معاونان آخوندی خبر دادند: عرضه گزارش حاشیه نشینی به رهبرانقلاب، آمایش سرزمین۲۰سال تعطیل بود

زیپو كالا: معاونان وزیر راه و شهرسازی خواهان مشاركت بیشتر و حضور مردم در نشست های كارشناسی بررسی وضعیت بافت های نابسامان شهری در خانه های گفتمان شهر شدند.

به گزارش زیپو كالا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری در اولین جلسه شورای راهبردی نهاد گفتمان شهری كه با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در محل خانه گفتمان شهری (خانه وارطان) برگزار شد، با تاكید بر اهمیت تداوم رویكرد تولید نهادهای گفتمان در سطح شهرهای كشور بیان كرد: من در تمامی سفرهای استانی خود در جهت وظیفه شركت بازآفرینی شهری ایران جهت ارتقای توانمندی های اقتصادی و اجتماعی و ترویج این مسئله بین مردم می بیینم كه راه اندازی نهادهای گفتمان در هرمنطقه ای به نحوی دچار مشكل است بنابراین می خواهیم اتفاقی بیفتد مسیر اجرایی این هدف در نقاط مختلف تسهیل شود.
وی با اشاره به فعالیت های ۶ بعدی برنامه ملی بازآفرینی شهری تحت عنوان توان افزایی محلات بیان كرد: با عنایت به مطالعات انجام شده مسئله صدمه های اجتماعی یكی از ابعاد بسیار مهم این برنامه به حساب می آید كه حتی از جانب نگاه حاكمیتی هم مورد توجه قرار گرفته است.
عشایری: هر سه ماه یك بار وضعیت حاشیه نشینی به رهبر انقلاب گزارش می شود
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از این روز هر سه ماه یك بار شورای اجتماعی كشور از جانب نهاد رهبری برگزار و مسائل مختلف این صدمه ها از جنس طلاق، اعتیاد، پرخاش گری و… مورد بررسی قرار می گیرد، مسئله ای كه ما هم به علت تأثیر مستقیم بر جامعه هدف در كنار برنامه بازآفرینی به آن توجه كرده و در این رویكرد اقداماتی را برای آن تعریف كرده ایم.
وی اضافه كرد: در این راستا اماكن و نهادهایی را در برنامه ریزی خود تعیین و مشخص كردیم تا مكانی برای گفت وگو و رفع مشكلات در راه پیش رویمان باشد، نهادهایی كه در من در سفرهای استانی می بینیم همگی در مراحل ساخت، مرمت و یا اتمام و برگزاری جلسات هستند.
مردم در جلسات خانه گفتمان شهر حاضر نمی شوند
مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری ایران با تاكید براینكه متأسفانه امروز حضور اهل حرفه در نهادهای گفتمان شهری در سراسر كشور غالب بر حضور عموم مردم است اظهار داشت: با وجود آنكه اعتقاد دارم وجود جریان حرفه ای، متخصصین و دانش ورزان در این نهادها امری واجب بوده ولی حضور مردم حتی بعنوان مستمع در این اماكن ضروری می باشد.
عشایری تصریح كرد: به تصور من خط كشی در ساختار مدیریت خانه های گفتمان شهری هم اقدام درستی نخواهد بود چراكه اینطور منافع عمومی و حرفه ای تحت الشعاع قرار می گیرد.
وی همینطور با تاكید براینكه بطور قطع سیاست راه اندازی خانه های گفتمان شهری در سراسر كشور همانند گذشته ادامه خواهد یافت اظهار داشت: ما همچنان در شركت بازآفرینی خرید خانه های تاریخی در سراسر كشور بخصوص در مراكز استان ها را در اولویت قرار داده و به این مسیر ادامه خواهیم داد.
معاون معماری و شهرسازی: آمایش سرزمین ۲۰ سال تعطیل بود
محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی هم در این جلسه با تاكید بر اهمیت و لزوم تولید شرایط گفتمان سازی بین جامعه حرفه ای و تشكل های مختلف با دولت بیان كرد: ما در ابتدای امر همواره تلاش داشتیم تا ضمن اعتمادسازی بین ۲ بخش مذكور شرایط انجام گفت وگو و در نتیجه ترویج تجربه های خوب را فراهم سازیم.
وی با اشاره به اینكه خوشبختانه تا كنون شاهد تحقق این هدف در شهرهایی چون تهران، تبریز، گرگان، كرمان و… بوده ایم اظهار داشت: در ابتدا با عنایت به مطالعات و هم فكری های انجام شده به این نتیجه رسیدیم كه خانه های تاریخی در حال تخریب می تواند گزینه بسیار خوبی جهت راه اندازی مكانی برای انجام این گفت وگوها باشد، بنابراین در ادامه هم دیدیم كه این تغییر كاربری ها بسیار دل چسب بوده و به نتیجه دلخواه رسیده است.
ایزدی دراین باره افزود: بعد از مشخص شدن بعد مكانی این سیاست باید تلاش می كردیم تا اهداف و مأموریت های خود از طریق اندازی این اماكن را اطلاع رسانی و بین علاقمندان، اعضای حرفه و تشكل ها ترویج دهیم كه خوشبختانه تابحال به نتایج خوبی هم رسیده ایم.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با تاكید براینكه چگونگی ماندگاری این مسیر و این رویكرد در سالیان آتی یكی از دغدغه های اصلی ما هم اكنون به حساب می آید اظهار داشت: امروز می بینیم كه تمامی خانه های گفتمان در ۴ شهر مذكور در یك پس از عملیات اجرایی موفق بوده و در بعدی دیگر ضعف داشته اند، به صورت مثال یكی مانند گرگان در نظام مدیریتی موفق ولی نمونه خانه گفتمان در تهران كمی در این مسئله ضعف داشته است، از سویی دیگر بحث جانمایی و مكان لازم برای برگزاری جلسات گردهمایی و گفتگو در تبریز هنوز دچار مشكل است و…
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با بیان این نكته كه بطور قطع نباید انتظار داشته باشیم تمامی نهادهای گفتگو در سطح كشور مشابه یكدیگر باشند اظهار داشت: این نهادها باید به نحوی شكل بگیرند كه همواره مورد رجوع بوده و دارای برنامه های فشرده باشند، ما باید این واقعیت را بپذیریم كه اینگونه نهادسازی ها برای تولید فضای گفت وگو طبق تجارب موجود اقدامی صحیح بوده و تابحال پاسخ خویش را داده است.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این نكته كه طبق آمار تا كنون ۲۱۸ نشست و رویداد در خانه گفتمان شهری تهران (خانه وارطان) برگزار شده است اظهار داشت: این نهاد بدون یك ریال درآمدزایی برای دولت به خدمت رسانی پرداخته و مكانی جهت گردهایی ها و نشست های گوناگون بوده است.
برخی فكر می كنند اجرا را كنار گذاشته و فقط نشست برگزار می كنیم
ایزدی نهاد گفتمان شهری را محلی برای حضور تمامی هنرمندان تلقی نمود و اظهار داشت: باید كاری نماییم تا اینگونه اماكن هرچند كوچك ولی تأثیرگذار باشند، طی ۵ سال قبل و در طول مدت زمان برگزاری نشست های مختلف خیلی از افراد تصور می كردند ما اجرا را كنار گذاشته و تنها به برگزاری جلسات پرداخته ایم، درحالی كه باید توجه نماییم گفت وگو امر واجب و مهمی بوده و همچنان هم در خیلی از بخش ها نیاز است تا مشكلات و ابهامات را رفع كند.
ایزدی در انتها با اشاره به اینكه متأسفانه ۲۰ سال است كه به علت مشكلات بسیار طرح آمایش سرزمینی تعطیل شده و بنابراین عدم تعادل در كشور بیداد می كند اظهار داشت: باید تلاش نماییم تا این مسیر بوجود آمده تسهیل شده و با راهكارها و راهكارهای مناسب هم طی سال های آینده تداوم پیدا كند.
معیدفر (جامعه شناس): باید مكان های دوست داشتنی برای مردم تولید كنیم
سعید معیدفر جامعه شناس و استاد دانشگاه هم با حضور در این جلسه با تاكید بر لزوم حضور مردم از تمامی اقشار در نهادهای گفتمان شهری بیان كرد: باید بتوانیم تا جای ممكن مكانی دوست داشتنی و دارای حس تعلق برای مردم در شهرها بوجود آورده و شهر را تنها در خیابان و پارك خلاصه نماییم.
معیدفر با اشاره به اینكه تحرك و زنده بودن باید در مقیاس مختلف و در سطوح گوناگون مردم در شهرها دیده شود اظهار داشت: درحال حاضر بیگانگی در سطح كلانشهرها به اندازه ای افزایش یافته است كه افراد جز منفعت خود به مبحث دیگری فكر نمی كنند، ما باید در این شرایط نهادی را شكل دهیم تا نظام مدیریتی آن بدون درنظر گرفتن یك ریال منفعت و سود در عرصه های مختلف شهری فعالیت نموده و افراد برای انجام گفتگوهای سازنده به دور یكدیگر جمع كند.
حبیب خراسانی رئیس مركز مطالعات كاربردی و ارتباطات شركت بازآفرینی شهری ایران هم در بخش دیگری از این نشست با تاكید براینكه باید از فضای بوجود آمده از جانب دولت در راه اندازی این گونه نهادها و خانه های گفتمان شهری نهایت استفاده را ببریم اظهار داشت: بطور قطع حضور این نهادها شرایط و پتانسیل لازم برای رسیدگی و پیگیری مباحث گوناگون فرهنگی و اجتماعی در كشور را فراهم می سازد.