تجارت

قطعه سازان اعلام کردند: انتقال دانش فنی ساخت برخی قطعات خودرو به ایران

آبان ۲۲, ۱۳۹۷

زیپو کالا: باآنکه خودروسازان خارجی حتی قبل از اعمال تحریم ها، صنعت خودروی ایران را ترک کردند، اما حالا قطعه سازان داخلی می گویند در مدت حضور آنها، دانش فنی را دریافت کرده و تولید را ادامه می دهند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، باآنکه صنعت خودروی ایران بارها و بارها از محل ترک بدون مقدمه و به یکباره خودروسازان خارجی ضربه خورده است، باز هم پیش از فرا رسیدن موعد تحریم های آمریکا، این دفعه هم دو خودروساز و شریک خارجی، صنعت خودروی ایران را ترک کرده اند، اما قطعه سازان ایرانی می گویند که توانایی تولید همان قطعاتی را دارند که خودروسازان خارجی قرار بود در همکاری با آنها، تولید کنند. غلامرضا مرتضوی، عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو اظهار داشت: باآنکه حالا موانع زیادی پیش روی تولید قطعه در ایران وجود دارد، اما سعی شده تا در تولید قطعات خودرو، بومی سازی و انتقال دانش فنی مدنظر قرار گیرد. این درحالی است که در ماههای اخیر با ترک خودروسازان خارجی، سعی شده تا همکاری ها با خودروسازان داخلی بیشتر شده و تامین بازار هم به خوبی صورت گیرد.وی اضافه کرد: هم اکنون که مقام معظم رهبری جنگ واقعی را جنگ اقتصادی اعلام نموده اند، بیشتر از هر زمان دیگری شاهد نقش آفرینی تولیدکنندگان هستیم؛ این در شرایطی است که در جنگ اقتصادی، علاوه بر تلاش تولیدکنندگان، دولت باید تمامی قوانین و مقررات را مطابق با قواعد جنگ اقتصادی تنظیم کند؛ به این معنا که قوانین باید تغییر کرده تا چرخه تولید به حرکت درآید و متوقف نشود.به گفته مرتضوی، البته ما امکان خرید قطعات از تامین کنندگان اصلی را نداریم، اما تمام تلاشمان این است که تولید متوقف نشود؛ ازاین رو از سایر تامین کنندگان خرید می نماییم، پس باید راهکارهای اجرایی متناسب با این شرایط را در نظر گرفته و مطابق با قواعد جنگی، جنگ اقتصادی را راهبری نماییم. البته باید این را در نظر گرفت که الان ما با ۵۰ درصد ظرفیت اصلی خود مشغول به کار هستیم و ازاین رو اگر فضا مساعد باشد، حتما تلاش خواهیم کرد تا با ظرفیت حداکثری کار نماییم.وی تصریح کرد: اگر راهکارهای مناسبی برای پشتیبانی از قطعه سازان در نظر گرفته نشود، امکان دارد که در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود برای تولید دچار مشکل شوند، این درحالی است که ما ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای خطوط تولید خود کار کرده ایم و در سال ۹۷ بعضی از خطوطی در این صنعت به بهره برداری می رسد که می تواند ارزبری را کم کند. این درحالی است که بعضی از قطعات خودرو برای تولید صرفه اقتصادی ندارد.این تولیدکننده قطعات تصریح کرد: درخواست ما از دولتمردان این است که در جنگ اقتصادی کمک کرده و در کنار سایر بخش های حاکمیتی و نظارتی برای جلوگیری از عدم توقف تولید در صنعت قطعه سازی تلاش کنند. الان مشکلاتی را در چرخه تامین مواد اولیه داریم که امیدواریم حل شود.وی تصریح کرد: بر روی کارخانه های قطعه سازی سرمایه گذاری شده است؛ این درحالی است که ظرفیت اینکه به صورت سه شیفت کار نماییم وجود دارد.همچنین محسن کرباسچی، عضو دیگر انجمن سازندگان قطعات خودرو هم اظهار داشت: الان هفده میلیون خودرو در کف خیابانها مشغول به تردد هستند که عموما آنها تولید ایران بوده و نیاز به تامین قطعه دارند. ازاین رو نیاز به توزیع قطعات داریم که در شرایط کنونی این نیاز احساس می گردد که بتوانیم کالای خویش را به صورت مستقیم و بدون واسطه عرضه نماییم.وی اضافه کرد: ما برای دو بازار اصلی کشور که یکی بازار خودروسازان و دیگری تامین قطعات یدکی مورد نیاز مردم است، نیازمند تامین قطعه هستیم و ازاین رو یکی دیگر از رسالت های ما حمایت و پشتیبانی از مصرف کننده نهایی است که استفاده کنندگان قطعات خودرو هستند، ازاین رو باید به دور از دلالان و محتکران بتوانند قطعات مورد نیاز خویش را تامین کنند؛ پس شبکه نمایندگیهای فروش باید تولید می شد که این کار صورت گرفته است.کرباسچی هم اظهار داشت: در شرایط سختی که آن طرف آب خیلی تلاش می کنند تا چرخه تولید کشور را متوقف کنند، پس باید از صنعتگران و تولیدکنندگان حمایت کرد تا بتوان قطعات با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب به دست مصرف کنندگان برسد، این در شرایطی است که در این بازار تقلب هم وجود دارد و این دردآور است، چراکه به لحاظ ایمنی، مشکلات زیادی را بوجود می آورد. این در شرایطی است که با شروع تحریم عظام در بازار فعال شده تا احتکار صورت نگیرد.