزایش سرمایه شركت های تابعه جهت حفظ موقعیت در شركت های مذكور و تملك شركت های جدید است.
وی اضافه كرد: شركت های هلدینگ برای تأمین مالی و تعیین تركیب بدهی ها و حقوق صاحبان سهام از دو امكان تأمین مالی از منابع خارج از شركت (از محل بدهی های بانكی و افزایش سرمایه) و تأمین مالی داخلی (بازار سرمایه داخلی) برخوردار می باشند.
صحرایی استفاده از اوراق بدهی در تامین مالی هلدینگ ها را اینطور تشریح كرد: از آنجایی كه هلدینگ ها در دریافت تسهیلات بانكی با محدودیت های قانونی مواجهند، می توان در كنار افزایش سرمایه كه هم اكنون در دسترس ترین منبع تأمین مالی برای آنها به حساب می آید، جهت استفاده بیشتر آنها از اوراق بدهی هم بسترسازی كرد. هم اكنون تجربه انتشار اوراق مشاركت و صكوك اسلامی برای تأمین مالی فعالیت هلدینگ ها وجود دارد. همینطور سایر اوراقی كه مورد تأیید كمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته هم می تواند مورد استفاده هلدینگ ها و شركت های زیرمجموعه آنها قرار گیرد.
وی در زمینه آمار تامین مالی این نهاد ها اظهار داشت: میزان تأمین مالی شركت های هلدینگ فعال در بورس اوراق بهادار تهران تنها با استفاده از افزایش سرمایه در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده كه این رقم در سال ۱۳۹۶ با رشد چشمگیری همراه بوده و به بیشتر از ۴۶ هزار میلیارد ریال رسیده است. هم اكنون علاوه بر امكان تامین مالی با استفاده از افزایش سرمایه، امكان بهره گیری از ابزارهای تأمین مالی همچون اوراق مشاركت، اجاره، استصناع و مرابحه و صندوق های زمین و ساختمان و صندوق پروژه هم در بازار سرمایه برای رفع مشكل و تنگنای تأمین مالی شركت های هلدینگ فراهم گشته است.