افزایش قیمت تخم مرغ با وجود كنترل آنفلوآنزا

زیپو كالا: با وجود كنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان كه سال قبل حجم زیادی از تولید تخم مرغ را از بین برده و قیمت این محصول را افزایش داده بود، قیمت این محصول در بازار همچنان رو به افزایش است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال های گذشته تلفات خیلی از جمعیت طیور بخصوص طیور تخم گذار گرفت و به قول مسئولان وزارت جهاد كشاورزی، حدود ۴۵ میلیون قطعه میزان این تلفات بوده است. به دنبال این بیماری حجم تولید تخم مرغ به شدت در این بازه زمانی كاهش و قیمت آن افزایش پیدا كرد، اما مسئولان سازمان دامپزشكی از اواخر سال قبل (۱۳۹۶) وعده دادند كه در سال آینده این بیماری كنترل شده و دیگر حالت اپیدمی پیدا نخواهد كرد.

با وجود این كه امسال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به قول علی صفر ماكنعلی – معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی – كنترل شده و شاهد كاهش ۹۰ درصدی كانون های این بیماری در كشور در آبان ماه بوده ایم، قیمت تخم مرغ در بازار گویای وضعیت دیگری است چون كه برپایه آخرین آمار بانك مركزی، هر شانه تخم مرغ افزایش قیمت نسبی نسبت به هفته اول آبان ماه و افزایش بیشتر از ۴۰ درصدی نسبت به هفته مشابه سال قبل داشته است.

براساس جدیدترین آمار بانك مركزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی اقلام خوراكی در تهران در هفته منتهی به یازدهم آبان ماه امسال، هر شانه تخم مرغ ۱۸ هزار و ۷۱۳ تومان به صورت میانگین در سطح شهر تهران فروخته شده است كه نسبت به هفته اول آبان ماه ۱.۷ درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۴۳.۵ درصد رشد قیمت را تجربه كرده است. البته این قیمت نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۰.۲ درصد كاهش داشته كه با عنایت به افزایش قیمت های ماه های اخیر ناچیز است.

در این شرایط با وجود پیگیری های خبرنگار ایسنا از وزارت جهاد كشاورزی و اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم گذار بعنوان متولی تنظیم بازار این محصول، هیچ یك از مسئولان امر حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند كه چرا با وجود كنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جانب سازمان دامپزشكی و حل شدن مشكل كمبود تولید و عرضه تخم مرغ، همچنان قیمت این محصول پروتئنی رو به افزایش است و بازار آن كنترل نمی شود؟