تجارت

در گفتگو با مهر مطرح شد؛ افتتاح های نمایشی آخوندی در بخش راه آهن، ناکامی در ترانزیت ریلی

آبان ۲۱, ۱۳۹۷

زیپو کالا: یک کارشناس صنعت ریلی تاکید کرد: در حالیکه ما از کمبود زیرساخت های ریلی در جهت توسعه ترانزیت بار رنج می بریم، آخوندی محورهای ریلی بدون تقاضای باری و مسافری را افتتاح نمود.

بهنام جمشیدی در گفت وگو با خبرنگار مهر در مورد عملکرد عباس آخوندی در حوزه ریلی در ۶۲ ماه وزارت خود در راه و شهرسازی تصریح کرد: در اوایل وزارت آقای آخوندی بحث افزایش بهره وری در حمل و نقل ریلی با استفاده از نصب سامانه های جدید ناوبری قطارها عنوان شد، در این زمینه وعده وزیر مستعفی راه و شهرسازی، افزایش ایمنی ریلی بود به نحوی که اگر لکوموتیوران سکته هم بکند، خطری وجود نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: آخوندی همینطور در زمانی که وزیر راه و شهرسازی شد وعده داد در کنار افزایش ایمنی، ظرفیت اعزام قطار هم در مسیری مانند تهران ـ مشهد به ۳ برابر خواهد رسید.
به گفته این کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی، هم اکنون تنها تفاوتی که در انتها این ۵ سال با پیش از آغاز دوره وزارت آخوندی شاهد می باشیم، پیچیده تر شدن فرآیند هدایت قطارهاست؛ ضمن اینکه تعداد قطارهای اعزامی با گذشت چند سال افزایش خاصی نداشته و مساله ایمنی هم به تجربه حادثه قطار دامغان انجامید.
وعده شکست خورده افزایش ترانزیت ریلی
جمشیدی یکی دیگر از معضلات اساسی در حمل و نقل ریلی را بی توجهی به استفاده از مزیت جغرافیایی در جهت توسعه ترانزیت ریلی عنوان نمود و اظهار داشت: درآمدهای ترانزیت ریلی چند برابر درآمدهای حاصل از محل حمل بارهای داخلی است، از سوی دیگر منافع کشورهای مبدأ و مقصد بارهای بین المللی هم از این طریق، به امنیت و منافع کشور ما گره خواهد خورد.
وی خاطرنشان کرد: در کنار این مساله، با درآمدهای هنگفت ترانزیت ریلی می توان سرعت توسعه حمل و نقل ریلی را شتاب بخشید.
این فعال صنعت ریلی خاطرنشان کرد: با همه این اوصاف توجه به توسعه ترانزیت ریلی تنها در صحبت های آقای آخوندی دیده می شد و در عمل اتفاقات مثبت چشمگیری را شاهد نبودیم. برای مثال در ابتدای دولت یازدهم، وی اعلام نمود در حال برنامه ریزی برای افزایش میزان ترانزیت کالا تا ۵۰ میلیون تن در سال است این در شرایطی است که در سال ۹۱ مجموع ترانزیت جاده ای و ریلی حدود ۱۲ میلیون تن بود. اما این آمار در انتها سال ۹۶ حتی به رقم ۱۳ میلیون تن هم نرسید.
اولویت های اشتباه در توسعه زیرساخت ریلی
جمشیدی با تاکید بر اینکه بودجه عمرانی کشور محدود بوده و درنتیجه شیوه مدیریت و مصرف آن اهمیت زیادی دارد، اظهار داشت: در میان پروژه های ریلی در دست راه اندازی، پروژه هایی همچون راه آهن شلمچه-بصره وجود دارد که کاملا رها شده است، در حالیکه طی سال جاری، اصلی ترین مقصد صادراتی ایران، کشور عراق بوده است.
وی افزود: وقتی دسترسی ریلی به عراق نداشته باشیم، عملا بازار رقابت با چین و ترکیه در عراق را از دست می دهیمهر چند که در سال های اخیر این دو کشور رشد بهتری نسبت به ما در استفاده از بازار عراق داشته اند. جالب اینکه این پروژه در مقایسه با پروژه های دیگر از نظر حجم عملیات اجرایی بسیار خرد به حساب می آید، با این وجود توجه خاصی به این پروژه نشد.
جمشیدی پروژه دیگری که با سرعت بسیار کندی در حال پیشرفت است را پروژه راه آهن چابهار ـ سرخس که برای هند و افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد عنوان و خاطرنشان کرد: با این وجود از سال ۸۹ تا کنون عملیات اجرایی این پروژه مجموعا ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.
به گفته جمشیدی، پروژه های مهم دیگری هم مانند خواف ـ هرات و محور ریلی کرمانشاه ـ خسروی هم در این سالها مورد کم توجهی قرار گرفتند که اهمیت مشابهی با پروژه چابهار ـ سرخس دارند.
وی افزود: علیرغم اهمیت توسعه زیرساخت های ریلی ترانزیتی، پروژه ای که در نزدیکی انتخابات ۹۶ به بهره برداری می رسد، پروژه راه آهن تهران ـ همدان است، پروژه ای که نه تقاضای بار به میزان قابل قبول دارد و نه تقاضای مسافر. طبیعتا این اولویت بندی های نادرست در هزینه کرد بودجه های محدود عمرانی، سبب از دست رفتن فرصت ها خواهد شد.
اظهارات و عملکرد متناقض آخوندی در پشتیبانی از بخش خصوصی
کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی با اشاره به علاقه مندی آخوندی به اقتصاد بازار آزاد که بارها در صحبت های وی دیده شده تصریح کرد: حداقل انتظار این بود که آخوندی در جهت دغدغه های خود گام برداشته و زمینه را برای ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری و بهره برداری از پروژه های ریلی هموارتر کنند.
جمشیدی اضافه کرد: در کشورهای مختلف، خیلی از پروژه های ریلی توسط بخش خصوصی در غالب روش های PPP انجام می گردد. برای مثال دولت که بودجه عمرانی محدود دارد، اجازه می دهد بخش خصوصی با سرمایه خود، پروژه های مانند چابهار ـ زاهدان را راه اندازی کرده و سپس برای مدت چند سال از آن بهره برداری کند تا از محل درآمدهای حق دسترسی به ریل، به اصل و سود مورد انتظار خود برسد.
وی تاکید کرد: آخوندی علیرغم ادعاهای خود در خصوص پشتیبانی از بخش خصوصی، به این مساله هم متاسفانه توجه خاصی نکرد.