چرا دلار كاهشی شد؟

زیپو كالا: به دنبال روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد، یكی از اعضای اتاق بازرگانی ایران با بیان این كه افزایش نرخ ارز هیچ توجیه منطقی نداشت، چهار دلیل برای كاهش نرخ ارز بیان كرد و اظهار داشت: این افت قیمت ارز تمام خواهد شد و در یك قیمت منطقی در حدود ۱۰ هزار تومان می رسد كه تثبیت آن به دولت و تولید اعتماد مردم به توانایی در اقتصاد كشور بستگی دارد.

بازا ارز امروز (سه شنبه) همچون دو – سه روز گذشته، به روند نزولی خود ادامه داد و حتی میزان كاهش امروز تشدید شد و به نرخ دلار به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. در این زمینه محسن حاجی بابا – نایب رییس كمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران – در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: هم اكنون تحلیل بازار ارز متفاوت تر از تحلیل هایی است كه طی سال های قبل داشته ایم و هیچ دلیل قانع كننده ای برای افزایش آن دیده نمی گردد، چراكه ظرفیت فعلی اقتصادی و اجتماعی ایران دلار ۱۴ – ۱۵ هزار تومان به بالا را توجیه نمی كند.

وی اضافه كرد: اصولا بازار هیجانی، بازار قابل اتكایی نیست. چه در بالا رفتن آن یا در پایین آمدنش. اما زمانی كه قیمت ها بالا می رود، روی پایین آمدن بیشتر می توان تكیه كرد تا به قیمت های واقعی خود برسد.

نایب رییس كمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران چهار عامل اصلی كه اثرگذار در كاهش قیمت ارز بوده را احتمال تصویبFATF عنوان نمود و اظهار داشت: این مورد اطمینان بوجود می آورد كه مانعی برای ارتباط بین ایران و اروپا نخواهد بود.

حاجی بابا دلیل دیگر كاهش نرخ ارز را ارتباط بانكی اروپا (به غیر از سوئیس) با ایران كه تقریباً قطعی شده، برشمرد و اظهار نمود: وقتی برای دلار در اقتصاد جنبه ناامنیتی تولید شود، هزینه مبادله بالا می رود. ایران از نظر آمار دقیق نیست اما بالاخره مسئولان جسته و گریخته اعلام نمودند كه حدود ۲۵ میلیارد دلار در خانه ها وجود دارد كه اكنون در بازار آزاد در حال عرضه است.

وی علت دیگر افت قیمت دلار را آزاد اعلام كردن واردات ارز بدون محدودیت همراه با مسافران دانست و اظهار داشت: حواله های خرید و فروش به شدت وجود دارد اما عرضه اسكناس در بازار توسط مسافران و حتی صرافی ها در كاهش قیمت اثرگذار است و به احتمال زیاد در عرضه اسكناس در بازار افزایش پیدا خواهد نمود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان كرد: این شرایط باعثد خریداران دلار یا دلال مقداری در خرید احتیاط كنند و احتیاط در خرید سبب كاهش قیمت ها شده و با همان شدت هیجانی كه خرید كردند اكنون عرضه می كنند كه بازار تاحدودی به تعادل برگشته است.

وی اضافه كرد: این عوامل تنها نمی تواند تعادل نرخ را نگه دارد. ازاین رو عوامل بنیادی دیگر را باید دولت در تصمیمات در نظر بگیرد تا قیمت ها تثبیت شود.

به اعتقاد نایب رییس كمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران، مهمترین مشكل، نقدینگی ۱۶۵۰ هزار میلیارد تومانی است كه باید دولت راهكاری برای آن بیاندیشد و از همه مهم تر بازگرداندن اعتماد عمومی به توانایی در اداره اقتصاد است كه اگر این اعتماد برگردد، می تواند باعث تحرك در بخش های مولد شود.

حاجی بابا همینطور از بورس بعنوان ضربه گیر افزایش قیمت دلار یاد كرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بازار را اینطور پیش بینی نمود كه روند نزولی امروز و فردا تمام خواهد شد و دلار تا حدود ۱۰ هزار تومان (مقداری بالاتر یا پایین تر) می آید كه این قیمت در شرایط فعلی یك قیمت منطقی برای بازار آزاد است و اگر محدودیت های نیمایی برداشته شود، دولت كنترل و نظارت بیشتری روی ارزها خواهد داشت. اما تثبیت آن بستگی به حركت های دولت و تولید اعتماد مردم به توانایی دولت در اقتصاد كشور و تصمیماتی دارد كه در قبال نقدینگی اتخاذ می كند.

وی اضافه كرد: در ماه های آینده و تصمیمات بعدی، اگر دولت از بخشنامه ها و اداره كردن اقتصاد دست بكشد و پیش از اتخاذ هر تصمیم با فعالان بخش خصوصی كه اتاق بازرگانی نماینده آنهاست، مشورت لازم را داشته باشد، مشكلات برطرف خواهند شد. همینطور دولت باید برای دلار ۴۲۰۰ تومانی فكری اساسی بكند. دلار ۴۲۰۰ تومان به زیان مردم و قشر پایین كشور است، چراكه كالاهایی كه با دلار ۴۲۰۰ تومان وارد می گردد احتمال قاچاق شان بالاست چون مقرون به صرفه هستند.