صادرات نفت ایران پر راز و رمز می گردد

زیپو كالا: وزیر انرژی عربستان سعودی گفته است هیچ كس درباره اینكه ایران بعد از تحریم های جدید آمریكا چه میزان می تواند نفت صادر كند، ایده ای ندارد.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، آمار صادرات ایران كه برای بازار نفت اهمیت زیادی دارد اكنون معماگونه شده است.

منابع صنعتی می گویند رهگیری صادرات نفت ایران با غیرفعال شدن سیستم های ردگیری نفتكش ها دشوارتر شده و به ابهامات درباره این كه تحریم های آمریكا تا چه حد خریداران را دچار وحشت خواهد كرد، افزوده است. چشم انداز ذخیره سازی نفت از جانب ایران هم امكان دارد برآورد آمارها را دشوارتر كند.

در بحبوحه فشار دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریكا برای پایین بردن قیمت نفت، عدم وجود شفافیت درباره میزان صادرات ایران، به چالش سایر اعضای اوپك به خصوص عربستان سعودی برای عرضه بیشتر نفت به بازار افزوده است.

ایران سومین صادركننده بزرگ عضو اوپك است و برآورده شده كه صادرات نفت این كشور در اكتبر بیشتر از یك میلیون بشكه در روز بوده است كه این میزان برای پوشش تقاضای نفتی تركیه كافی بوده و قیمت ها در بازار جهانی ۱۰۰ میلیون بشكه در روز نفت را تكان داده است.

صادرات ایران قبل از اعلام تصمیم ترامپ برای اعمال تحریم ها ضد ایران، بالای ۲.۵ میلیون بشكه در روز بود.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه كه ۲۲ اكتبر انتشار یافت، به این چالش پرداخت و اظهار نمود: هیچ كس نمی داند صادرات نفت ایران چه میزان خواهد بود.

قیمت های نفت با این انتظار كه تحریم های ضدایرانی، توانایی اوپك و سایر تولیدكنندگان برای تامین بازار را به چالش خواهد كشید، روند صعودی پیدا كردند و نفت برنت در سوم اكتبر به مرز ۸۶.۷۴ دلار در هر بشكه صعود كرد كه بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۴ بود با این وجود از آن زمان به ۷۷ دلار كاهش پیدا كرده است.

اگرچه وزیر انرژی عربستان سعودی در مصاحبه با تاس، به آنچه كه بعد از تحریم ها اتفاق خواهد افتاد، اشاره كرده بود اما هم اكنون هم برآوردهای مختلفی درباره میزان صادرات نفت ایران وجود دارد.

طبق آمار شركت كپلر، برآوردها درباره میزان صادرات نفت ایران در نیمه اول اكتبر از یك میلیون بشكه در روز تا ۲.۲ میلیون بشكه در روز متغیر است كه اختلاف قابل توجهی است.

بنا بر آمار رفینیتیو آیكان، ایران در سه هفته اول اكتبر ۱.۵۵ میلیون بشكه در روز نفت صادر كرده كه بالاتر از ۱.۳۳ میلیون بشكه در روز در دو هفته اول ماه میلادی جاری بوده است.

كپلر میزان صادرات نفت ایران در ۲۴ روز نخست اكتبر را ۱.۸۵ میلیون بشكه در روز برآورد كرده است. یك منبع صنعتی كه صادرات را رهگیری می كند، هم حجم مشابه ۱.۸ میلیون بشكه در روز در نیمه اول اكتبر را برآورد كرده است.

خاموشی سیگنال ها

تغییر برنامه نفتكش ها، برآورد میزان صادرات را دشوارتر می كند. باآنكه رهگیری كشتی ها به علت اطلاعات ماهواره ای، نسبت به گذشته راحت تر شده اما رهگیری علم و هنر را می طلبد.

به گفته منابع صنعتی، یك مسئله دیگر هم این كار را دشوارتر می كند. نفتكش های حامل نفت ایران گاهی سیگنال AIS خویش را خاموش می كنند و آنرا زمانی روشن می كنند كه در مرحله دیگری از سفرشان هستند.

این امر كوشش برای تعیین زمان دقیق یا حتی ساعت دقیقی كه نفتكش محموله نفت را بارگیری كرده است برای خدمات رهگیری كشتی دشوار می كند.

شركت كپلر در این باره به رویترز اظهار داشت: ما تنها می توانیم با استفاده از تصاویر ماهواره ای یا ردگیری كشتی های حامل پرچم ایران تایید نماییم كه كشتی های گیرنده های AIS را خاموش كرده اند.

منابع صنعتی و كشتیرانی در سال ۲۰۱۲ تصور می كردند ایران با خاموش كردن سیستم های ردگیری كشتی ها، مقصد فروش نفت خویش را پنهان می كرد.

ایران هم تاكید كرده صادرات نفتش را ادامه خواهد داد و تحریم های آمریكا بازارهای نفت را مطمئنا ملتهب می كنند. محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه در مصاحبه اخیری گفته بود صادرات نفت ایران متوقف نخواهد شد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور هم هفته جاری اظهار نمود با وجود تحریم ها، صادرات نفت ایران به پایین یك میلیون بشكه در روز نخواهد رسید.