برد غول های انرژی آمریكا از تحریم های ضدایرانی

زیپو كالا: خروج ترامپ از برجام، باآنكه سبب ناخوشنودی متحدان آمریكا شد اما این استراتژی به سود سهامداران شركت های نفتی اكسون موبیل و شورون به اتمام رسید.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، این دو تولیدكننده آمریكایی قیمت بالاتر نفت را كه بعد از اعلام تحریم های واشنگتن ضد ایران روند افزایشی پیدا كرد، عامل درآمد بالاتر خود در سه ماهه سوم امسال اعلام نمودند.

درآمد این دو شركت بالاتر از انتظار تحلیلگران وال استریت بود. درآمد ۲.۳۹ دلار به ازای هر سهم شورون، بالاتر از میانگین درآمد ۲.۰۶ دلار بود كه تحلیلگران در نظرسنجی “فكت ست” پیش بینی كرده بودند. سود اكسون موبیل هم ۱.۴۶ دلار به ازای هر سهم بود كه ۲۰ درصد بالاتر از رقم پیش بینی شده توسط تحلیلگران بود.

آژانس بین المللی انرژی ماه گذشته اخطار داد افزایش قیمت های نفت كه امسال به بالاترین ركورد خود از سال ۲۰۱۴ رسیدند به همراه زغال سنگ و گاز طبیعی گران تر، امكان دارد رشد اقتصادی جهانی را محدود كند.

قیمت های نفت به علت نگرانی بازار نسبت به كمبود عرضه بعد از آغاز تحریم های آمریكا ضد ایران، افزایش یافت. دولت آمریكا تهدید كرده كشورهایی را كه بعد از چهارم نوامبر به خرید نفت از ایران ادامه می دهند تحریم خواهد نمود البته مقرر است به بعضی از كشورها معافیت هایی صادر كند كه به آنها امكان می دهد به وارداتشان از ایران ادامه دهند.

طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، صادرات نفت ایران از ماه مه به میزان ۸۰۰ هزار بشكه در روز كاهش پیدا كرده و خریداران تحت فشار آمریكا، خرید خویش را كمتر كرده اند.

مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا، روز جمعه اظهار نمود ما با كشورها برای كاهش حداكثر ممكن صادرات نفت ایران همكاری كرده ایم با این وجود تلاش های دولت برای حفظ ثبات قیمت نفت ادامه دارد.

پمپئو اظهار نمود: نه تنها این امر برای مصرف كنندگان آمریكایی و اقتصاد جهان خوب است بلكه تضمین می نماید كه ایران قادر نیست اكنون كه صادراتش كاهش پیدا كرده است، درآمد خود از نفت را افزایش دهد. قیمت نفت برنت كه شاخص قیمت جهانی است، در سه ماه منتهی به سپتامبر، ۵ درصد افزایش پیدا كرد و به ۸۱.۷۲ دلار در هر بشكه رسید.

به گفته نیل هانسن، مدیر روابط سرمایه گذار اكسون موبیل، در همین مدت افزایش ۱۹ دلاری هر بشكه نفت، درآمد كسب و كار اكتشاف و تولید اكسون موبیل را به میزان ۲.۶ میلیارد دلار افزایش داد. درآمد خالص این شركت ۵۷ درصد افزایش پیدا كرد و به ۶.۲۴ میلیارد دلار رسید.

بر اساس گزارش واشنگتن اگزماینر، مایكل ویرث، مدیرعامل شورون هم روز جمعه اظهار داشت: درآمد خالص این شركت با بالا رفتن قیمت نفت و تولید، بیشتر از دو برابر افزایش یافته و به ۴.۱ میلیارد دلار رسیده است. این غول نفتی برای هر بشكه نفت و گاز طبیعی مایع در سه ماهه سوم، ۶۲ دلار به دست آورد كه ۴۸ درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل بود.