تغییر نحوه كشت چغندرقند در اطراف دریاچه ارومیه

زیپو كالا: رئیس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: به علت بالابودن نیاز آبی چغندرقند و مشكلات حوضه آبریز دریاچه ارومیه، كشت این محصول در حدود ۷۰۰۰ هكتار با كسب مجوز از معاونت امور زراعت وزارت جهاد كشاورزی در خارج از حوضه آبریز انجام شده است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، اسمعیل كریم زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به اینكه آذربایجان غربی یكی از قطب های اصلی تولید كننده چغندر قند در كشور است، اظهاركرد: به علت بالابودن نیاز آبی محصول چغندرقند و مشكلات حوضه آبریز دریاچه ارومیه، در سال زراعی جاری در سطح حدود ۲۳ هزار هكتار برنامه ابلاغی از جانب سازمان جهاد كشاورزی برای كشت محصول چغندر قند اعلام شده بود كه به علت مقرون به صرفه بودن كشت این محصول برای كشاورزان، در حدود ۷۰۰۰ هكتار هم با كسب مجوز از معاونت امور زراعت وزارت جهاد كشاورزی در خارج از حوضه ابریز كشت شده است و در مجموع حدود ۳۰هزار و ۶۵۲ هكتار از اراضی زراعی استان زیر كشت محصول چغندر قند رفته است.
وی از كاهش ۱۷ درصدی كشت چغندر قند در استان امسال اطلاع داد و اضافه كرد: برای نخستین بار در سال ۹۷ كشت نشایی چغندر قند در سطح ۱۳ هكتار در حوضه دریاچه ارومیه و در شهرستانهای بوكان و میاندوآب انجام شده است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینكه این اقدام با هدف صرفه جویی در مصرف آب در مزارع چغندر قند اجرایی شده است، اظهار نمود: در این شیوه كشت، تعداد دفعات آبیاری پنج تا شش نوبت در زراعت چغندر قند كاهش یافته و منجر به صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب می گردد. طرح اجرای الگوی تغییر آرایش كشت چغندرقند از روش ۵۰ در ۵۰ به ۴۰ در ۶۰ یا ۲۵در ۵۰ به منظور صرفه جویی در مصرف آب در سطح ۶۵۰ هكتار امسال اجرا شده است.
وی تصریح كرد: از اغاز فصل برداشت محصول تابحال بیشتر از ۹۰۰ تن چغندرقند از زارعین استان توسط كارخانجات قند خریداری شده است و این روند همچنان ادامه دارد.
كریم زاده با بیان تابحال بیشتر از ۴۶ درصد از مطالبه های چغندركاران استان پرداخت شده است، افزود: كل مطالبه های چغندر تحویلی به كارخانه های قند در آذربایجان غربی هم اكنون ۲ هزار و ۸۶۶ میلیارد ریال است.
وی با اشاره به اینكه نحوه پرداخت به صورت نقدی و خدمات كشاورزی است، افزود: مقرر شده تا ۵۰ درصد بهای چغندر قند تحویلی توسط هر پیمانكار ۱۵ روز بعد از تحویل كل میزان تعهد شده پرداخت گردد و مابقی هم ۱۵ روز بعد از آخر بهره برداری كارخانه قند پرداخت گردد.
وی با اشاره به قیمت خرید تضمینی و جوایز چغندر قند دامه داد: قیمت چغندر قند بهاره با عیار ۱۶ درصد حدود ۳۱۲۲ ریال از بابت هركیلوگرم با احتساب كرایه حمل و نقل است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: كشاورزان در قبال تحویل هر تن چغندرقند هم ۲۰ كیلوگرم تفاله خشك به نرخ ۱۲۰۰ ریال و ۲ كیلوگرم شكر یا قند به نرخ هفت هزار و ۵۰۰ ریال دریافت می كنند.
كریم زاده بیان كرد: ۸ نفر از ناظرین عیارسنجی از كارشناسان امور زراعت سازمان و همكاران نظام صنفی به منظورنظارت بر عیار سنجی این محصول در ۵ كارخانه قند استان از ابتدا تا انتهای خرید چغندرقند مستقر و حضور خواهند داشت.
وی تصریح كرد: رعایت حقوق چغندركاران، تسریع در خرید به موقع محصول چغندركاران در محدوده زمانی تعیین شده و برنامه ریزی دقیق برای اجرای آن، دقت در تعیین درصد افت و عیار محصول، در اولویت قراردادن تحویل محصول چغندر كارانی كه طرف قرارداد با كارخانجات استان هستند همچون مواردی است كه باید نظارت و اجرایی شود.