از سوی گمرك؛ ضوابط بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ گردید

زیپو كالا: مدیركل مركز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه ضوابط چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات كالاهای غیرنفتی به چرخه اقتصادی كشور را به گمركات اجرایی ابلاغ نمود.
به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، هیات وزیران مورخ ۴ تیرماه ۹۷ مصوب كرده بود، كلیه صادر كنندگان به غیر از صادركنندگان فرآورده های نفتی، پتروشیمی، محصولات فولادی و فلزات رنگی كه فهرست آنها توسط وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام شده است، می توانند ارز حاصل از صادرات خویش را به نرخ رسمی به واردات كالاهای گروه ۳ اختصاص دهند و حق استفاده از گواهی صادراتی را در بازار بورس با نرخ رقابتی به واردكنندگان این گروه از كالاها واگذار كنند.
نحوه فروش ارز حاصل از صادرات به این صورت است كه صادركننده می تواند اطلاعات پروانه صادراتی را به سایر واردكنندگان، جهت تامین ارز ثبت سفارش منتقل كند و سازمان توسعه تجارت و اتاق ها می توانند در جهت این شناسایی و ارتباط اقدام نمایند. بر این اساس واگذاری پروانه صادراتی و یا ارز معامله شده، خارج از سامانه و بر مبنای توافق دو طرف صورت می گیرد. صادركننده می تواند در چند مرحله و به صورت شكسته و یا به صورت یكجا میزان ارز قابل واگذاری را اعلام نماید.
همچنین واردكنندگانی كه تمایل به استفاده از ارز حاصل از صادرات صادركنندگان را دارند لازم است با رجوع به سامانه جامع تجارت نسبت به ثبت سفارش اقدام نمایند. در گام دوم وارد كننده باید برای تامین ارز ثبت سفارش، به بانك عامل رجوع كند و با ارائه اطلاعات پروانه صادراتی صادركننده، برای آن ثبت سفارش، درخواست تامین ارز كند.
بانك های عامل هم موظفند با رجوع به سامانه پورتال ارزی، از بانك مركزی درخواست گواهی ثبت آماری كنند و در صورت تایید گواهی ثبت آماری توسط بانك مركزی، بانك های عامل موظفند تضامین لازم را از تاجر مطابق بند (ی) بخش اول مجموعه مقررات ارزی دریافت كرده و تاییدیه آن را در سامانه تامین ارز اعلام كنند. سپس بانك های عامل با رجوع به سامانه تامین ارز، اطلاعات پروانه های صادراتی را ثبت می كنند.
در گام بعدی صادركننده لازم است با رجوع به سامانه جامع تجارت، درخواست بانك عامل در خصوص جواز واگذاری پروانه صادراتی به آن واردكننده را تایید كند تا بانك عامل با رجوع به سامانه مدیریت تعهدات ارزی ( سمتاك) نسبت به ثبت ابزار پرداخت در قالب برات بدون تعهد اقدام نماید.
برای تكمیل این فرآیند وارد كننده لازم است اسناد حمل ثبت سفارش را به بانك عامل تحویل دهد و بانك عامل باید با رجوع به سامانه سمتاك، اسناد حمل را ثبت كند. سپس واردكننده موظف است با رجوع به سامانه جامع تجارت در بخش مدیریت عملیات ارزی بانكی، اطلاعات منشاء ارز را ثبت كند تا بانك عامل با بررسی منشا ارز، مبادرت به صدور اعلامیه تامین ارز كند.
در آخر واردكننده با رجوع به گمرك و عرضه شماره رهگیری اعلامیه تامین ارز ( شاتا) مبادرت به ترخیص كالا می كند و بعد از ترخیص كالا، جهت رفع تعهد و دریافت تضامین خود باید به بانك عامل رجوع كند.